Konminualʹnostʺ/diskretnostʺ — stilevaâ čerta diskursa

Anatolij G. Baranov




Résumé

The predominant way of stylistic investigation - up till nowadays - follows the di­ chotomie ‘token-type’ principle. It is argued here that the comprehensive study of style be carried along the rhetoric-interpretative lineš, which requires a letrachotomic ap- proach (thinking - discourse - genre - utterance), thinking and utterance levels being of paramount importance. So, one should distinguish style of thinking, utterance style, genre style and discourse style. The analysis of continuity/discreteness is carried oul on four varieties of discourse: business, scientific, everyday (set in f literary one ) and poetic. The results show that the antinomy o f continuity/discreteness is highly varřable in each ilem of the antinomy - from continuity to discreteness and backwards; the scale o f variability dependent, though, on the type o f discourse. This fact shows that this antinomy might be treated as a stylistic feature of communication, alongside with other features of textuality.

Mots-clés :

tetrachotomic approach to style: thinking - discourse - speech genre - ut­terance: semiosis, syntactics, semantics, 4-level approach to style; style of thinking, stylistic feature, hermeneutics, pragmatics; rhetorics


Publiée
2020-01-11

##plugins.themes.libcom.cytowania##

Baranov, A. G. (2020). Konminualʹnostʺ/diskretnostʺ — stilevaâ čerta diskursa. Stylistyka, 23, 71–85. Consulté à l’adresse https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/s/article/view/1826

Authors

Anatolij G. Baranov 

Statistics

Téléchargements

Les données relatives au téléchargement ne sont pas encore disponibles.


Licence

1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).

2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.

3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.

4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:

a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,

b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,

c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie  CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).

d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.

5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.

6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.

7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.


Articles les plus lus par le même auteur ou la même autrice