Ostensywne vs. stylistyczne funkcje terminów koloru jako centralna dychotomia lingwistyki barwy
Walentina G. Kulpina
Résumé
The article deals with the terms of colours as a very important component of language picture of the world. The paper focuses upon the specific features of colour terms on the basis of comparative study of chromatic lexemes.
Mots-clés :
colour terms, language picture of the world, comparative study, Polish, RussianRéférences
Арутюнова Н. Д., 1998, Язык и мир человека, Москва: „Языки русской культуры”.
Google Scholar
Bartwicka H., 2006, Ze studiów konfrontatywno-przekładowych nad językiem polskimi rosyjskim, Warszawa: Wydawnictwo. „Takt”.
Google Scholar
Gajda S., 2001, Styl naukowy. - Współczesny język polski, J. Bartmiński, red., Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Google Scholar
Кульпина В. Г., 1998, Фразеологические термины цвета как лексический класс. — Паланистыка, А. К. Кiклевiч, рэд.. с. 33-52.
Google Scholar
Кульпина В. Г., 2001, Лингвистика цвета: термины цвета в польском и русском языках, Москва: Издательство „Московский Лицей”.
Google Scholar
Большой русско-польский политехнический словарь. Wielki słownik techniczny rosyjsko-polski,1973, ред. коллектив: Я. Шарский и др., Москва- Warszawa: Издательство „Советская энциклопедия”: Wydawnictwo Naukowo-Techniczne.
Google Scholar
Гармония цвета. Новое руководство по созданию цветовых композиций, 2005, Б. Уилсон, Пер. с англ. Г. Изотова, Москва: Издательство «АСТ».
Google Scholar
Рязанов Я.А., 2005, Энциклопедия по буровым растворам, Оренбург: Издательство «Летопись».
Google Scholar
Authors
Walentina G. KulpinaStatistics
Téléchargements
Licence
(c) Tous droits réservés Stylistyka 2011
Ce travail est disponible sous licence Creative Commons Attribution - Pas d’Utilisation Commerciale - Partage dans les Mêmes Conditions 4.0 International.
1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).
2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.
3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.
4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:
a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,
b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,
c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).
d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.
5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.
6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.
7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.