Stilsko oblikovańe viziìe „Posledńih vremena``u srpskoì narodnoì poeziìi

Vidan Nikolić




Résumé

The work tends to classify the stylistic characteristics which can be found in those par- ts of Serbian folk poetry that deal with the motif of the “end of time” vision. The “end of time” is a Biblical topie about the curse and the finał judgement that will lead to the de- struction of the Earth due to the sins and lawlessness of the people living on it. The “end of time “vision consists of a longer or a shorter listing of the human lawlessness and the events that foretell the coming of the end. In this world destruction the four basie life sym- bols will disappear: the sheep and the wheat, the bee and the flower.  In order to express the apocalyptic vision of the world disaster, a specific “scenario” is madę; the “scenario” in which the apocryphal picture of paradise and heli is given. That picture enabled the folk poet to produce specific poetic images with a lot of stylistic figu- res in a finely sharpened poetry.

Mots-clés :

stylistic, time and style, stylistic figures, Serbian folk poetty, motif of “end of time ”, Biblikal topie, poetic images


Publiée
2021-02-19

##plugins.themes.libcom.cytowania##

Nikolić, V. (2021). Stilsko oblikovańe viziìe „Posledńih vremena``u srpskoì narodnoì poeziìi. Stylistyka, 16, 191–207. Consulté à l’adresse https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/s/article/view/3613

Authors

Vidan Nikolić 

Statistics

Téléchargements

Les données relatives au téléchargement ne sont pas encore disponibles.


Licence

(c) Tous droits réservés Stylistyka 2007

Creative Commons License

Ce travail est disponible sous licence Creative Commons Attribution - Pas d’Utilisation Commerciale - Partage dans les Mêmes Conditions 4.0 International.

1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).

2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.

3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.

4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:

a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,

b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,

c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie  CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).

d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.

5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.

6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.

7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.