Dynamika znaczeń w tekście poetyckim w perspektywie fenomenologicznej i kognitywnej hipotezy zdarzeniowości
Joanna Ślósarska
Résumé
The paper presents a comparative view of the hypothesis of relatively isolated systems on the phenomenological (R. Ingarden) and cognitive (especially R. Langacker, G. La[1]koff, and M. Turner) backgrounds. Main arguments of the paper are as follows: I) the hy[1]pothesis of relatively isolated systems, which has as its component the concept of hetero[1]nomous objects, constitutes a research paradigm that is common to phenomenology and cognitivism; this paradigm is specially distinct in the research of the domains oflinguisti[1]cs and poetics, which assumes ontological and cognitive context as essential for interpre[1]tation of linguistic expressions; 2) complete understanding of poetica! texts involves most of all the research of linguistic representation of the values in relation to cognitive and vi[1]tal field of the utterance and the auctorial subjects; 3) anisotropy of the cognitive field, created in poetica( texts, constitutes a component of dynamie interaction of the " I-in-the-world" and "1-against-the-world" systems, as well as of modelling them.
component of dynamie interaction of the " I-in-the-world" and "1-against-the-world" systems, as well as of modelling them.
Références
Arin E., 1983, Die Semiotische Katastrophe, „Semiosis” 8, 2 (30), 21-31.
Google Scholar
Bobryk J., 1992, Niektóre problemy epistemologiczne w badaniach cognitive science. Pogranicza epistemologii, pod red. J. Niżnika, Warszawa, s. 60-78.
Google Scholar
Bobryk J., 1996, Akty Świadomości i procesy poznawcze, "Monogrąfie Fundacji Na Rzecz Nauki Polskiej», Wrocław.
Google Scholar
Falkowski A., 1990, Relacja podobieństwa w procesach poznawczych. Ekologiczne i informacyjne podejście w psychologii, Lublin.
Google Scholar
Ingarden R., 1947, Szkice z filozofii literatury, Łódź. Ingarden R., 1957, Studia z estetyki, t. l, Warszawa.
Google Scholar
Ingarden R., 1958, Studia z estetyki, t. 2, Warszawa.
Google Scholar
Ingarden R., 1970, Studia z estetyki, t. 3, Warszawa.
Google Scholar
Ingarden R., 1981 , Spór o istnienie świata, t. 3: O strukturze przyczynowej realnego świata, przygot. i partie tekstu z jęz. niem. przetł. D. Gierulanka, Warszawa.
Google Scholar
Ingarden R., 1987a, Spór o istnienie świata, t. l, Ontologia egzystencjalna, Przygot. i partie tekstu z jęz. niem. przetł. D. Gierulanka, Warszawa.
Google Scholar
Ingarden R., 1987b, Spór o istnienie šwiata, t. 2: Ontologiaformalna, cz. 2: Swiat i šwiadomo", przygot. i partie tekstu z jez niem. przetl. D. Gierulanka, Warszawa.
Google Scholar
Ingarden R., 1988, O dziele literackim; przel. M. Turowicz, Warszawa.
Google Scholar
LakoffG., Turner M., 1989, More than cool reason: afield guide to poetic metaphor, Chicago and London.
Google Scholar
Langacker R. W., 1987, Foundations ofgenerative grammar. Vol. I . Theoretical prerequisities, Stanford, CA.
Google Scholar
Langacker R. W., 1991, Foundations ofgenerative grammar- Vol. 2. Descriptive application, Stanford, CA.
Google Scholar
Langacker R. W., 1995, Wyklady z gramatyki kognitywnej, przeld. zbior. pod red. H. Kardeli, Lublin.
Google Scholar
Lozowski R, 1994, Czym jest prototyp w semantyce diachronicznej. — Podstawy gramatyki kognitywnej, pod red. H. Kardeli, Warszawa, s. 243-254.
Google Scholar
Nerlich B., 1989, Elements for an integral theory oflanguage change, „Journal of Literary Studies. An International Review" XIII, 3, s. 163-186.
Google Scholar
Rosch E., 1978, Principles of categorization. — Cognition and categorization, ed. by E. Rosch, B. L. Loyd, Hillsdale, NY.
Google Scholar
Różewicz T., 1967, Wiersze i poematy, Warszawa.
Google Scholar
Wildgen W., 1987, Dynamic and ontological foundation for a theory of the lexicon. Process linguistics: exploring the processual aspects of language use and the methods of their description, «Linguistische Arbeiten», ed. by T. T. Ballmer and W. Wildgen, Tübingen, s. 80-127.
Google Scholar
Authors
Joanna ŚlósarskaStatistics
Téléchargements
Licence
1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).
2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.
3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.
4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:
a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,
b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,
c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).
d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.
5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.
6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.
7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.