The Humorous use of the Contrast Between Standard Educated English and Local Dialect in Scottish Jokes
Christie Davies
Résumé
Wiele dowcipów wykorzystuje jako dodatkowy element humorystyczny stylizację na rozmowę osób o różnym statusie społecznym, mówiących różnymi odmianami tego samego języka. Osoba o wyższej pozycji używa standardowej odmiany języka (w tym przypadku angielskiego), natomiast osoba o niższym statusie społecznym posługuje się w większym lub mniejszym zakresie formą lokalnego dialektu (w tym przypadku szkockiego-angielskiego). Efektywność tego rodzaju stylizacji zależy od tego, na ile lokalna odmiana języka znana jest odbiorcy.
Références
Bramieri G., 1980, Il Grande Libro delle Barzellete, Milano: De Vecchi.
Carswell D., 1927, Brother Scots, London: Constable.
Charteris A.H., 1932, When the Scot Smiles, London: Maclehose.
Davies Ch., 1990, Ethnic Humour Around the World, a Comparative Analysis, Bloomington: Indiana U.P..
Davies Ch., 1992, Religion, Identity and the Enforcement of Morality in Bryan R. Wilson(ed) Religion: Contemporary Issues, London: Bellew, pp. 46-63, 264-267.
Davies Ch., 1993, Exploring the Thesis of the Self-Deprecating Jewish Sense of Humor in Avner Ziv and Anat Zajdman (eds) Semites and Stereotypes, Characteristics of Jewish Humor, Westport Connecticut: Greenwood, pp 29-46.
Ferguson J., 1933, The Table in a Roar, London: Methuen.
Ford R., 1891, Thistledown, Paisley, Alexander Gardner.
Geikie,] Sir Archibald, 1904, Scottish Reminiscences, Glasgow: James Maclehose.
Gillespie J., 1904, The Humours of Scottish Life, Edinburgh: Blackwood.
Guillois M. and Guillois A., 1979, Histoires Beiges et Mechantes, Paris: Menges.
GuilloisM. and Guillois A., 1979A, Les Meilleures Histoires Ecossaises Anglaises, Irlanda- ises, Galloises Paris: Menges.
Hamilton L, 1990, The Erosion of Calvinist Orthodoxy, Seceders and Subscription in Scottish Presbyterianism, Edinburgh: Rutherford House.
Horecky M., 1985, Humor do Vreckaalebovtipynakazdy Den, Kosice: Vychodoslovenske Vydavatel’stvo,.
Jackson W.Turrentine, 1968, The Enterprising Scot, Edinburgh: Edinburgh U.P.
Jerdan Ch., 1920, Scottish Clerical Stories and Reminiscences, Edinburgh: Oliphants.
Johnstone T.B., 1897, The Land of Cakes and Brither Scots, Paisley: Alexander Gardner.
Johnston Ch., 1912, Why the World Laughs, New York: Harper.
Kerr J., 1903, Memories Grave and Gay, Edinburgh: William Blackwood.
Kerr J., 1904, Other Memories, Old and New, Edinburgh: William Blackwood.
Macinnes J., 1951, The Evangelical Movement in the Highlands of Scotland 1668-1800, Aberdeen: Aberdeen U.P.
Mackay Ch., 1882, The Poetry and Humour of the Scottish Language, Paisley: Alexander Gardner.
Mackenzie A. M., 1941, Scotland in Modern Times 1720-1939, London: Chambers.
Macrae D., 1896, A Pennyworth of Highland Humour, Glasgow: Morison.
Macrae D., 1904, National Humour, Paisley: Alexander Gardner.
Martin D„ 1978^4, General Theory of Secularization, Oxford: Basil Blackwell.
Mulkay M., 1987, Humour and Social Structure in W. Oathwaite and M.Mulkay (eds) Social Theory and Social Criticism, Oxford, Blackwell.
Oxley H.G., Mateship in Local Organization ,_St Lucia: University of Queensland Press.
Ramsay D. Bannerman E., 1985, Reminiscences of Scottish Life and Character, Edinburgh, Gall and Inglis, 22nd edition, 1874 (1st edition 1858).
Reid, J.M., 1960, Kirk and Nation, London, Skeffington,.
Rogers Ch., 1867, Traits and Stories of the Scottish People, London: Houlston.
Sjolinder R., 1964, Presbyterian Reunion in Scotland 1907-1921, Edinburgh: T and T.Clark.
Smout T. Ch., 1972, A History of the Scottish People 1530-1830, London: Collins.
Smout Thomas Christopher, 1986, A Century of the Scottish People, London: Collins.
Authors
Christie DaviesStatistics
Téléchargements
Licence
(c) Tous droits réservés Stylistyka 2001
Ce travail est disponible sous licence Creative Commons Attribution - Pas d’Utilisation Commerciale - Partage dans les Mêmes Conditions 4.0 International.
1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).
2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.
3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.
4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:
a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,
b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,
c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).
d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.
5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.
6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.
7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.
Articles les plus lus par le même auteur ou la même autrice
- Christie Davies, The Savage Style of Jaroslav Hašek. “The Good Soldier Švejk” as a Politically Incorrect Comic Masterpiece , Stylistyka: Vol. 9 (2000): Stylistyka czeska
- Christie Davies, Nation, Social Class and Style: a Comparison of the Humour of Britain and America , Stylistyka: Vol. 15 (2006): Styl i kultura
- Christie Davies, Eugene Trivizas, Comic and Serious Patterns of Speech in Kipling s Verse , Stylistyka: Vol. 11 (2002): Stylistyka a poetyka