Tekst literacki jako wzór w kształceniu sprawności językowej ucznia

Maria Nagajowa




Résumé

In some of the main contemporary methodologies of literary education the teacher finds the instruction to give his students, when developing their language skills, great works of literary art as models to be followed, as their artistic style improves the level of spoken and written utterances. This view has a long tradition. Namely, in times past, one used to teach Latin by following the style of literary and publicistic texts, which had its reasons: a student learned the literary variant of that language and the same he was expected to use. The method of imitating literary text (the so-called reproduction), was later used in the schools of the National Education Committee (KEN) in teaching Polish language and commonly applied till early 20th century, when new theories of develop[1]mental psychology rejected reproduction, recommending speaking in one’s own words. However, contrary to expectations, neither reproduction nor using one’s own words brought satisfactory results in improving the skill and effectiveness o f students’ speech. A new way of language education has been recently shown by the results of linguists’ research, focusing on multiple language varieties, the place of everyday style in the system of language styles, speech act and speech genres that are useful in everyday communication.



Publiée
1996-12-31

##plugins.themes.libcom.cytowania##

Nagajowa, M. (1996). Tekst literacki jako wzór w kształceniu sprawności językowej ucznia. Stylistyka, 5, 19–28. Consulté à l’adresse https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/s/article/view/4239

Authors

Maria Nagajowa 

Statistics

Téléchargements

Les données relatives au téléchargement ne sont pas encore disponibles.


Licence

1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).

2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.

3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.

4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:

a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,

b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,

c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie  CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).

d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.

5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.

6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.

7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.