Religiózny štýl
Jozef Mistrík
Résumé
Der Vetfasser veISucht den religiosen Stil zu charakterisieren, versucht auch den Platz, den dieser Stil in der Sprachkommunikation einnimmt, zu bestimmen. Er betrachtet diesen Stil als einen funktionellen Stil von heterogener Natur, und als das, was der glaubige Mensch zur ubernatiirlichen Welt zum Ausdruck bringt. (Dieser Stil niihert sich dem kunstlerischen und dem rhetorischen Stil). Weiter bespricht der Autor die stilbildenden Faktoren des religiosen Stils, auch seine typischen Mittel: die Sprachmittel (lexikale, flexivische, syntaktische); auch Para- und Aussersprachmittel (phonische, proxemische, kiniistbesische, gestesische, koloristische, olfaktorische usw.). · · Der religiose Stil erscheint also, als ein am meisten semiotisch komplizierter Stil. Die Gattung des religiosen Stils teilt der Verfasser in katechetische (die den Meschen im Glauben gestalten), z.B. die Bibel, Neues Testament, Katechismus und die Predigt; konfessionelle (die zum Glauben bekunden dienen), z.B. das Gebet, die heilige Messe (in mannigfaltigen Abarten), Prozession, Weihnachtslied, Weihnacbtsumzug ein.
Références
Škvareninová O., 1990, La anglakaj interlingvistika. Problémy interlingvistiky II, Bratislava.
Authors
Jozef MistríkStatistics
Téléchargements
Licence
1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).
2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.
3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.
4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:
a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,
b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,
c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).
d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.
5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.
6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.
7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.