Hypertext rersus intext

Eva Hóflerova




Апстракт

The article presents some insights on the special hypertext: in-text advertising. The author draws from her research on electronic hypertext. The way they dealt with the construction of nodal sites, resources, and text coherence nonlinear terms of the perception of a homogeneous non-linear style of the text. Intext is characterized as a conglomerate of texts with quite different target. Coherence of and cohesion of the original text is disturbed by highlighting the trigger words. Text ads can be easily activated - just zoom cursor. The address is then exposed to Information unrelated to the text that a Web page opened. Information technology is not so advanced as to avoid absurd connections with shape homonymy, polysemy wrong, ethical textual errors. It is noted that the idea of hypertext as non-linear arrangement of information, which goes toward divergent thinking is exploited by intext advertising.

Клучни зборови:

hypertext, intext, hyperlink, trigger word, polysemy and homonymy in links, divergence thinking, perception of the text

Ćechova M. a kol., 2000, Ćeśtina - reć a jazyk. Praha: ISV.

Ćmejrkova S., 2000, Reklama v ćeśtine. Praha: Leda. Brown B., 1999, The Theory of HyperText. [online]. [cit. 2010-8-20]. Dostupne na WWW: <http://lifelong.freeservers.com/papers/theory.htm>.

Hendl J. a Sklenak, V., 1997, Metody zpracovani informaci. III - Hypertextove systemy. Praha: VŚE.

Holahan K., 2007, Pitching Between the Lines. Bloomberg Businessweek [online], [cit.2010-06-12]. Dostupne na WWW: <http://www.businessweek.com/magazine/content/ 07 49/b4061070.htm?chan=technology technology+index+page_top+stories>.

Hóflerova E., 2009, Soudrźnost nelineamiho elektronickeho textu. In Ty, ja a oni v jazyce a literaturę (1. dii - ćastjazykovedna). Patrik Mitter(Ed.). Usti nad Labem: Univerzita J. E. Purkyne v Usti nad Labem, s. 148-152.

Chamilla M., 2010, Nastrój pro vyber negativ. [cit. 2010-08-18]. Dostupne na www:<http://www.sunitka.ez/c/2/nastroj-pro-vyber-negativ>.Encyklopedicky slovnik ćeśtiny, 2002, red. P. Karlik, M. Nekula, J. Pleskalova. Praha/Bmo: NLN.

Korensky J., 2004, Ćlovek — reć - poznani. Olomouc: Univerzita Palackeho.

Krćmova M., 2002, Nova media - nove styly?, „Stylistyka”, t. XI, s. 349 -360.

Searle J. R., 1994, Mysi, mozek a veda. Praha: Mlada fronta.

Billboard. Dostupne na www: < http://www.billboard.cz/inzerent-intext.php>. [cit.2010-08-18],

SPIR - Sdruźeni pro intemetovou reklamu. Dostupne na www: < http://www.spir.cz>/.[cit. 2010-08-16],

Textove ukazky (vćetne vyobrazeni) jsou pfevzaty ze zpravodajskych portalu idnes.cz,seznam.cz, novinky.cz v obdobi kveten 2008-srpen 2010.
##plugins.themes.libcom.download##


Објавено
2021-01-22

##plugins.themes.libcom.cytowania##

Hóflerova, E. (2021). Hypertext rersus intext. Stylistyka, 20, 287–296. Retrieved from https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/s/article/view/3466

##libcom.authors##

Eva Hóflerova 

##libcom.statistics##

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##


Дозвола

Авторско право(c) 2011 Stylistyka

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).

2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.

3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.

4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:

a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,

b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,

c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie  CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).

d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.

5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.

6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.

7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.