Reklama a čas

Hana Srpová




Апстракт

The article compares old Czech printed advertisements (from the 30s of the 20,h centu- ry) with contemporary ones. Non-verbal means of expression were limited to black and white colours, various letter types and pictures (rather drawings than paintings and photo- graphs). Texts, written always in standard Czech, used mostly imperative, present tense, second person plural, third persons singular and plural, and various verbal and morpholo- gical means of intensification. Interested only in figures, the authors of old advertise- ments ignored tropes (frequent in contemporary ones), and they used rhyme rarely. Only several texts included slogan and company’s logo. The popular strategies were fear, experts' recommendation, company tradition and export of the product.

Клучни зборови:

contemporary Czech advertisements, 1930-1939 Czech advertisements, non-verbal means of expression, verbal means of expression, popular strategies

Ćesky zemedelec, pfiloha Venkova. r. XXI./XXXVI, ć. 1-38/39.

Pestre kvety. r. III, ć. 1-52, 1930.

Toman, M., 2006, Intuitivni reklama, Praha: Management Press.

Venkov, List narodniho sourućenstvi. r. XXXIV, 1.-30. zafi 1939, ć. 204-229.
##plugins.themes.libcom.download##


Објавено
2021-02-19

##plugins.themes.libcom.cytowania##

Srpová, H. (2021). Reklama a čas. Stylistyka, 16, 443–454. Retrieved from https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/s/article/view/3638

##libcom.authors##

Hana Srpová 

##libcom.statistics##

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##


Дозвола

Авторско право(c) 2007 Stylistyka

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).

2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.

3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.

4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:

a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,

b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,

c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie  CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).

d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.

5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.

6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.

7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.