Styl językowy poezji Zbigniewa Herberta

Teresa Skubalanka




Апстракт

The linguistic analysis of Zbigniew Herbert’s style of poetry leads to the conclusion that the poet’s innovativeness relates mainly to semantics and syntax. The basic stylistic category of his works is his allegorisation. Besides, there are found the following as well: antropomorphisation, personification, a symbol (of a particularly flashing meaning), trans-categorial metaphor connecting the spheres of abstract and reality as well as irony. His style connections with the scientific style and colloquial style belong to the very few pieces of evidence for a linguistic stylisation.

Клучни зборови:

poetry styles, Zbigniew Herbert, allegory, irony

Abramowska J., 1977, Alegoreza i alegoria w dawnej kulturze literackiej. - Problemy odbioru i odbiorcy. Studia, red., T. Bujnicki i J. Sławiński,Wrocław.
  Google Scholar

Adamiec M., 1994, Wiersze Zbigniewa Herberta, Gdańsk.
  Google Scholar

Alvarez A., 2000, „Nie walczysz, to umierasz ”. - Poznawanie Herberta, 2...
  Google Scholar

Apresjan J. D., 1980, Semantyka leksykalna. Synonimiczne środki języka, przeł. Z. Kozłowska i A. Markowski, Wrocław.
  Google Scholar

Barańczak S., 1994, Uciekinier z Utopii. O poezji Zbigniewa Herberta, Wrocław.
  Google Scholar

Błoński J., 1998, Tradycja, ironia i głębsze znaczenie. - Poznawanie Herberta, 1...
  Google Scholar

Burek T., 1998, Herbert - linia wierności. - Poznawanie Herberta, 1...
  Google Scholar

Czapliński R, 1998, Śmierć, czyli o niedoskonałości. - Poznawanie Herberta, 1...
  Google Scholar

Czytanie Herberta, 1995, red. P. Czapliński, P. Śliwiński, E. Wiegandt, Poznań.
  Google Scholar

Dedecius K., 1981, Uprawa filozofii. Zbigniew Herbert w poszukiwaniu tożsamości, „Pamiętnik Literacki” LXXXII, z. 3.
  Google Scholar

Dybciak K., 2000, W poszukiwaniu istoty i utraconych wartości.- Poznawanie Herberta, 2...
  Google Scholar

Elzenberg H., 1963, Kłopot z istnieniem. Aforyzmy w porządku czasu, Kraków.
  Google Scholar

Fiut A., 2000, Dwa spojrzenia na antyk: Kawafis i Herbert.-Poznawanie Herberta, 2...
  Google Scholar

Fiut A., 1998, Język wiary i niewiary . - Poznawanie Herberta, 1...
  Google Scholar

Grzegorczykowa R., 2001, Wprowadzenie do semantyki języka, wyd. 3 poprawione i rozszerzone, Warszawa.
  Google Scholar

Herbert Z., 1972b, Czym byłby świat...Rozmowa ze Zbigniewem Herbertem, rozmawiała H. Murza- Stankiewicz, „Wiadomości” [Wrocław], nr 20.
  Google Scholar

Herbert Z., 1973, Glos w dyskusji na IXKłodzkiej Wiośnie Poetyckiej 1972, „Nowy Wyraz”, nr 1-2.
  Google Scholar

Herbert Z., 1972a, Poeta wobec współczesności, „Odra”, nr 11.
  Google Scholar

Herbert Z., 1948, Poetyka dla laików, „Tygodnik Wybrzeże”, nr 46.
  Google Scholar

Herbert Z., Barańczak S., 2005, Korespondencja (1972-1996), Warszawa.
  Google Scholar

Herbert Z., Miłosz Cz., 2006, Korespondencja, Warszawa.
  Google Scholar

Kaliszewski A., 1990, Gry Pana Cogito, wyd. 2 rozszerzone, Łódź.
  Google Scholar

Knysz-Tomaszewska D., 2006, Wprowadzenie. - Wyraz...
  Google Scholar

Kopaliński W., 2001, Słownik symboli, Warszawa.
  Google Scholar

Korolko M., 1998, Sztuka retoryczna. Przewodnik encyklopedyczny retoryki, wyd. 2 rozszerzone, Warszawa.
  Google Scholar

Krygier-Łączkowska A., Mika T., 1995, O metaforach. - Czytanie Herberta...
  Google Scholar

Kwiatkowski J., 1998, Imiona prostoty. Poznawanie Herberta, 1...
  Google Scholar

Literatura polska. Przewodnik encyklopedyczny, 1984, red. J. Krzyżanowski, Cz. Hernas i in., t. 1,2, Warszawa.
  Google Scholar

Lyons J., 1984, Semantyka 7,przeł. A. Weinsberg, Warszawa.
  Google Scholar

Lukasiewicz J., 2001, Herbert, Wrocław.
  Google Scholar

Lukasiewicz J., 2000, Studium przedmiotu. - Poznawanie Herberta, 2...
  Google Scholar

Maciąg M., 1986, O poezji Zbigniewa Herberta, Wrocław.
  Google Scholar

Myrdzik B., 1992, Poezja Zbigniewa Herberta w recepcji maturzystów, Lublin.
  Google Scholar

Ostrowska E., 1973, Wiersz Zbigniewa Herberta „O róży”,”Język Polski” 1973, z. 2/3.
  Google Scholar

Ostrowska E., 1974, Składnia i kompozycja w wierszu dzisiejszym (Na podstawie wierszy Zbigniewa Herberta, Tymoteusza Karpowicza, Tadeusza Mocarskiego), „Ruch Literacki” z. 2. Poznawanie Herberta, wybór i wstęp A. Franaszek, [t.l], Kraków 1998, t. 2, Kraków 2000.
  Google Scholar

RuvetN., 1982, Wprowadzenie do gramatyki generatywnej, przeł. zjęz. Francuskiego M. Wróblewska-Wiater, Wrocław.
  Google Scholar

Skubalanka T., 2006, Język poezji Czesława Miłosza, Lublin.
  Google Scholar

Skubalanka T., 2001, Podstawy analizy stylistycznej. Rozważania o metodzie, Lublin.
  Google Scholar

Skubalanka T., 2007, Sztuka poetycka Czesława Miłosza, Lublin.
  Google Scholar

Stankiewicz A., 1995, Wyobraźnia Pana Cogito. - Czytanie Herberta...
  Google Scholar

Tabor M., 2006, Za przykładem Waszej Wysokości... Nowe konteksty Studium przedmiotu Zbigniewa Herberta. - Wyraz...
  Google Scholar

Toruńczyk B., 2000, Dukt pisania, dukt pamięci. - Poznawanie Herberta, 2...
  Google Scholar

Wańtuch W., 2000, Prozy poetyckie. - Czytanie Herberta ...
  Google Scholar

Wyraz wyłuskany z piersi. Szkice o twórczości Zbigniewa Herberta. Herbert w oczach zachodnich literaturoznawco w. Pamięć i tożsamość, 2006, Lublin.
  Google Scholar

Ziomek J., 2000, Retoryka opisowa, wyd. 2 poprawione, Wrocław.
  Google Scholar

##plugins.themes.libcom.download##


Објавено
2008-12-31

##plugins.themes.libcom.cytowania##

Skubalanka, T. (2008). Styl językowy poezji Zbigniewa Herberta. Stylistyka, 17, 49–76. Retrieved from https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/s/article/view/3646

##libcom.authors##

Teresa Skubalanka 

##libcom.statistics##

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##


Дозвола

1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).

2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.

3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.

4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:

a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,

b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,

c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie  CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).

d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.

5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.

6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.

7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.