Typologie žen a mužů v českých reklamách
Hana Srpová
Апстракт
The article deals with the different types of women and men in the Czech advertisements. The author starts from the premise that in order to increase the effectiveness of advertising, it is essential for advertisers to select suitable means of expression primarily on the basis of the needs or weaknesses of the target group (the segment of the population at which the product is mainly aimed, i.e. the group which is required to start buying the product), and in verbal terms, on the particular sociolect of the target group. The author’s research leads her to claim that it is actually the target group that plays the decisive role in the selection of advertising strategies. Women and men are not only target groups, but also useful models for visual and audiovisual advertising. The way in which people are used in advertising greatly reflects the stereotypes current in a particular society and at a particular time. In this sense advertising acts as a mirror of society - of its behaviours, value system, systems of relationships, and moral principles. The author analyses individual cases in which advertisers depict women and men. She classifies various types of women and men used in Czech mass media advertising, noting the verbal means, which differ depending on the target group.
Клучни зборови:
Czech advertisements, target group, male types, female types, verbal means of expression, gender differences##libcom.authors##
Hana Srpová##libcom.statistics##
##plugins.generic.usageStats.downloads##
Дозвола
1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).
2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.
3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.
4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:
a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,
b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,
c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).
d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.
5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.
6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.
7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.
Најчитани трудови од истиот автор(и)
- Hana Srpová, Názvy ceských politických stran jako součást marketingové strategie , Stylistyka: Том. 24 (2015): Różnorodność kulturowa a styl
- Hana Srpová, Světla Čmejrková, Martin Havlik, Jana Hoffmanová, Olga Müllerová, Jiř Zeman, Styl mediálnich dialogů, Praha: Academia, 2013, 314 s. , Stylistyka: Том. 24 (2015): Różnorodność kulturowa a styl
- Hana Srpová, Reklama a čas , Stylistyka: Том. 16 (2007): Styl i czas - Style and Time
- Hana Srpová, Aluze a citáty v české reklamě , Stylistyka: Том. 9 (2000): Stylistyka czeska
- Hana Srpová, James Naughton, Czech. An Essential Grammar, London and New York: Routledge, 2005, 282 s. , Stylistyka: Том. 17 (2008): Znaczenie i styl