"...porozmawiajmy o rozmowie”. Kryteria typologii rozmowy jako interakcji werbalnej
MAŁGORZATA KITA
Апстракт
Dans l’article l’auteur présent la conversation dans la perspective interactionniste en la considérant comme l’un des types des interactions verbales telles qu’elles fonctionnent dans la vie sociale. Ce sont les critères servant de base pour mettre en relief cette forme de l’activité humaine qui font l’objet de la réflexion dans le présent article.
D’après l’auteur, l’opitique hétérogène (telle qu’elle est présente dans la pensée théorique sur le texte) et l’approche dynamique interactionniste semblent être très utiles pour permettre d’appréhender ce phénomène complexe qu’est la conversation.
Референци
Cosnier J., Kerbrat-Orecchioni C., eds., 1987, Décrire la conversation. Lyon.
Goffman E., 1987 [tłum, franc.], Façon de parler, Paris.
Grice H. P., 1980, Logika a konwersacja.- Językw świetle nauki. Wybór i wstęp B. Sta- nosz, Warszawa.
Kerbrat-Orecchioni C., 1990, Les interactions verbales, t. 1, Paris.
Kita M., 1998, Wywiad prasowy. - Język - gatunek - interakcja, Katowice.
Pisarkowa K., 1975, Składnia rozmowy telefonicznej, Wrocław.
Roulet E., Auchlin A., Moeschler J., Rubattel C., Schellig M., 1987, L’Articulation du discours en français contemporain, Berne.
Vion R., 1992, La communication verbale. Analyse des interactions, Paris.
Witosz B., 1994, Lingwistyka aproblem gatunków mowy. “Socjolingwistyka”, t. 14.
Żydek-Bednarczuk U., 1994, Struktura tekstu rozmowy potocznej, Katowice.
##libcom.authors##
MAŁGORZATA KITA##libcom.statistics##
##plugins.generic.usageStats.downloads##
Дозвола
1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).
2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.
3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.
4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:
a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,
b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,
c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).
d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.
5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.
6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.
7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.
Најчитани трудови од истиот автор(и)
- Małgorzata Kita, Estetyzowanie wulgaryzmów , Stylistyka: Том. 25 (2016): Gajda i stylistyka
- Małgorzata Kita, Barbara Boniecka, Lingwistyka tekstu. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej: Lublin 1999, 373 s. , Stylistyka: Том. 9 (2000): Stylistyka czeska
- MAŁGORZATA KITA, Mizoginia i uwielbienie kobiety w aforyzmach francuskich i polskich drugiej połowy XIX wieku , Stylistyka: Том. 6 (1997): Русская стилистика - Russian Stylistics
- Małgorzata Kita, Mówienie o miłości a płeć , Stylistyka: Том. 13 (2004): Styl a płeć
- Małgorzata Kita, Bożena Witosz, Kobieta w literaturze. Tekstowe wizualizacje od fin de siecle'u do końca XX wieku, Katowice: Wydawnictwo Gnome, 2001, s. 205. , Stylistyka: Том. 11 (2002): Stylistyka a poetyka
- Małgorzata Kita, Użytkownik języka wobec niewyrażalnego, niewyrażanego i niewyrażonego , Stylistyka: Том. 11 (2002): Stylistyka a poetyka
- Małgorzata Kita, Barbara Boniecka, Jolanta Panasiuk, O języku audycji radiowych, Lublin 2001, Wydawnictwo UMCS, 248 ss. , Stylistyka: Том. 10 (2001): Stylistyka dziś - Style and Humour - Stil' i ûmor
- Małgorzata Kita, "Historia konwersacyjna". Case study: Bachtin w dialogu z Duwakinem , Stylistyka: Том. 14 (2005): Stylistyka i Kożyna - Stylistics and Kozhina
- Małgorzata Kita, Komunikacja między generacjami w perspektywie stylistycznej , Stylistyka: Том. 15 (2006): Styl i kultura