Kontrastywna analiza formatu i tematyki wiadomości telewizyjnych w Polsce i Niemczech
Agnieszka Mac
Abstrakt
This paper aims to analyze TV news of selected public information magazine programs in Poland and Germany. The contrastive analysis encompasses TV news of the first German national channel ARD and the first Polish national channel TVP1. The focus of the analysis lies on the comparison of framed programs and information service topics broadcast in the two countries’ TV stations during the time when the main topie of all TV news both in Poland and Germany was the radical change in Egypt (selected information services in January and February in 2011). The following aspects have been thoroughly analyzed: service format, share of the hard news and the soft news as well as the national and intemational news of the information magazine during the given time as well as time dedicated to the main topie of the day.What can be inferred from the contrastive analysis of the information services of the national channels in Poland (TVP1) and Germany (ARD) is that the same information function performed within the same format may show many various differences. While the news on TVP1 seems to compete for larger audiences (i.e., greater share of the sensational news and soft news, the role of the anchor person), the ARD-news continues to prefer a certain sound tradition by offering a classical type of information service, stressing a serious national and intemational information. The decision to keep an unchanged TV news presentation guarantees the ARD-news a strong market share in the information sector among other public and commercial TV stations.
Słowa kluczowe:
television, television news, contrastive Polish-German analysis, channel format, news topicsBibliografia
Godzić, W., 2004, Telewizja i jej gatunki, Kraków.
Greule, A., Burghardt, M., 2002, Information, Infotainment, Infodrama? Zur Frage nach der sprachlich-motivierten Dramatisierung der Fernsehnachrichten. — Semanti- sche Aspekte offentlicher Kommunikation, 1. Pohl, red., Frankfurt am Main, s. 279-304.
Holly, W., 2004, Fernsehen, Tiibingen.
Ludes, P., Schiitte, G., Staab, J.F., 2002, Entwicklung, Funktion, Prasentationsformen und Texttypen der Fernsehnachrichten. - Medienwissenschaft. Ein Handbuch zur Entwicklung der Medien und Kommunikationsformen, J.-F. Leonhard, H.-W. Ludwig, D. Schwarze, E. StraBner, red., Berlin, New York, s. 2308-2321.
Mrozowski, M., 2001, Media masowe: władza, rozrywka, biznes, Warszawa.
Muckenhaupt, M., 1994, Fon der Tagesschau zur Infoshow. Sprachliche und journalistische Tendenzen in der Geschichte der Fernsehnachrichten. — Tendenzen der deutschen Gegenwartssprache, H.-J. Heringer i in., red., Tiibingen, s. 81-120.
Pisarek, W., 1974, Typologia programów telewizyjnych, „Zeszyty prasoznawcze” R. XV, nr 1(59), s. 23-32.
Pisarek, W., 2008, Podstawy retoryki dziennikarskiej. — Dziennikarstwo i świat mediów, Z. Bauer, E. Chudziński, red., Kraków, s. 361-377.
Schmitz, U., 2004, Sprache in modernen Medien, Berlin.
Tetelowska, L, 1966, Informacja - odrębny gatunek dziennikarski, „Zeszyty prasoznawcze”, z. 1-2, s. 16-33.
Uszyński, J., 2008, Genologia telewizyjna. - Dziennikarstwo i świat mediów, Z. Bauer, E. Chudziński, red., Kraków, s. 281-299.
Wittwen, A., 1995, Infotainment. Fernsehnachrichten zwischen Information und Unterhaltung, Bem.
Wojtak, M., 2004, Gatunki prasowe, Lublin.
Wolny-Zmorzyński, K., Kaliszewski, A., Furman, W., 2009, Gatunki dziennikarskie, Warszawa.
Autorzy
Agnieszka MacStatystyki
Downloads
Licencja
Prawa autorskie (c) 2011 Stylistyka
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).
2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.
3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.
4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:
a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,
b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,
c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).
d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.
5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.
6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.
7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.
Inne teksty tego samego autora
- Agnieszka Mac, Zu aktuellen Tendenzen des Kommentierens in der polnischen Presselandschaft , Stylistyka: Tom 27 (2018): Styl i aksjologia
- AGNIESZKA MAC, Telewizyjna prognoza pogody – analiza gatunku z perspektywy diachronicznej , Stylistyka: Tom 32 Nr 32 (2023): Stylistyka