Èpatažnostʹ kak stilevaâ dominanta setevyh SMI
Tat’âna B. Karpova
Abstrakt
The article describes that network mass media which appeared as a new type of discourse in the Russian-speaking sector of the internet - runet — morę than ten years ago are active- ly forming in the socio-cultural space of Russia. It mentions both generał features for the network and traditional mass media and specific ones characteristic only for network edi- tions, conditioned at first by technical possibilities of the internet (hypertextuality, inte- ractivity, multimediability, etc).The major content of the publication is connected with the display of speech epatage as the style dominant of the texts in network mass media. It is shown, for example, that the first phrase of the text (its peculiar headline-“hook”) is devoted arousing maximum inte- rest of the reader, to “hook” him and thus it is epatageous by its naturę, destination. Such a phrase tums out often to be units having both linguistic and cultural meaning, called lo- goepisystems or logoepisystemoids (transformed logoepisystems).The main idea of the article is that the traditional publicistic pathos of mass media has changed on the internet to the tonality of total irony and language gamę, resulting in the fact that the text is perceived as an enigma to be not only read, but rather unriddled.
Słowa kluczowe:
network mass media, epatageability, style characteristicsBibliografia
Бурвикова Н.Д., Костомаров В.Г., 2006, Жизнь в мимолетных мелочах, Санкт-Петербург.
Дускаева Л.Р., 2007, Речевой эпатаж на современном отечественном телевидении, Элекронные средства массовой информации вчера, сегодня, завтра, Санкт-Петербург.
Засурский Я.Н., 2000, Журналистика и мир на рубеже тысячелетий, От книги до Интернета, Москва.
Костомаров В.Г., 2005, Наш язык в действии. Очерки современной русской сти¬листики, Москва.
Кузнецова О.В., 2001, Эпатажное поведение телевизионного журналиста как ос¬обая разновидность коммуникативного стиля, Концептуальная картина мира и интерпретативное поле текста с позиций лингвистики, журналистики и коммуникативистики, Барнаул.
Лукина М.М., 2006, СМИ в Интернете, Средства массовой информации России: Учеб, пособие / Под ред. Я.Н.Засурского, Москва.
Скороходова Е.Ю., 2007, Современное состояние функционально-стилистической системы русского литературного языка, “Вопросы филологии”, №1 (25), Москва.
Сметанина С.И., 2001, Тексты СМИ в системе культуры, Русский язык на рубеже тысячелетий, Т. 2, Санкт-Петербург.
Трофимова Г.Н., 2004, Языковой вкус Интернет-эпохи в России: Фун¬кционирование русского языка в Интернете: концептуально-сущностные доминанты. Дисс. докт. филолог, наук. Москва.
Autorzy
Tat’âna B. KarpovaStatystyki
Downloads
Licencja
Prawa autorskie (c) 2009 Stylistyka
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).
2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.
3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.
4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:
a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,
b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,
c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).
d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.
5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.
6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.
7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.
Inne teksty tego samego autora
- Tat’âna B. Karpova, Russkaâ rečʹ v neoficialʹnom internet-obŝenii , Stylistyka: Tom 16 (2007): Styl i czas - Style and Time