„Pióropusz” Mariana Pilota: kolekcja stylów i archiwum pamięci kultury

Ewa Sławkowa




Аннотация

Relying on a broad, anthropological and semiotic understanding of the notion of “style”, the article presents an analysis of the language of the novel with references not only to the linguistic questions such as problems of the Silesia – Great Poland border territory, Pilot’s native dialects, but also to the issues of cultural anthropology such as ethnic stereotypes presented in the novel with their system of values and views of the world.
This perspective reveals the style of the novel as hybrydic and hyperbolic. As a document of the author’s attitude towards his own, peasant past and as his reflection upon the place of the peasant paradigm in the Polish culture, as well as the archive of cultural memory (various recognizable historical styles present in the novel such as the epic, romantic, and Gombrowicz-like styles), Marian Pilot’s text appears to be the effect of subjugation of both these spheres to the demands of the poetics of the modern novel. Thus, the elements of both these realms, dialectical and stylistic, have been, in an innovative
manner, modified, enhanced and parodied by the author.

Ключевые слова:

style, dialect, ethnic stereotype, archaism, stylization, Gombrowicz-like style

Bartmiński J., 2009, Stereotypy mieszkają w języku. Studia etnolingwistyczne, Lublin.

Dubisz S., 1996, O stylizacji językowej, „Język Artystyczny”, t. 10, red. D. Ostaszewska, E. Sławkowa, Katowice.

Gala-Milczarek B., 2012, Słowotwórstwo gwarowe w ujęciu typologicznym. – W komunikacyjnej przestrzeni nazw własnych i pospolitych. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Robertowi Mrózkowi, red. I. Łuc i M. Pogłódek, Katowice.
http://lubimy czytać.pl/książka/102549/pióropusz

Jarniewicz J., 2012, Nalazło, przylazło, oblazło i wlazło. O hipertrofii w Ferdydurke i jej angielskim przekładzie. – Gościnność słowa. Szkice o przekładzie literackim, Kraków.

Kępiński A., 1990, Lach i Moskal. Z dziejów stereotypu, Warszawa–Kraków.

Kupiszewski W., 1999, Gwara w wybranych utworach M. Pilota, „Prace Filologiczne”, XLIV.

Linde S. B., 1854–1860, Słownik języka polskiego, t. 1–6, Lwów.

Marciniak-Firadza R., 2012, Słowotwórcze typy pejoratywnych nazw osobowych wykonawców czynności w gwarach małopolsko-mazowieckiego pogranicza językowego. – W komunikacyjnej przestrzeni nazw własnych i pospolitych. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Robertowi Mrózkowi, red. I. Łuc i M. Pogłódek, Katowice 2012.

Mayenowa G. (red.), 1978, Słownik polszczyzny XVI wieku, t. 11, Wrocław.

Niewiara A., 2000, Wyobrażenia o narodach w pamiętnikach i dziennikach z XVI–XIX wieku, Katowice.

Popowska-Taborska H., 1998, O pewnych nie w pełni postrzeganych możliwościach badania dialektalnej leksyki. – Teoretyczne, badawcze i dydaktyczne założenia dialektologii, red. S. Gala, Łódź.

Ruszkowski M., 2000, O stylu prozy polskiej XX wieku. Zbiór studiów, Kielce.

Urbańczyk S. (red.), 1953–2003, Słownik staropolski, t. 1–11, Wrocław–Warszawa–Kraków.

Wilkoń A., 1976, O języku i stylu „Ogniem i mieczem” Henryka Sienkiewicza: studia nad tekstem, Kraków.

Опубликован
2019-12-28

##plugins.themes.libcom.cytowania##

Sławkowa, E. (2019). „Pióropusz” Mariana Pilota: kolekcja stylów i archiwum pamięci kultury. Stylistyka, 22, 309–324. извлечено от https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/s/article/view/1678

Authors

Ewa Sławkowa 

Statistics

Скачивания

Данные скачивания пока недоступны.


Лицензия

Copyright (c) 2013 Stylistyka

Лицензия Creative Commons

Это произведение доступно по лицензии Creative Commons «Attribution-NonCommercial-ShareAlike» («Атрибуция — Некоммерческое использование — На тех же условиях») 4.0 Всемирная.

1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).

2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.

3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.

4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:

a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,

b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,

c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie  CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).

d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.

5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.

6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.

7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.