Эпистемическая ситуация как смысловая единица научного текста в стилистическом и риторическом аспектах (К развитию понятия)
Marija P. Kotjurova
Аннотация
The article deals with the epistemic situation understood as a semantic unit of scientific texts. An epistemic situation comprises the substantial aspects of the content – ontological (represented by the terminized concept), methodological (how knowledge is acquired and in what form it is verbalized) and axiological (correlated with value characteristics of knowledge). A language system possesses a wide range of means that can explain the epistemic situation. The rhetorical analysis consists of determining the dominant characteristics of the text, conditioned by dynamics of the epistemic situation – the dynamics which help to appeal to the addressee.
Ключевые слова:
scientific text, scientific knowledge, semantic unit of scientific text, epistemic situation, stylistic analysis, rhetorical effectБиблиографические ссылки
Arutûnova N. D., 1999, Âzyk i mir čeloveka, Moskva: Âzyki russkoj kulʹtury. 896 s.
Google Scholar
Baženova E. A., 2001, Naučnyj tekst v aspekte politekstualʹnosti, Permʹ.
Google Scholar
Baženova E. A., 2005, Diskursivno-stilističeskij podhod k izučeniû naučnogo teksta, „Stylistyka", XIV, Opole, s. 317-334.
Google Scholar
Baženova E. A., 2014, Diskursivno-stilističeskij analiz teksta, „ Stylistyka ". XXIII, Opole, с. 9-18.
Google Scholar
Bedrina I. S., 2001, K obosnovaniû kategorii predšestvuûŝego znaniâ (PZ) v naučnom tekste.Stereotipnostʹ i tvorčestvo v tekste: mežvuz. sb. nauč. trudov, pod red. M. P. Kotûrovoj, vyp. 4, Permʹ, s. 157-178.
Google Scholar
Belozerova N. P., 2010, Mir realʹnyj i mir virtualʹnyj: dve èkologičeskie sistemy?, Tûmenʹ: Izd-vo Tûmensk. gos. un-ta, 252 s.
Google Scholar
Birkin A. A., 2009, Priroda reči, Moskva: Izdatelʹstvo«Likvidaciâ bezgramotnosti», 384 s.
Google Scholar
Bondarko A. V., 2002, Teoriâ značeniâ v sisteme funkcionalʹnoj grammatiki: Na materiale russkogo âzyka, Moskva: Âzyki slavânskoj kulʹtury, s. 99-114.
Google Scholar
Zalevskaâ A. A., 1985, Informacionnyj tezaurus čeloveka kak baza rečemyslitelyûj deâtelʹnosti, Issledovanie rečevogo myšleniâ v psiholingvistike, Moskva.
Google Scholar
Karcev V. P., 1984. Socialʹnaâ psihologiâ nauki i problemy istoriko-naučnyh issledovanij. Moskva.
Google Scholar
Kožina M. N., 2002, Stilistika i ritorika v ih vzaimootnošenii, Rečevedenie i funkcionalʹnaâ stilistika: voprosy teorii. Izbrannye trudy, Permʹ, s. 126-149.
Google Scholar
Kotûrova M. P., 1983, Èvolûciâ vyraženiâ svâznosti reči v naučnom stile XVIII-XX vv., Permʹ. 96 s.
Google Scholar
Kotûrova M. P., 1998, Naučnyj tekst i ego celʹnostʹ, „Stylistyka", VII, Opole, с. 329-342.
Google Scholar
Kotûrova M. P., 20 1 1 , Diskursivno-stilističeskoe rassmotrenie stereotip¬nosti reči (Na materite tekstov naučnyh statej). «Stereotipnostʹ i tvorčestvo v tekste», vyp. 15, pod red. M. P. Kotûrovoj, Permʹ, s. 46-61.
Google Scholar
Kotûrova M. P., 2015, Slova širokoj èpistemičeskoj semantiki i ih funkcii v naučnom tekste (v pečati).
Google Scholar
Kotûrova M. P., Baženova E. A., 2008, Kulʹtura naučnoj reči: Tekst i ego redaktirovanie, Moskva: Flinta: Nauka, 280 s.
Google Scholar
Kotûrova M. P., 1996. Vyraženie èpistemičeskoj situacii v periferijnyh tekstah celogo proizvedeniâ. — Očerki istorii naučnogo stilâ russkogo literaturnogo âzyka XVIII-XX ev, pod red. M. N. Kožinoj: v 3 t., t. II, č. 1, Stilistika naučnogo teksta (obŝie parametry), glava XI, Permʹ: Izd-vo Perm. un-ta.
Google Scholar
Râbceva N. K., 2005, Âzyk i estestvennyjintellekt, Moskva: Akademia, s. 57-75.
Google Scholar
Gajda S., 1982, Podstawy badań stylistycznych nad językiem polskim.
Google Scholar
Authors
Marija P. KotjurovaStatistics
Скачивания
Лицензия
1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).
2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.
3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.
4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:
a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,
b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,
c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).
d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.
5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.
6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.
7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.