Zu aktuellen Tendenzen des Kommentierens in der polnischen Presselandschaft

Agnieszka Mac



Abstrakt

The article focusses on commentary as a text genre in the daily press. The aim of the first part is to present the prototypical marks and characteristic differences of the genre as well as its conditions. The second part discusses possible ways of broadening the genre pattern on the basis of the analysed samples from the daily press of different ranges: newspapers of nationwide, regional, and local range according to selected criteria. The article strives to answer the question about the form of the contemporary press commentary. It also attempts to explain the reasons why journalists tend to depart from the pattern of the genre.

##semicolon##

commentary##common.commaListSeparator## text genres##common.commaListSeparator## daily press##common.commaListSeparator## alternative patterns of commentary

Giessen H.W., 2012, „Was nun Herr Obama?“ Eine quantitative textanalytische und medienlinguistische Untersuchung deutschsprachiger Kommentare über die US-amerikanische Midterm Elections im November 2010 aus unterschiedlichen Zeitungskategorien, samt Versuch einer Kategorisierung.–Persuasionsstile in Europa. Methodologie und Empirie kontrastiver Untersuchungen zur Textsorte Kommentar, Hrsg. H.E.H. Lenk, M. Vesalainen, Hildesheim–Zürich–New York, S. 159–190.
  Google Scholar

Lenk H.E.H., 2012, Von der Illokutionsstruktur zum Handlungsweg. Methodologische Überlegungen zur Analyse der Handlungsstruktur von Zeitungskommentaren. – Persuasionsstile in Europa. Methodologie und Empirie kontrastiver Untersuchungen zur Textsorte Kommentar, Hrsg. H.E.H. Lenk, M. Vesalainen, Hildesheim– Zürich–New York, S. 115–158
  Google Scholar

Lüger H.-H., 1995, Pressesprache, Tübingen. Lüger H.-H., 2001, Akzeptanzwerbung in Pressekommentaren.–Mediensprache. Medienkritik, Hrsg. U. Breuer, J. Korhonen, Frankfurt am Main, S. 207–224.
  Google Scholar

Lüger H.-H., 2002, Berichten und Argumentieren im Konflikt. Akzeptanzwerbung, Desinformation und „rhetorischer Overkill.“–Semantische Aspekte öffentlicher Kommunikation, Hrsg. I. Pohl, Frankfurt am Main, S. 439–468.
  Google Scholar

Lüger H.-H., 2015, Kontinuität im Wandel? Journalistisches Kommentieren zwischen Tradition und Innovation.–Quo vadis, Kommunikation? Kommunikation – Sprache – Medien, Hrsg. I.-N. Creþu, Frankfurt am Main, S. 51–71.
  Google Scholar

Mac A., 2015, Komentarz i jego warianty w dzisiejszej prasie codziennej.–Gatunki mowy i ich ewolucja. Gatunek a granice, red. D. Ostaszewska, J. Przyklenk, Katowice, s. 304–315.
  Google Scholar

Mac A., Szwed I., 2016, Zur Besonderheit der polnischen Presselandschaft und zur Stellung des Kommentars in den Tageszeitungen.–Persuasionsstile in Europa II. Kommentartexte in den Medienlandschaften europäischer Länder, Hrsg. H.E.H. Lenk, Hildesheim–Zürich–New York, S. 203–228.
  Google Scholar

Miarecki T., 2001, Komentarz.–Dziennikarstwo od kuchni, red. A. Niczyperowicz, Poznañ, s. 49–61.
  Google Scholar

Nowag W., Schalkowski E., 1998, Kommentar und Glosse, Konstanz.
  Google Scholar

Wojtak M., 2004, Gatunki prasowe. Lublin.
  Google Scholar

##plugins.themes.libcom.download##


Publikované
2019-12-26

##plugins.themes.libcom.cytowania##


##libcom.authors##

Agnieszka Mac 

##libcom.statistics##

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##


##submission.license##

1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).

2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.

3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.

4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:

a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,

b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,

c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie  CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).

d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.

5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.

6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.

7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.