Ob izučenii kommunikativnyh cennostej v novejših diskursivnyh sferah (na materiale russkogo âzyka)

Vadim B. Dementʹev




Abstrakt

Communicative value is formed by the essential principles of nalional culture communi­ cative category that regularly and naturally manifests itself in language and speech sys­ tem (a system of language assessment, lexical categories, and the rules of specific speech genres, etc.) in the text and generał cognitive relationship with the world (cul- tural aspects o f the assessment of (he picture o f the word). In the study, selected areas and forms of communication are due to the category of personality, and its linguistic and communicative phenomenon. The communicative values in new and newest areas of Russian speech are analyzed: in the “post-perestroika” Russian press (1992-2012), Russian political discourse (for­ ma! and informal), the Internet communication (encyclopedias, Online forums), as well as in Russian art literaturę of XIX-XX centuries (and cinema). Ali these areas háve not yet been the subject of linguistic research in tenns of communicative values within the same system of theoretical concepts and techniques, although the relevance of such a study in modem Russian studies is certain: on the one hand, the Russian culture in generał is highly communicative, as evidenced by many of its key concepts - dusha ‘soul’, pravda ‘truth’, spravedlivost’ ‘justice’, and iskrennosť ‘sincerity’. About the “deep confessionalness” of Russian dialogue, wrote the great Russian philosopher M.M.Bakhtin. On the other hand, these new and newest spheres of Russian communica­ tion are highly relevant to the overall communicative space of modem Russia, and or- ganize its structural and substantive rules, pattems, categories, values - in many ways defining part of it. Communication o f people in these areas, in most cases, can only be described as, on the one hand, in high degree socially and personálly meaningful, infor- mative and emotionally rich, has the undoubted tendency for expansion in terms of speed, interactivity, quality o f feedback. On the other hand, this communication has not yet completed its finał formation in its basie forms and genres, and is often character- ized by severe disharmony and conflicts.

##semicolon##

communicative values of Russian culture##common.commaListSeparator## category of personality##common.commaListSeparator## new and newest areas of Russian speech

##plugins.themes.libcom.download##


Publikované
2020-01-11

##plugins.themes.libcom.cytowania##


##libcom.authors##

Vadim B. Dementʹev 

##libcom.statistics##

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##


##submission.license##

1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).

2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.

3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.

4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:

a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,

b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,

c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie  CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).

d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.

5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.

6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.

7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.