Z istorìï vivčennâ ukraïns’kih narodnih dum (analìtičnij oglâd)
Tetâna Becenko
Abstrakt
Folklore researcher M. Maksymowicz introduced the term duma for an epic and lyric genre of orał Ukrainian folk art related to song (cf. the synonymic terms: Cossack song, Cossack epos, Cossack psalm) in 1827. The genre was bom in the 15th c. and sińce the 19th c. it has been the subject of folklore research, linguistics, literary studies, cultural studies, history. The researchers studied its poetics, language, musical shape, form of performance, etc.
##semicolon##
duma##common.commaListSeparator## Cossack song##common.commaListSeparator## Cossack epos##common.commaListSeparator## Cossack psalm##submission.citations##
Грица С.Й., 1979, Мелос укра'шсько! народно! етки, КиТв.
Грица С.И., 1995, Укра!нськ! народш думи в м1ж ешчному д1алоз!, „Родовщ”, ч. 11, с. 68-81.
Грушевська К., 1931, Украшськ! народш думи. Том перший корпусу.
Грабович О., 1993, Думи як символ1чний код переказу культурних ценностей, „Родо- Вiд”, №5.
Житецький П., 1893, Мысли о народных малорусских думах, Киев.
Житецький П.Г., 1987, Вибраш прац!. Ф!лолог!я, КиТв.
Сфремов С., 1989, 1стор!я украшського письменства, т. I, Мюнхен.
Сфремов С., 1995, 1сторгя украшського письменства, КиТв.
Колесса Ф., 1921, Про генезу украшських народних дум у вгдношенш до шсень, в/риав I похоронних голосшь, т.т. СХХХ-ХХХП, Льв1в.
Колесса Ф., 1935, Формули закшчення в украшських народних думах у зв’язку з питаниям про навествування дум, Львiв.
Кононенко Н., 1993, Епос та плач, „Родовф”, №6.
Лйпературний словник, 1997, КиТв.
Максимович М.А., 1834, Украинские народные думы, Кн. 1-3, Москва.
Малинська Н.А., 2001, П!сн1 та думи в ощнщ Серггя Ефремова, „Украшська мова 1 литература”, число 48 (256).
Марченко М.1., 1961, 1стор1я Укра'шсько! культури, КиТв.
Матяш I., 1997, Украшськ! народш думи у виданнях та доаидженнях, „Украшська мова 1 л1тература”, число 38 (54), число 40 (56).
Рак Л., 1960, Лексико-морфолог!чш особливосгт украшських народних дум. „Украшська мова 1 л1тература в школ!”, №4.
Рак Л., 1961, Мовш засоби гтербол!защ! в украшських народних думах, „УкраТнська мова 1 л1тература в школ!”, №4.
##libcom.authors##
Tetâna Becenko##libcom.statistics##
##plugins.generic.usageStats.downloads##
##submission.license##
##submission.copyrightStatement##
##submission.license.cc.by-nc-sa4.footer##1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).
2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.
3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.
4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:
a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,
b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,
c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).
d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.
5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.
6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.
7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.
Najaktuálnejšie články rovnakého autora (rovnakých autorov)
- Tetâna Becenko, Originalʹni eptetni strukturi u hudožnʹomu kontinumi , Stylistyka: Diel 19 (2010): Style a media
- Tetâna Becenko, Semantični tekstovi makrounïversalïï v ukrainsʹkih narodnih dumah , Stylistyka: Diel 17 (2008): Znaczenie i styl
- Tetâna Becenko, Mova i stilʹ ukraïnskih narodnih dum: oznaki maskulinolektu , Stylistyka: Diel 13 (2004): Styl a płeć
- Tetâna Becenko, Predikativy tekstovo-obraznì unìversalìì v ukraìnsʹkihnarodnih dumah , Stylistyka: Diel 20 (2011): Integracja w stylistyce - Integration in Stylistics
- Tetâna Becenko, Postijni epiteti-kolʹoronazvi v ukraïnsʹkih dumah: priroda, estetika i poetika , Stylistyka: Diel 11 (2002): Stylistyka a poetyka
- Tetâna Becenko, Adverbìalʹnì tekstovì unìversali z semantikoû mìscâ v ukraïnsʹkih narodnih dumah , Stylistyka: Diel 15 (2006): Styl i kultura
- Tetâna Becenko, Stilìstične vikoristannâ frazeologìzmìvu himernomu romanì Ê.Gucala “Pozičenij čolovìk” , Stylistyka: Diel 10 (2001): Stylistyka dziś - Style and Humour - Stil' i ûmor