"Historia konwersacyjna". Case study: Bachtin w dialogu z Duwakinem

Małgorzata Kita




Abstrakt

A partir du texte de W. Duwakin Conversations avec Bakhtine (Rozmowy z Bachtinem. Warszawa 2002) l 'auteur decrit „l'histoire conversationnelle" de ces deux personnages.
La methode de la description est case study. La notion d'histoire conversationnelle englobe: caracteristiąues des interactants, relations entre eux qui changent au cours de l' interaction, circonstances de la rencontre, !es marąueurs de memoire intraconversationnelle permettant la constructions de la coherence thematiąue.
Etant donne ąue les conversations analysees prennent forme de souvenirs (narration historiąue), c'est la memoire (et la deficience de celle-ci) ąue devient la cathegorie cognitive
tres importante pour la description de l'histoire conversationnelle de Bakhtine et Duwakin.

##semicolon##

conversation##common.commaListSeparator## I 'interaction##common.commaListSeparator## interactant##common.commaListSeparator## narration historique

Bachtin M., 1 986, Estetyka twórczości słownej, tłum. D. Ulicka, oprac. przekł. i wstęp E. Czaplejewicz, Warszawa.

Czaplejewicz E., 1986, Wstęp. W: M. Bachtin, Estetyka twórczości słownej, tłum. D. Ulicka, oprac. przekł. i wstęp E. Czaplejewicz, Warszawa.

Dobrzyńska T., w druku, Tekst i dyskurs we współpracy z pamięcią.

Dobrzyńska T., 1992, Gatunki pierwotne i wtórne. (Czytając Bachtina). - Typy tekstów, red. T. Dobrzyńska, Warszawa.

Duwakin W., 2002, Rozmowy z Bachtinem, tłum. A. Kunicka, Warszawa.

Gleason J.B., Ratner N.B., red., 2005, Psycholingwistyka, tłum. J. Bobryk i in., Gdańsk.

Goffman E., 1 987, Far;on de parler. Paris [tłumaczenie franc. Forms of talk], 1981.

Kerbrat-Orecchioni C., 1 990, Les interactions verba/es, t. I , Paris.

Kita M., 1 998, Wywiad prasowy. Język - gatunek - interakcja, Katowice.

Kita M., 2004, Tekstowy status rozmowy. W: Gatunki mowy i ich ewolucja, t. 2: Gatunek a tekst, red. D. Ostaszewska. Katowice.

Kita M., 2005, Językowe rytualy grzecznościowe, Katowice.

Kita M., (w druku), Dziękuję za rozmowę. ,,Archiwizacja" rozmów i typy tekstów powstałych na ich kanwie.

Okopień-Sławińska A., 1998, Teoria wypowiedzi jako podstawa komunikacyjnej teorii dzieła literackiego. W: Tejże: Semantyka wypowiedzi poetyckiej, Kraków.

Ożóg K., 1990, Zwroty grzecznościowe współczesnej polszczyzny mówionej (na materiale języka mówionego mieszkańców Krakowa), Kraków.

Shaughnessy J.J., Zechmeister E.B., Zechmeister J.S., 2002, Metody badawcze w psychologii, tłum. M. Rucińska, Gdańsk.

Wilkoń A., 2002, Spójność i struktura tekstu. Wstęp do lingwistyki tekstu, Kraków.

Witosz B., w druku, Widziane „ okiem pamięci ". (Problemy konstrukcji tekstu). Zaleski M., 2004, Formy pamięci, Gdańsk.
##plugins.themes.libcom.download##


Publikované
2021-04-03

##plugins.themes.libcom.cytowania##


##libcom.authors##

Małgorzata Kita 

##libcom.statistics##

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##


##submission.license##

##submission.copyrightStatement##

##submission.license.cc.by-nc-sa4.footer##

1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).

2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.

3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.

4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:

a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,

b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,

c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie  CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).

d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.

5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.

6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.

7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.


Najaktuálnejšie články rovnakého autora (rovnakých autorov)