Stilìstične vikoristannâ frazeologìzmìvu himernomu romanì Ê.Gucala “Pozičenij čolovìk”
Tetâna Becenko
Abstrakt
The article deals with the analysis of those structures and their varieties which build up in the narration the humorous tone of comic parody and ironic satire. Much great importance is attached to the consideration of idiomatic transformation which changes the number of components, and the content of the idiom and also of the cases of the figurative meaning changes with a definite stylistic aim.
##submission.citations##
Гнатюк И., 1982, Трансформация традиционных фразеологизмов в языке современной украинской художественной прозы / автореферат диссертации ... канд. филолог, наук, Киев.
Гуцало Є., 1982, Позичений чоловік, Київ.
Єрмоленко С., 1999, Нариси з української словесності, Київ.
Жулинський М., 1987, Євген Гуцало: діалог і роздуми.... “Радянське літературознавство”, №1, с.37-41.
Коваль А., 1978, Практична стилістика сучасної української мови, Київ.
Масенко Л., 1991, Химерна проза як традиційна мовностильова течія української літератури, “Мовознавство”, №1, с.26-33.
Пономарів О., 1992, Стилістика сучасної української мови, Київ.
Удовиченко Г., 1984. Фразеологічний словник української мови, т.1,2, Київ.
Ужченко В., 1988, Народження і життя фразеологізму, Київ.
Фразеологічний словник української мови, 1993, уклад. В.М. Білоноженко та ін., т.1,2, Київ [ФСУМ]
##libcom.authors##
Tetâna Becenko##libcom.statistics##
##plugins.generic.usageStats.downloads##
##submission.license##
##submission.copyrightStatement##
##submission.license.cc.by-nc-sa4.footer##1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).
2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.
3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.
4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:
a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,
b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,
c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).
d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.
5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.
6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.
7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.
Najaktuálnejšie články rovnakého autora (rovnakých autorov)
- Tetâna Becenko, Originalʹni eptetni strukturi u hudožnʹomu kontinumi , Stylistyka: Diel 19 (2010): Style a media
- Tetâna Becenko, Semantični tekstovi makrounïversalïï v ukrainsʹkih narodnih dumah , Stylistyka: Diel 17 (2008): Znaczenie i styl
- Tetâna Becenko, Mova i stilʹ ukraïnskih narodnih dum: oznaki maskulinolektu , Stylistyka: Diel 13 (2004): Styl a płeć
- Tetâna Becenko, Z istorìï vivčennâ ukraïns’kih narodnih dum (analìtičnij oglâd) , Stylistyka: Diel 18 (2009): Styl i kreatywność - Style and Creativity
- Tetâna Becenko, Predikativy tekstovo-obraznì unìversalìì v ukraìnsʹkihnarodnih dumah , Stylistyka: Diel 20 (2011): Integracja w stylistyce - Integration in Stylistics
- Tetâna Becenko, Postijni epiteti-kolʹoronazvi v ukraïnsʹkih dumah: priroda, estetika i poetika , Stylistyka: Diel 11 (2002): Stylistyka a poetyka
- Tetâna Becenko, Adverbìalʹnì tekstovì unìversali z semantikoû mìscâ v ukraïnsʹkih narodnih dumah , Stylistyka: Diel 15 (2006): Styl i kultura