It is Only a Matter of Style: Hollywood and the Myth of American Cultural Influence in Poland
Tadeusz Lewandowski
Abstrakt
The paper deals with the perceived hegemony of American mass culture in Poland and its effects on young people. It is argued that the supposed “Americanization” of Poland through Hollywood films does not constitute any serious threat to Polish national identity, and in fact has little to do with any genuine American cultural influence. Rather, it amounts to the passing adoption of American styles. Explaining that Hollywood is an internationally owned and operated force that works more to appeal to the tastes of the worldwide audience than America’s, it is concluded that the globalization of America cinema is more a threat to the U.S.A.’s national identity than that of other countries. Additionally, the fact that many Americans such as right-wing politicians and conservative Southerners and Midwesterners have viewed Hollywood antagonistically from its inception, indicates the degree to which it should not be considered as representative of American culture or the nation as a whole. Likewise, the content of Hollywood’s films has almost nothing to do with the reality of the country it happens to rest in. To illustrate the point that Poland does not suffer from Americanization, American and Polish national characteristics are detailed to demonstrate the vast differences between the world views and cultures of these two nations and peoples. Ultimately, it is suggested that there has been no significant internal cultural impact on Polish youth due to contact with American entertainment, other than on the surface in the form of fashion and appearance. Also, they are becoming more and more derisive of American mass culture as time passes. Therefore, core Polish attitudes have not become more American and Polish culture, which has survived so much m the past, has very little to fear from the vapid Hollywood fantasy land a continent away.
Słowa kluczowe:
Americanization, Hollywood, culture, styleAutorzy
Tadeusz LewandowskiStatystyki
Downloads
Licencja
1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).
2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.
3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.
4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:
a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,
b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,
c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).
d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.
5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.
6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.
7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.
Inne teksty tego samego autora
- Tadeusz Lewandowski, Patriots and Pinheads: The Propagandistic Stylings of the Fox News Channels “The O'Reilly Factor’' , Stylistyka: Tom 19 (2010): Style a media
- Tadeusz Lewandowski, Uptalk, Vocal Fry and, Like, Totally Slang: Assessing Stylistic Trends in American Speech , Stylistyka: Tom 21 (2012): Styl narodowy
- Tadeusz Lewandowski, Portrait of the All-American Girl in Time: The Contradictions Between 1950s Gender Ideology and Style in Serenteen Magazine , Stylistyka: Tom 16 (2007): Styl i czas - Style and Time
- Tadeusz Lewandowski, Caruso in America:The Creation and Consolidation of the “Yerismo ” Style , Stylistyka: Tom 18 (2009): Styl i kreatywność - Style and Creativity
- Tadeusz Lewandowski, Dwight Macdonald, language, and the discourse of the downward spiral , Stylistyka: Tom 23 (2014): Dyskurs i styl