##plugins.themes.libcom.datePublished##: 2021-06-11

Humor appreciation in 10-year-olds: the influence of affective disposition towards cartoon protagonists and their status in dominance hierarchy

Anna Radomska , Katarzyna Białek , Katarzyna Wojtysiak-Rey

Апстракт

Badanie miało charakter eksploracyjny. Jego celem było sprawdzenie przewidywań dyspozycyjnej teorii humoru. W badaniu wzięło udział 34 uczniów klasy IV szkoły podstawowej. Składało się ono z dwóch etapów. W pierwszej fazie przeprowadzono badanie socjometryczne w celu ustalenia relacji sympatii i antypatii między poszczególnymi członkami grupy. W fazie drugiej badanym prezentowano zestaw dowcipów, z których połowa przedstawiała dziecko poniżające dorosłego, a połowa dorosłego poniżającego dziecko. W jednej grupie badanych dziecko występujące w dowcipie utożsamiano z łubianym, a w drugiej - z nie łubianym kolegą osoby badanej. Następnie dzieci były proszone o ocenę zabawności dowcipu. Za najbardziej zabawną badani uznali sytuację, w której dorosły poniżał dziecko łubiane. Mniej zabawne w ich ocenie były sytuacje, gdy dziecko łubiane poniżało dorosłego, dalej - gdy dziecko nielubiane poniżało dorosłego. Najmniej zabawna okazała się sytuacja, gdy dorosły poniżał dziecko nielubiane. Ponadto dowcipy, w których występowały dzieci łubiane, były oceniane jako znacząco bardziej zabawne, niż dowcipy, których bohaterami były dzieci nielubiane, niezależnie od tego czy były one ofiarami czy prześladowcami.

##plugins.themes.libcom.download_files##

##plugins.themes.libcom.cit_rules##

Radomska, A., Białek, K., & Wojtysiak-Rey, K. (2021). Humor appreciation in 10-year-olds: the influence of affective disposition towards cartoon protagonists and their status in dominance hierarchy. Stylistyka, 10, 241–259. Retrieved from https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/s/article/view/4140

##plugins.themes.libcom.share##

##plugins.themes.libcom.licence##


##plugins.themes.libcom.BOCookieBarText##