О definicjach stylu
ТERESA SKUBALANКA
Анотація
1n the article the author gives а critical survey of different definitions of language style, beginning from the qualification of style as а manner of speaking, which was already known in antiquity. That defmition is still in use nowadays. Individual aspects of style were considered Ьу the Romanticists, and later Ьу the German Neoidealists. Bally and Croce linked style with expression, and that definition is still valid as well. Nevertheless, contemporary stylistics originates, generally speaking, from the ideas of the Russian formalists, and the concept of function which is of primary importance in its theory, stems from the views of the members of the Prague Linguistic Circle. Тhе author pays much attention to the discussion of Polish works in stylistics, which are always linked with contemporary trends in linguistics, from Kurylowicz, Budzyk, Mayenowa, Kurkowska and Skorupka to Gajda and Wilkon. The defmitions of style one could meet after the Second World War mirrored the probems discussed in various scientific schools, either linked with structuralism in its various forms, or inspired Ьу pragmatics, axiology, information theory and statistics, or axiology, semiotics and new types of cognitivism. Тhе author considers the concept of style to bе one of the universals of language, to Ьelong always to the plane of its sign realisation and to contain in itself the thought of the way the system is realised in usage depending on the function perfoпned. In her opinion the definitions of style foпnulated up to now may Ье understood, in а sense,
to convey no contradiction, as they reflect the complex character of the phenomenon.
Посилання
Bartminski J., 1990, Folklor - język - poetyka, Wrocław.
Boguslawski А., 1993 "Znaczenie" а "językowa konwencja poznawcza", О definicjach i definiowaniu, red. J. Bartminski, R. Tokarski, Lubin.
Borowski Н. 1992, Wartość jako przeżycie. Wprowadzenie do aksjologii, Lublin.
Budzyk К., 1937, Z zagadnien stylistyki. Prace ofiarowane К. W6ycickiemu, Wilno.
Budzyk К., 1946, Zarys dziejów stylistyki teoretycznej w Polsce. Stylistyka teoretyczna w Polsce, pod red. К. Budzyka, Warszawa.
Т. Dobrzynska, 1992, Badania struktury tekstu - nowe i;r6dlo inspiracji stylistyki, ,,Stylistyka" 1.
Enkvist N.E., 1946, Оп defining style. -Enkvist N.E., Spencer J., Gregory MJ., Linguistics and Style, Oxford.
Gajda S., 1982, Podstawy badan stylistycznych nad językiem naukowym, Wrocław.
Gajda S., 1988, Styl indywidualny а wsp6lczesna stylistyka. -Z polskich studi6w slawistycznych, seria VП, Warszawa.
Gajda S., 1991, Stan wsp6lczesnej stylistyki а synteza stylistyczna. - Synteza w stylistyce słowiańskiej, Opole.
Gajda S., 1992, Dylematy stylistyka. - Systematyzacja роjęć w stylistyce. Materiały z konferencji z 24-26 IX 1991 r., red. naukowa S. Gajda, Opole.
Górski К., 1946, Poezja jako wyraz. Próba teorii poezji, Toruń.
Grzegorczykowa R., 1992, Kognitywne ийсiе znaczenia а рrоЫет realizmu kognitywnego. -,,Język а kultura", t. 8.
Guiraud Р., 1971, La semiologie, Paris.
Havranek В., 1932, Ukoly spisovneho jazyka а jeho kultura. - Spisowna cestina а jazykovd kultura, red. В. HavrAnek, М. Weingart, Praha.
Jakobson R., 1960, Poetyka w swietle językoznawstwa, ,,Pamiętnić Literacki", z. 2.
Jelinek М., 1992, ProЫematika definice pojmu "styl" ,,Stylistyka", 1.
Językowy obraz świata, 1990, red. J. Bartmiński, Lublin.
Kardela Н., 1992, Gramatyka kognitywna jako globalna teoria йzyka. - ,,Język а kultura", t. 8: Podstawy metodologiczne semantyki wsp6lczesnej, red. J. Nowakowska-Kempny, Wroclaw.
Кlemensiewicz Z., 1961, Zagadnienia i zalożenia historii języka polskiego. - W kręgu języka literackiego i artystycznego, Warszawa.
Korzyk К., 1992, Semantyka kognitywna - рrоЫету i metody. (Kilka uwag natury filozoficznej). - ,,Jęęyk а kultura", t. 8.
Kurkowska Н., Skorupka S., 1959, Stylistyka polska. Zarys, wyd. 1, Warszawa 1959.
Kurylowicz J., 1947, Język poetycki ze stanowiska lingwistycznego, ,,Sprawozdania Wrocl. T.N", 11 [przedruk w: Studia językoznawcze, Warszawa 1987].
Literatura polska. Przewodnik encyklopedyczny, 1985, t. 2, N-Z, Warszawa.
Markiewicz Н., 1970, Gl6wne рrоЫету wiedzy о literaturze; wyd. 3, przejrzane i uzupełnione, Кraków.
Marouzeau J., 1959, Nature, degres et qualite de l' expression stylistique. - Stil - und Form probeme in der Literatur. Vortrage des VII. Kongresses der Internationalen Vereinigung ftJ,r moderne Sprachen und Literaturen in Heidelberg, Heide lberg. Mayenowa M.R., 1966, Moiliwosci i niebelzpieczenstwa metod matematycznych w poetyce. - Poetyka i matematyka, red. M.R. Мayenowa, Warszawa.
Mayenowa M.R., 1965, Analiza doktryny stylistycznej Praskiego Kola. Praska szkoła strukturalna w latach 1926-1948. ПуЬ6r material6w, Warszawa.
Mayenowa M.R., 1976, Teoria tekstu а tradycyjne zagadnienia poetyki. - Рrоbеmу teorii literatury, seria 2, Wrocław.
Mayenowa M.R., 1979, Poetyka teoretyczna. Zagadnienia języka, wyd. 2 uzup. i popr., Wrocław.
Mazur J., 1990, Styl i tekst w aspekcie pragmatycznym. Z zagadnień teoretyczno-metodologicznych, ,,Socjolingwistyka" IX.
Мiko F., 1970, Text а styl, Bratisłava.
Morris Ch., 1946, Sign, Language and Behavior, New York [w j
##libcom.authors##
ТERESA SKUBALANКA##libcom.statistics##
Завантаження
Ліцензія
1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).
2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.
3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.
4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:
a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,
b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,
c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).
d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.
5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.
6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.
7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.