Opublikowane: 2022-03-09

Kocioł Ezechiela (Ez 24,1-14) w świetle retoryki hebrajskiej

Jerzy Bosowski
Scriptura Sacra
Dział: Retoryka hebrajska
DOI https://doi.org/10.25167/ScrS/3919

Abstrakt

Kontekstem badań było to, że różni komentatorzy proponują różne struktury badanego tekstu. Celem badań stało się opracowanie struktury, którą zamieścił w tekście starożytny autor natchniony. Do tego posłużyła metoda retoryki hebrajskiej, którą opracował Roland Meynet. Udało się odkryć strukturę badanego tekstu. Jest to konstrukcja paralelna o schemacie: A – B – C – C’ – B’ – A’. Wnioski: obraz Boga, jaki wyłania się z Księgi Ezechiela to Bóg Wszechmogący. Bóg Izraela może wszystko uczynić, nawet Nabuchodonozora uczynić narzędziem karania, zarówno Izraela, jak i Egiptu. Ponadto należy nadal prowadzić badania nad retoryką hebrajską w Księdze Ezechiela, gdyż większość wyroczni i wizji nadal nie jest opracowana.

Słowa kluczowe:

Ezechiel, Księga Ezechiela, kocioł Ezechiela, struktury paralelne, metoda retoryki hebrajskiej

Inne teksty tego samego autora

1 2 > >> 

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Bosowski, J. (2022). Kocioł Ezechiela (Ez 24,1-14) w świetle retoryki hebrajskiej. Scriptura Sacra, (25), 69–84. https://doi.org/10.25167/ScrS/3919

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.