Diaspora żydowska w Egipcie w czasach biblijnych
Abstrakt
Deportations of Jews into the Babylonian captivity began a period of diaspora, because a part of the inhabitants of Judea took shelter in Egypt. In the fifth century BC, on the island of Elephantine – an island in the Nile, near the First Cataract – a colony of Jewish soldiers, who served in the army of Pharaoh, was created. Moreover, a temple following the templein Jerusalem was built there. After the conquest of Egypt, made by Alexander the Great, the Jewish Diaspora intensively developed. Jews were invited to settle in the newly built port city – Alexandria, which became the capital of the whole Egypt, as well as the scientific and artistic centre.The Judaic literature in Greek language, which was used every day, developed mainly in this city. The establishment of the Septuagint, the Greek Bible translated from Hebrew, wasthe most significant result of this development. Successive waves of emigration of Jews in the second century BC resulted in creation of the Jewish settlements in Leontopolis, where the temple of the Highest God was also built. During the reign of the Ptolemies, there were also the situations of the persecution of Jews. One such event was successfully completed, and it is called a “miracle of the hippodrome”.Since the conquest of Egypt by the Romans (30 BC), the situation of the Jewish Diaspora was gradually getting worse. In 38 AD, the first defeat of the Alexandrian Jews took place, and the next one occurred. The Jews, dissatisfied with their position, both in Egypt and the surrounding lands, started an armed rebellion, which was brutally suppressed by Romans in the 115–117 AD. It was the end of the Jewish Diaspora in Egypt, the history of which lasted over VII centuries.
Słowa kluczowe:
diaspora żydowska, Egipt, Elefantyna, Aleksandria, Septuaginta, prześladowanie ŻydówBibliografia
Biblia Tysiąclecia, wyd. V.
Google Scholar
Chrostowski W., Qumran – 40 lat później (II), „Przegląd Powszechny” 12 (1987).
Google Scholar
Chrostowski W., Synagogalna liturgia czytań w czasach Jezusa Chrystusa, „Przegląd Powszechny” 7–8 (1988).
Google Scholar
Chrostowski W., Wokół kwestii natchnienia Biblii Greckiej, w: tenże, Żywe jest słowo Boże i skuteczne. Księga Pamiątkowa dla Ks. Prof. Bernarda Wodeckiego SVD w 50. rocznicę święceń kapłańskich, Warszawa 2001.
Google Scholar
Dabru emet – żydowskie oświadczenie na temat chrześcijan i chrześcijaństwa (10.09.2000), tłum. S. Krajewski, http://www.opoka.org.pl/biblioteka/I/IR/dabru_emet_pl.html (20.03.2014).
Google Scholar
Euzebiusz, Historia Kościelna.
Google Scholar
Filon z Aleksandrii, Flakkus. Pierwszy pogrom Żydów w Aleksandrii, tłum. E. Osek, Kraków 2012.
Google Scholar
Frankowski J., List Arysteasza czyli legenda o powstaniu Septuaginty, „Ruch Biblijny i Liturgiczny” 25 (1972)1.
Google Scholar
Grant M., Dzieje dawnego Izraela, tłum. J. Schwakopf, Warszawa 1991.
Google Scholar
Jasiński A.S., Służcie Jahwe z weselem. Kyriologia starotestamentalna na tle środowiska biblijnego, Opole 1998.
Google Scholar
Józef Flawiusz, Dawne dzieje Izraela.
Google Scholar
Józef Flawiusz, Przeciw Apionowi.
Google Scholar
Józef Flawiusz, Wojna żydowska.
Google Scholar
List Arysteasza do Filokratesa.
Google Scholar
Mélèze-Modrzejewski J., Żydzi nad Nilem. Od Ramzesa II do Hadriana, Kraków 2000.
Google Scholar
Pilarczyk K., Hebrajskie teksty literackie w liturgii synagogalnej, „Studia Judaica” 1 (1998).
Google Scholar
Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu, (Edycja Świętego Pawła), Częstochowa 2009.
Google Scholar
Piwowar A., Historia Izraela czasów Starego Testamentu. Od patriarchów do podboju przez Rzymian, Lublin 2013.
Google Scholar
Piwowarczyk P., Żydzi egipscy wobec władców ptolemejskich. Rekonesans źródłowy, „Studia Judaica” 10:2007 nr 2(20).
Google Scholar
Polok B., Wprowadzenie do ksiąg Starego Testamentu, Opole 1999.
Google Scholar
Ricciotti G., Dzieje Izraela, tłum. C. Jakubiec, Warszawa 1956.
Google Scholar
Siemieniec T., Apokryfy – księgi ukryte?, http://www.opoka.org.pl/biblioteka/T/TB/obecni17-apokryfy.html (16.03.2014).
Google Scholar
Wojciechowski M., List Pseudo-Arysteasza, http://www.opoka.org.pl/biblioteka/T/TB/pseudo_arysteasz.html (11.03.2014).
Google Scholar
Statystyki
Downloads
Inne teksty tego samego autora
- Jerzy Bosowski, Niegodziwi pasterze i Dobry Pasterz – Ez 34 w świetle retoryki hebrajskiej , Scriptura Sacra: Nr 24 (2020): Scriptura Sacra. Studia nad retoryką hebrajską w Biblii
- Jerzy Bosowski, Dorobek naukowy o. prof. dr. hab. Andrzeja Sebastiana Jasińskiego OFM , Scriptura Sacra: Nr 21 (2017): Scriptura Sacra. Księga pamiątkowa dla o. prof. dr. hab. Andrzeja S. Jasińskiego OFM
- Jerzy Bosowski, Promocje doktorskie i recenzje habilitacyjne w dorobku o. prof. dr. hab. Andrzeja Sebastiana Jasińskiego OFM , Scriptura Sacra: Nr 21 (2017): Scriptura Sacra. Księga pamiątkowa dla o. prof. dr. hab. Andrzeja S. Jasińskiego OFM
- Jerzy Bosowski, Kocioł Ezechiela (Ez 24,1-14) w świetle retoryki hebrajskiej , Scriptura Sacra: Nr 25 (2021): Scriptura Sacra. Studia nad retoryką hebrajską w Biblii
- Jerzy Bosowski, Spis treści , Scriptura Sacra: Nr 21 (2017): Scriptura Sacra. Księga pamiątkowa dla o. prof. dr. hab. Andrzeja S. Jasińskiego OFM
- Jerzy Bosowski, Atti del settimo convegno RBS. International Studies on Biblical & Semitic Rhetoric , Scriptura Sacra: Nr 25 (2021): Scriptura Sacra. Studia nad retoryką hebrajską w Biblii
- Jerzy Bosowski, Patrick Pullicino, “The Science of Ezekiel’s Chariot of YHWH Vision as a Synthesis of Reason and Spirit” , Scriptura Sacra: Tom 27 (2023): Scriptura Sacra. Studia nad retoryką hebrajską w Biblii
- Jerzy Bosowski, „Ale pozostawię wam przy życiu tych, którzy ujdą miecza pogan”: Ez 6 w świetle retoryki hebrajskiej , Scriptura Sacra: Tom 27 (2023): Scriptura Sacra. Studia nad retoryką hebrajską w Biblii
- Jerzy Bosowski, Trzy poziomy struktur i kompozycja w wyroczniach przeciw Egiptowi , Scriptura Sacra: Nr 26 (2022): Scriptura Sacra. Studia nad retoryką hebrajską w Biblii
- Jerzy Bosowski, Spis treści , Scriptura Sacra: Nr 25 (2021): Scriptura Sacra. Studia nad retoryką hebrajską w Biblii