Artykuł omawia określenia, którymi posługują się osoby awansujące społecznie na drodze
kariery akademickiej. Wykorzystując teorię etykietowania, materiał empiryczny został
przeanalizowany pod kątem etykiet, którymi badani określali swoją pozycję w strukturze
społecznej. Wywiady biograficzne uzupełnione powtórzonymi wywiadami pogłębionymi
pozwoliły zidentyfikować pięć rodzajów narracji klasowych: dwie odwołujące się do kryteriów ekonomicznych, dwie do kryteriów kulturowych oraz złożoną narrację „rozszczepionego habitusu”, charakterystyczną dla osób o tożsamości hybrydowej. Analiza wpisuje
się w debaty na temat (de-)identyfikacji klasowych oraz badania nad potoczną percepcją
struktury społecznej.
##plugins.themes.libcom.download_files##
##plugins.themes.libcom.cit_rules##
Reference
Andrejuk, Katarzyna. 2016. „Awans społeczny kobiet w czasach PRL. Dynamika struktury i sprawczości”. Przegląd Socjologiczny 65: 157–179.
Google Scholar
Balockaite, Rasa. 2009. „Can you hear us? The lower class in Lithuanian media and
Google Scholar
politics”. Problems of Post-Communism 56: 12–22.
Google Scholar
Bennett, Tony, Mike Savage, Elizabeth Silva, Alan Warde, Modesto Gayo-Cal i David
Google Scholar
Wright,. 2009. Culture, class, distinction. Abingdon: Routledge.
Google Scholar
Bernburg, J. 2009. „Labeling theory”. W Handbook on crime and deviance, redakcja
Google Scholar
Marvin Krohn, Alan Lizotte i Gina Penly Hall, 187-207. New York: Springer.
Google Scholar
Bokszański, Zbigniew. 1976. Młodzi robotnicy a awans kulturalny. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Bottero, Wendy. 2004. „Class identities and the identity of class”. Sociology 38: 985–1003.
Google Scholar
Bourdieu, Pierre. 1986/2017. The biographical illusion. W Biography in theory: key texts
Google Scholar
with commentaries, redakcja Wilhelm Hemecker i Edward Saunders. Berlin–Boston:
Google Scholar
De Gruyter, 210-216.
Google Scholar
Bourdieu, Pierre. 1990. In other words: Essays towards a reflexive sociology. Stanford:
Google Scholar
Stanford University Press.
Google Scholar
Case, Kim. 2017. „Insider without: Journey across the working-class academic arc”.
Google Scholar
Journal of Working-Class Studies 2: 16-35.
Google Scholar
CBOS. 2020. Klasa niższa, średnia i wyższa. Charakterystyka w oparciu o autoidentyfikacje Polaków. Komunikat nr 61. Warszawa: CBOS.
Google Scholar
Chałasiński, Józef. 1931. Drogi awansu społecznego robotnika. Poznań: Skład Główny
Google Scholar
w Księgarni św. Wojciecha.
Google Scholar
Chambliss, William. 1973. „The saints and roughnecks”. Society 11: 24–31. DOI: 10.1007/
Google Scholar
BF03181016
Google Scholar
Chomczyński, Piotr. 2011. „Teoria etykietowania (Labeling theory)”. [w:] Słownik socjologii jakościowej, redakcja Krzysztof Konecki i Piotr Chomczyński, 288–291. Warszawa:
Google Scholar
Difin.
Google Scholar
Dyoniziak, Ryszard. 1968. „Awans społeczny a poczucie sukcesu lub zawodu życiowego”.
Google Scholar
Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny 30: 253–270.
Google Scholar
Friedman, Sam. 2016. „Habitus clivé and the emotional imprint of social mobility”. The
Google Scholar
Sociological Review 64: 129-147.
Google Scholar
Friedman, Sam, Dave O’Brien and Ian McDonald. 2021. „Deflecting privilege: Class
Google Scholar
identity and the intergenerational self”. Sociology 55: 716–733.
Google Scholar
Gross, F. (1938/1986). Proletariat i kultura. Warszawa: Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza.
Google Scholar
Hałas, Elżbieta. 1991. Znaczenia i wartości społeczne. O socjologii Floriana Znanieckiego.
Google Scholar
Lublin: KUL.
Google Scholar
Jensen, Barbara. 2012. Reading classes: on culture and classism in America. Ithaca:
Google Scholar
ILR Press.
Google Scholar
Jensen, Barbara. 2014. „Dreams and nightmares: survivor guilt in working class crossovers”. Rhizomes 17. Data dostępu: 25 stycznia 2022 r., http://rhizomes.net/issue27/
Google Scholar
jensen.html.
Google Scholar
Jones, Jeffrey. 2022. „Middle class identification steady in U.S. Gallup”. Gallup, 19 maja.
Google Scholar
Data dostępu: 27 kwietnia 2023 r., https://news.gallup.com/poll/392708/middle-class-
Google Scholar
-identification-steady.aspx.
Google Scholar
Jones, Lisa. 2019. „The ‘c-word’: novice teachers, class identities and class strategising”,
Google Scholar
Pedagogy, Culture & Society 27: 595–611, DOI: 10.1080/14681366.2019.1566161.
Google Scholar
Jones, Owen. 2011. Chavs: The demonization of the working class. London: Verso.
Google Scholar
Kula, Marcin. 2014. „Buława w plecaku? Uwagi o awansie społecznym w dziejach”.
Google Scholar
Kultura i Społeczeństwo 4: 13-26.
Google Scholar
Kulas, Piotr. 2017. Inteligenckość zaprzeczona. Etos i tożsamość młodych inteligenckich
Google Scholar
elit. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Google Scholar
Kwiek, Marek. 2015. Uniwersytet w dobie przemian. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe
Google Scholar
PWN.
Google Scholar
Leder, Andrzej. 2014. Prześniona rewolucja. Ćwiczenia z logiki historycznej. Warszawa:
Google Scholar
Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Google Scholar
Łuczaj, Kamil. 2023a. „Social class as a blessing in disguise? Beyond the deficit model
Google Scholar
in working-class and higher education studies”. Equality, Diversity and Inclusion 42:
Google Scholar
–209. DOI: 10.1108/EDI-02-2022-0040
Google Scholar
Łuczaj, Kamil. 2023b. „Upwardly mobile biographies. An analysis of turning points in
Google Scholar
the careers of working-class faculty”. Advances in Life Course Research 56: 1–11.
Google Scholar
Magala, Sławomir. 2012. Walka klas w bezklasowej Polsce. Gdańsk: Europejskie Centrum
Google Scholar
Solidarności.
Google Scholar
McLaren, Peter. 2015. Życie w szkołach: wprowadzenie do pedagogiki krytycznej, przeł.
Google Scholar
Agnieszka Dziemianowicz-Bąk, Jan Dzierzgowski i Marcin Starnawski. Wrocław:
Google Scholar
Dolnośląska Szkoła Wyższa.
Google Scholar
Mesny, Anne. 2009. „What do »we« know that »they« don’t? Sociologists’ versus nonsociologists’ knowledge”. Canadian Journal of Sociology 34: 671–695.
Google Scholar
Musílek, Karel i Tomáš Katrňák. 2015. „The notion of social class in Czech political
Google Scholar
discourse”. Czech Sociological Review 51: 387-416.
Google Scholar
Nakajima, Seio. 2015. „The paradox of class labeling in the Mao era: biopower, racism,
Google Scholar
and the question of violence”. Journal of Contemporary East Asia Studies 4: 3–20.
Google Scholar
Lachowska, Dorota. 1988. „Everyday life and understanding in the theory of Alfred
Google Scholar
Schütz”. Polish Sociological Bulletin 84: 53–64.
Google Scholar
Lee, Elizabeth. 2017. „»Where people like me don’t belong«: faculty members from low-
Google Scholar
-socioeconomic-status backgrounds”. Sociology of Education 90: 197–212.
Google Scholar
Lubrano, Alfred. 2005. Limbo: Blue-collar roots, white-collar dreams. Hoboken: Wiley.
Google Scholar
Ost, David. 2009. „The invisibility and centrality of class after communism”. International Journal of Politics, Culture and Society 22: 497–515.
Google Scholar
Pluciński, Przemysław. 2010. „Dyskurs klasowy polskiej socjologii potransformacyjnej:
Google Scholar
niedyskretny urok klasy średniej”. W: Podziały klasowe i nierówności społeczne. Refleksje socjologiczne po dwóch dekadach realnego kapitalizmu w Polsce, redakcja Piotr
Google Scholar
Żuk, 101–116. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Google Scholar
Polski Ład 2.0: Likwidacja ulgi dla klasy średniej, 2022. „Dziennik. Gazeta Prawna”,
Google Scholar
lipca, Data dostępu: 02 maja 2022 r., https://podatki.gazetaprawna.pl/artykuly/
Google Scholar
,polski-lad-20-likwidacja-ulgi-dla-klasy-sredniej.html.
Google Scholar
Savage, Mike. 2000. Class analysis and social transformation. Oxford: Oxford University
Google Scholar
Press.
Google Scholar
Schütz, Alfred. 1985. „Światły obywatel. Esej o społecznym zróżnicowaniu wiedzy”. Literatura na świecie” 2: 269–284.
Google Scholar
Sowa, Jan. 2011. Fantomowe ciało króla. Peryferyjne zagania z nowoczesną formą. Kraków: Universitas.
Google Scholar
Szczepański, Jan. 1970. Elementarne pojęcia socjologii. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Thomas, William. 1928. The child in America, New York: Knopf.
Google Scholar
Warnock, Deborah. 2014. „On the other side of what tracks? The missing discussion of
Google Scholar
social class in the academy”. Rhizomes 27. Data dostępu: 25 stycznia 2022 r., http://
Google Scholar
www.rhizomes.net/issue27/warnock.html.
Google Scholar
Warnock, Deborah i Allison Hurst,. 2016. „The poor kids’ table”. Journal of Diversity in
Google Scholar
Higher Education 9: 261–276.
Google Scholar
Waterfield, Bea, Brenda Beagan i Tameera Mohamed. 2019. „»You always remain
Google Scholar
slightly an outsider«: workplace experiences of academics from working-class or impoverished backgrounds”. Canadian Review of Sociology/Revue canadienne de sociologie 56: 368–388.
Google Scholar
Wengraf, Tom. 2001. Qualitative research interviewing: biographic narrative and semi-
Google Scholar
-structured methods. London: Sage.
Google Scholar
Wengraf, Tom i Prue Chamberlayne. 2006. “Interviewing for life-histories, lived situations and personal experience: The Biographic-Narrative Interpretive Method
Google Scholar
(BNIM) Shortest short guide to BNIM interviewing and interpretation (version 6.8).”
Google Scholar
Data dostępu: 05 marca 2021 r., https://www.scribd.com/document/79633475/BNIM-
Google Scholar
-ShortestGuide.
Google Scholar
Widera, Wojciech. 2010. „Smutek transformacji. Potoczna percepcja struktury społecznej”. [w:] Kulturowe aspekty struktury społecznej. Fundamenty, konstrukcje, fasady,
Google Scholar
redakcja Piotr Gliński, Ireneusz Sadowski i Alicja Zawistowska, 291–299. Warszawa:
Google Scholar
Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, Wydział Historyczno-Socjologiczny
Google Scholar
Uniwersytetu w Białymstoku.
Google Scholar
Victor, Jeffrey. 2004. „Sluts and Wiggers: a study of the effects of derogatory labeling”.
Google Scholar
Deviant Behavior 25: 67–85.
Google Scholar