##plugins.themes.libcom.datePublished##: 2023-06-15

Jak nazwać awans klasowy w warunkach akademickich? Studium z potocznej socjologii etykietowania

Kamil Łuczaj
Studia Krytyczne/Critical Studies
Sekce: Temat numeru
DOI https://doi.org/10.25167/sk.5252

Abstrakt

Artykuł omawia określenia, którymi posługują się osoby awansujące społecznie na drodze
kariery akademickiej. Wykorzystując teorię etykietowania, materiał empiryczny został
przeanalizowany pod kątem etykiet, którymi badani określali swoją pozycję w strukturze
społecznej. Wywiady biograficzne uzupełnione powtórzonymi wywiadami pogłębionymi
pozwoliły zidentyfikować pięć rodzajów narracji klasowych: dwie odwołujące się do kryteriów ekonomicznych, dwie do kryteriów kulturowych oraz złożoną narrację „rozszczepionego habitusu”, charakterystyczną dla osób o tożsamości hybrydowej. Analiza wpisuje
się w debaty na temat (de-)identyfikacji klasowych oraz badania nad potoczną percepcją
struktury społecznej.

##plugins.themes.libcom.download_files##

##plugins.themes.libcom.cit_rules##

Łuczaj, K. (2023). Jak nazwać awans klasowy w warunkach akademickich? Studium z potocznej socjologii etykietowania. Studia Krytyczne/Critical Studies, (11), 41–64. https://doi.org/10.25167/sk.5252

##plugins.themes.libcom.share##


##plugins.themes.libcom.BOCookieBarText##