##plugins.themes.libcom.datePublished##: 2023-06-15

Narracje o jesieni kryzysów 2022 roku w świetle umiarkowanego realizmu poznawczego. Przyczynek do analizy otwartych (ontologicznie) procesów społecznych

Tadeusz Klementowicz
Studia Krytyczne/Critical Studies
Sekce: Varia
DOI https://doi.org/10.25167/sk.5255

Abstrakt

W artykule analizuje się trzy dyskursy opisujące rzeczywistość kryzysów 2022 roku: energetycznego, inflacji, recesji i zarysowującego się kryzysu planetarnego. To dyskurs medialny, geopolityczny i ekonomii politycznej. Są one oceniane z punktu widzenia walorów
poznawczych, tj. stopnia odsłaniania tła przyczynowego i działań aktorów politycznych
oraz interpretacji skutków ich działań. O wartości poznawczej poszczególnych dyskursów
decyduje zastosowany aparat pojęciowy, spleciony ściśle z językiem i kategoriami, którym
się posługują uczestnicy debaty publicznej. Im język jest bardziej nasycony kategoriami
teoretycznymi i wiedzą ogólną, tym obraz świata społecznego bliższy jest postulatom
umiarkowanego realizmu poznawczego. Ukazana logika postępowania badawczego stanowi, zdaniem autora, ilustrację metody analizy otwartych procesów makrospołecznych,
a więc kiedy jeszcze nie znamy ich przyczyn i skutków. Badacz ma do rozporządzenia,
oprócz dostępnych informacji faktograficznych, głównie wiedzę ogólną o mechanizmach
trwania i zmiany struktur społecznych. Ważna jest wówczas erudycja i wyobraźnia humanisty. Analiza kryzysów jesieni 2022 stanowi w zamyśle autora próbę realizacji postulatu nowej ekonomii politycznej jako refleksji łączącej integralnie wiedzę o gospodarce,
dynamikę społeczną i politykę.

##plugins.themes.libcom.download_files##

##plugins.themes.libcom.cit_rules##

Klementowicz, T. (2023). Narracje o jesieni kryzysów 2022 roku w świetle umiarkowanego realizmu poznawczego. Przyczynek do analizy otwartych (ontologicznie) procesów społecznych. Studia Krytyczne/Critical Studies, (11), 91–113. https://doi.org/10.25167/sk.5255

##plugins.themes.libcom.share##


##plugins.themes.libcom.BOCookieBarText##