Nowa gospodarka ery informacji

Sabina Baraniewicz



Abstract

Rewolucyjny rozwój internetu znacząco wpłynął nie tylko na społeczeństwo i kulturę, ale także na gospodarkę. Największe sieciowe korporacje nie pozostały bierne wobec pojawiających się zmian i zaczęły doskonale wykorzystywać ludzkie przywiązanie do sieci. Komercyjny pęd doprowadził wręcz do uprzedmiotowienia człowieka i mierzenia jego wartości w kategoriach ekonomicznych. Kapitalizm odbił swe piętno na funkcjonowaniu sieci, ale sieć, rządząca się swoimi prawami, także zaczęła wpływać na formę tego systemu i ją uaktualniać. Staliśmy się świadkami ewolucji kapitalistycznego rynku i dezaktualizacji niektórych pojęć.

Schlagworte:

komercjalizacja sieci, gospodarka sieci, era informacji, ewolucja kapitalizmu

Bagdikian B. (2004). The New Media Monopoly. Boston: Beacon Press.
  Google Scholar

Bard A., Söderqvist J. (2006). Netokracja. Nowa elita władzy i życie po kapitalizmie.Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne.
  Google Scholar

Bendyk E. (2005). Niezapowiedziane rewolucje. Jak nas zmieniają nowe technologie.
  Google Scholar

„Polityka”,http://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/spoleczenstwo/202034,1,jak--nas-zmieniaja-nowe-technologie.read [17.12.2016].
  Google Scholar

Benkler Y. (2008). Bogactwo sieci. Jak produkcja społeczna zmienia rynki i wolność. Warszawa:Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne.
  Google Scholar

Castells M. (2003). Galaktyka Internetu. Refleksje nad Internetem, biznesem i społeczeństwem.Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
  Google Scholar

Czapnik S. (2014). Władza, media i pieniądze. Amerykańska ekonomia polityczna komunikowania(wybrane zagadnienia). Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
  Google Scholar

Doligalski T. (2013). Internet w zarządzaniu wartością klienta. Warszawa: Szkoła GłównaHandlowa w Warszawie.
  Google Scholar

Drucker P. (2000). Zarządzanie w XXI wieku. Warszawa: Muza.
  Google Scholar

Ippolita, Mancinelli T. (2013). The Facebook Aquarium: Freedom in a Profile. [w:] LovinkG., Rasch M. (red.), Unlike Us Reader, Social Media Monopolies and Their Alternatives.Amsterdam: Institute of Network Cultures.
  Google Scholar

Kalinowski B., Uryszek T. (2009). Zasady komercjalizacji i finansowania innowacyjnychrozwiązań. [w:] Markiewicz D. (red.). Komercjalizacja wyników badań naukowych –krok po kroku. Kraków: Politechnika Krakowska, 38–56, http://phavi.transfer.edu.pl/at/agicon/a/2013/0705/komercjalizacja-wynikow-badan-naukowych-krok--po-kroku-2010.pdf [17.12.2016].
  Google Scholar

Lombard D. (2009). Globalna Wioska Cyfrowa. Drugie życie sieci. Warszawa: MT Biznes.
  Google Scholar

Luttwak E. (2000). Turbokapitalizm. Zwycięzcy i przegrani światowej gospodarki. Wrocław:Wydawnictwo Dolnośląskie.
  Google Scholar

Marks K., Engels F. (2007). Manifest Partii Komunistycznej. Warszawa: UniwersytetWarszawski.
  Google Scholar

Oleński J. (2006). Infrastruktura informacyjna państwa w globalnej gospodarce. Warszawa:Uniwersytet Warszawski.
  Google Scholar

Orliński W. (2013). Internet. Czas się bać. Warszawa: Wydawnictwo Agora.
  Google Scholar

Peterson J. (2014). Dane, dane, dane: świat cyfrowy rośnie w nieskończoność. „PolskieRadio”, http://www.polskieradio.pl/111/2043/Artykul/1097533,Dane-dane-dane-swiat-cyfrowy-rosnie-w-nieskonczonosc [04.12.2016].
  Google Scholar

PWC (2015). Global Top 100 Companies by market capitalisation 31 March 2015 update,http://www.pwc.com/gx/en/audit-services/capital-market/publications/assets/document/pwc-global-top-100-march-update.pdf [24.04.2016].
  Google Scholar

PWC (2016). Global Top 100 Companies by market capitalisation 31 March 2016 update,https://www.pwc.com/gx/en/audit-services/publications/assets/global-top-100--companies-2016.pdf [04.01.2017].
  Google Scholar

Rifkin J. (2003). Wiek dostępu. Nowa kultura hiperkapitalizmu, w której płaci się za każdąchwilę życia. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie.
  Google Scholar

The Nets (2015). Personalizacja treści – jak konsumenci reagują na zbieranie informacji.http://www.thenets.pl/blog/personalizacja-tresci-konsumenci-reaguja-zbieranie-informacji/ [17.12.2016].
  Google Scholar

Žižek S. (2008). Lacan. Przewodnik Krytyki Politycznej. Warszawa: Wydawnictwo KrytykiPolitycznej.
  Google Scholar


Veröffentlicht
2019-11-03

##plugins.themes.libcom.cytowania##

Baraniewicz, S. (2019). Nowa gospodarka ery informacji. Studia Krytyczne/Critical Studies, (3), 87–100. https://doi.org/10.25167/sk.1421

Authors

Sabina Baraniewicz 

Statistics

Downloads

Keine Nutzungsdaten vorhanden.