Nowa gospodarka ery informacji
Sabina Baraniewicz
Résumé
Rewolucyjny rozwój internetu znacząco wpłynął nie tylko na społeczeństwo i kulturę, ale także na gospodarkę. Największe sieciowe korporacje nie pozostały bierne wobec pojawiających się zmian i zaczęły doskonale wykorzystywać ludzkie przywiązanie do sieci. Komercyjny pęd doprowadził wręcz do uprzedmiotowienia człowieka i mierzenia jego wartości w kategoriach ekonomicznych. Kapitalizm odbił swe piętno na funkcjonowaniu sieci, ale sieć, rządząca się swoimi prawami, także zaczęła wpływać na formę tego systemu i ją uaktualniać. Staliśmy się świadkami ewolucji kapitalistycznego rynku i dezaktualizacji niektórych pojęć.
Mots-clés :
komercjalizacja sieci, gospodarka sieci, era informacji, ewolucja kapitalizmuRéférences
Bagdikian B. (2004). The New Media Monopoly. Boston: Beacon Press.
Google Scholar
Bard A., Söderqvist J. (2006). Netokracja. Nowa elita władzy i życie po kapitalizmie.Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne.
Google Scholar
Bendyk E. (2005). Niezapowiedziane rewolucje. Jak nas zmieniają nowe technologie.
Google Scholar
„Polityka”,http://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/spoleczenstwo/202034,1,jak--nas-zmieniaja-nowe-technologie.read [17.12.2016].
Google Scholar
Benkler Y. (2008). Bogactwo sieci. Jak produkcja społeczna zmienia rynki i wolność. Warszawa:Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne.
Google Scholar
Castells M. (2003). Galaktyka Internetu. Refleksje nad Internetem, biznesem i społeczeństwem.Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
Google Scholar
Czapnik S. (2014). Władza, media i pieniądze. Amerykańska ekonomia polityczna komunikowania(wybrane zagadnienia). Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
Google Scholar
Doligalski T. (2013). Internet w zarządzaniu wartością klienta. Warszawa: Szkoła GłównaHandlowa w Warszawie.
Google Scholar
Drucker P. (2000). Zarządzanie w XXI wieku. Warszawa: Muza.
Google Scholar
Ippolita, Mancinelli T. (2013). The Facebook Aquarium: Freedom in a Profile. [w:] LovinkG., Rasch M. (red.), Unlike Us Reader, Social Media Monopolies and Their Alternatives.Amsterdam: Institute of Network Cultures.
Google Scholar
Kalinowski B., Uryszek T. (2009). Zasady komercjalizacji i finansowania innowacyjnychrozwiązań. [w:] Markiewicz D. (red.). Komercjalizacja wyników badań naukowych –krok po kroku. Kraków: Politechnika Krakowska, 38–56, http://phavi.transfer.edu.pl/at/agicon/a/2013/0705/komercjalizacja-wynikow-badan-naukowych-krok--po-kroku-2010.pdf [17.12.2016].
Google Scholar
Lombard D. (2009). Globalna Wioska Cyfrowa. Drugie życie sieci. Warszawa: MT Biznes.
Google Scholar
Luttwak E. (2000). Turbokapitalizm. Zwycięzcy i przegrani światowej gospodarki. Wrocław:Wydawnictwo Dolnośląskie.
Google Scholar
Marks K., Engels F. (2007). Manifest Partii Komunistycznej. Warszawa: UniwersytetWarszawski.
Google Scholar
Oleński J. (2006). Infrastruktura informacyjna państwa w globalnej gospodarce. Warszawa:Uniwersytet Warszawski.
Google Scholar
Orliński W. (2013). Internet. Czas się bać. Warszawa: Wydawnictwo Agora.
Google Scholar
Peterson J. (2014). Dane, dane, dane: świat cyfrowy rośnie w nieskończoność. „PolskieRadio”, http://www.polskieradio.pl/111/2043/Artykul/1097533,Dane-dane-dane-swiat-cyfrowy-rosnie-w-nieskonczonosc [04.12.2016].
Google Scholar
PWC (2015). Global Top 100 Companies by market capitalisation 31 March 2015 update,http://www.pwc.com/gx/en/audit-services/capital-market/publications/assets/document/pwc-global-top-100-march-update.pdf [24.04.2016].
Google Scholar
PWC (2016). Global Top 100 Companies by market capitalisation 31 March 2016 update,https://www.pwc.com/gx/en/audit-services/publications/assets/global-top-100--companies-2016.pdf [04.01.2017].
Google Scholar
Rifkin J. (2003). Wiek dostępu. Nowa kultura hiperkapitalizmu, w której płaci się za każdąchwilę życia. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie.
Google Scholar
The Nets (2015). Personalizacja treści – jak konsumenci reagują na zbieranie informacji.http://www.thenets.pl/blog/personalizacja-tresci-konsumenci-reaguja-zbieranie-informacji/ [17.12.2016].
Google Scholar
Žižek S. (2008). Lacan. Przewodnik Krytyki Politycznej. Warszawa: Wydawnictwo KrytykiPolitycznej.
Google Scholar