Nowa gospodarka ery informacji

Sabina Baraniewicz



Abstract

Revolutionary development of the internet has significantly affected not only society and culture, but also economy. The biggest network corporations has not been passive in the face of upcoming changes and began perfectly to use people attachment to the network. The commercial urge has led to the objectification of man and the measuring of his or her value in the economic terms. Capitalism has exacted its toll on the nets functioning, but the network, ruled by its own rules, has also began to influence on the form of that system and to actualize it. We have became the witnesses of the capitalist market evolution and the obsolescence of some concepts.

Keywords:

network commercialization, network economy, era of information, capitalism evolution

Bagdikian B. (2004). The New Media Monopoly. Boston: Beacon Press.
  Google Scholar

Bard A., Söderqvist J. (2006). Netokracja. Nowa elita władzy i życie po kapitalizmie.Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne.
  Google Scholar

Bendyk E. (2005). Niezapowiedziane rewolucje. Jak nas zmieniają nowe technologie.
  Google Scholar

„Polityka”,http://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/spoleczenstwo/202034,1,jak--nas-zmieniaja-nowe-technologie.read [17.12.2016].
  Google Scholar

Benkler Y. (2008). Bogactwo sieci. Jak produkcja społeczna zmienia rynki i wolność. Warszawa:Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne.
  Google Scholar

Castells M. (2003). Galaktyka Internetu. Refleksje nad Internetem, biznesem i społeczeństwem.Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
  Google Scholar

Czapnik S. (2014). Władza, media i pieniądze. Amerykańska ekonomia polityczna komunikowania(wybrane zagadnienia). Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
  Google Scholar

Doligalski T. (2013). Internet w zarządzaniu wartością klienta. Warszawa: Szkoła GłównaHandlowa w Warszawie.
  Google Scholar

Drucker P. (2000). Zarządzanie w XXI wieku. Warszawa: Muza.
  Google Scholar

Ippolita, Mancinelli T. (2013). The Facebook Aquarium: Freedom in a Profile. [w:] LovinkG., Rasch M. (red.), Unlike Us Reader, Social Media Monopolies and Their Alternatives.Amsterdam: Institute of Network Cultures.
  Google Scholar

Kalinowski B., Uryszek T. (2009). Zasady komercjalizacji i finansowania innowacyjnychrozwiązań. [w:] Markiewicz D. (red.). Komercjalizacja wyników badań naukowych –krok po kroku. Kraków: Politechnika Krakowska, 38–56, http://phavi.transfer.edu.pl/at/agicon/a/2013/0705/komercjalizacja-wynikow-badan-naukowych-krok--po-kroku-2010.pdf [17.12.2016].
  Google Scholar

Lombard D. (2009). Globalna Wioska Cyfrowa. Drugie życie sieci. Warszawa: MT Biznes.
  Google Scholar

Luttwak E. (2000). Turbokapitalizm. Zwycięzcy i przegrani światowej gospodarki. Wrocław:Wydawnictwo Dolnośląskie.
  Google Scholar

Marks K., Engels F. (2007). Manifest Partii Komunistycznej. Warszawa: UniwersytetWarszawski.
  Google Scholar

Oleński J. (2006). Infrastruktura informacyjna państwa w globalnej gospodarce. Warszawa:Uniwersytet Warszawski.
  Google Scholar

Orliński W. (2013). Internet. Czas się bać. Warszawa: Wydawnictwo Agora.
  Google Scholar

Peterson J. (2014). Dane, dane, dane: świat cyfrowy rośnie w nieskończoność. „PolskieRadio”, http://www.polskieradio.pl/111/2043/Artykul/1097533,Dane-dane-dane-swiat-cyfrowy-rosnie-w-nieskonczonosc [04.12.2016].
  Google Scholar

PWC (2015). Global Top 100 Companies by market capitalisation 31 March 2015 update,http://www.pwc.com/gx/en/audit-services/capital-market/publications/assets/document/pwc-global-top-100-march-update.pdf [24.04.2016].
  Google Scholar

PWC (2016). Global Top 100 Companies by market capitalisation 31 March 2016 update,https://www.pwc.com/gx/en/audit-services/publications/assets/global-top-100--companies-2016.pdf [04.01.2017].
  Google Scholar

Rifkin J. (2003). Wiek dostępu. Nowa kultura hiperkapitalizmu, w której płaci się za każdąchwilę życia. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie.
  Google Scholar

The Nets (2015). Personalizacja treści – jak konsumenci reagują na zbieranie informacji.http://www.thenets.pl/blog/personalizacja-tresci-konsumenci-reaguja-zbieranie-informacji/ [17.12.2016].
  Google Scholar

Žižek S. (2008). Lacan. Przewodnik Krytyki Politycznej. Warszawa: Wydawnictwo KrytykiPolitycznej.
  Google Scholar


Published
2019-11-03

Cited by

Baraniewicz, S. (2019). Nowa gospodarka ery informacji. Studia Krytyczne/Critical Studies, (3), 87–100. https://doi.org/10.25167/sk.1421

Authors

Sabina Baraniewicz 

Statistics

Downloads

Download data is not yet available.