Miejsce uniwersytetu w nowoczesnym życiu
Thorstein Veblen
Uniwersytet MissouriAbstract
Celem tekstu jest ukazanie miejsca uniwersytetu w rozwiniętych krajach kapitalistycznych na początku XX wieku. Autor pokazuje pokrewieństwo między adeptami wiedzy w czasach dawnych (w tym kapłanami i szamanami) i obecnych (naukowcami). W tekście
zwraca się uwagę na fakt, że bez względu na wszelkie różnice między przeszłością a teraźniejszością, w człowieku tkwi dążenie do bezinteresownej wiedzy i instynkt dobrej roboty. Współczesna cywilizacja przekształciła poszukiwanie wiedzy poddając je kryterium
biznesu, chłodnej, beznamiętnej precyzji. To przemysł oraz jego normy wyznaczają kierunki badań akademickich.
Schlagworte:
nauka, wiedza, technologia, biznes, bezinteresowna ciekawość, instynkt dobrej robotyLiteraturhinweise
Veblen, Thorstein. 1906. „The place of science in modern civilisation”. American Journal
Google Scholar
of Sociology XI: 585–609.
Google Scholar
Veblen, Thorstein. 1908. „The evolution of the scientific point of view”. University of
Google Scholar
California Chronicle X(4): 395–416.
Google Scholar
Veblen, Thorstein. 1914. The instinct of workmanship: And the state of industrial arts.
Google Scholar
New York: Macmillan
Google Scholar
Authors
Thorstein VeblenStatistics
Downloads
Am häufigsten gelesenen Artikel dieser/dieses Autor/in
- Thorstein Veblen, Barbarzyński status kobiet , Studia Krytyczne/Critical Studies: Nr. 12 (2023)