Nowe media jako narzędzie usprawniające życie niepełnosprawnych
Agata Fiszer
Abstract
The theme of this work is the participation of disabled people in the use of new media. The thesis work assumes that the use of new media help to increase the independence of people with disabilities. New media, in particular, access to the Internet gives them the opportunity to acquire new contacts and learning. People with disabilities communicate in a different way than people without dysfunction. They use sign language, in Braille or using special devices. Therefore, to be able to take full advantage of the Internet, people with disabilities often need help. After first learning the use of the Web, to prevent risk, and secondly, access to new media. Websites are not suitable for, among others, blind, deaf or epileptics. The work explores the possibilities offered by the Internet to people with disabilities, and analyzes web pages for WCAG requirements. Its aim is to demonstrate the possibilities of new media in improving the living conditions of people with disabilities.
Keywords:
disabled people, new media, assistive technologies, self-realization, digital divideReferences
Bednarek J. (2006). Multimedia w kształceniu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Fundacja Widzialni (2016). Raport Dostępności 2016, http://www.widzialni.org/container/raportdostepnosci-2016.pdf [09.05.2016].
Google Scholar
McLuhan M. (2004). Zrozumieć media. Przedłużenia człowieka. Warszawa: Wydawnictwa Naukowo-Techniczne.
Google Scholar
Krause A. (2015). Człowiek niepełnosprawny wobec przeobrażeń społecznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Google Scholar
Plichta P. (2013). Młodzi użytkownicy nowych mediów z niepełnosprawnością intelektualną - między korzyściami i zagrożeniami. „Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka” 12(1), 121-138.
Google Scholar
Sahaj T. (2013). Nowe media w służbie osób niepełnosprawnych fizycznie, intelektualnie i społecznie [w:] Sokołowski M. (red.). Nowe media i wyzwania współczesności. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Google Scholar
Sękowska Z. (1981). Tyflopedagogika. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Szkudlarek T. (1999). Media: szkic z filozofii i pedagogiki dystansu. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Google Scholar
Web Accessibility Initiative (WAI) (2016), https://www.w3.org/WAI/ [09.05.2016].
Google Scholar
Web Content Accessibility Guidelines WCAG 2.0 (2008), http://fdc.org.pl/wcag2/ [17.12.2015].
Google Scholar
Widawska E., Wysocka E., Wieczorek Z. (2014). Wyznaczniki wykluczenia cyfrowego i dostępności stron internetowych instytucji publicznych. Częstochowa: Akademia im. Jana Długosza.
Google Scholar
Zadrożny J. (2014). Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.0 – zasady i wytyczne do tworzenia dostępnych serwisów internetowych. „Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy, rozwiązania” III(12), 17-23.
Google Scholar