Nowe media jako narzędzie usprawniające życie niepełnosprawnych

Agata Fiszer



Abstract

The theme of this work is the participation of disabled people in the use of new media. The thesis work assumes that the use of new media help to increase the independence of people with disabilities. New media, in particular, access to the Internet gives them the opportunity to acquire new contacts and learning. People with disabilities communicate in a different way than people without dysfunction. They use sign language, in Braille or using special devices. Therefore, to be able to take full advantage of the Internet, people with disabilities often need help. After first learning the use of the Web, to prevent risk, and secondly, access to new media. Websites are not suitable for, among others, blind, deaf or epileptics. The work explores the possibilities offered by the Internet to people with disabilities, and analyzes web pages for WCAG requirements. Its aim is to demonstrate the possibilities of new media in improving the living conditions of people with disabilities.

Keywords:

disabled people, new media, assistive technologies, self-realization, digital divide

Bednarek J. (2006). Multimedia w kształceniu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  Google Scholar

Fundacja Widzialni (2016). Raport Dostępności 2016, http://www.widzialni.org/container/raportdostepnosci-2016.pdf [09.05.2016].
  Google Scholar

McLuhan M. (2004). Zrozumieć media. Przedłużenia człowieka. Warszawa: Wydawnictwa Naukowo-Techniczne.
  Google Scholar

Krause A. (2015). Człowiek niepełnosprawny wobec przeobrażeń społecznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
  Google Scholar

Plichta P. (2013). Młodzi użytkownicy nowych mediów z niepełnosprawnością intelektualną - między korzyściami i zagrożeniami. „Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka” 12(1), 121-138.
  Google Scholar

Sahaj T. (2013). Nowe media w służbie osób niepełnosprawnych fizycznie, intelektualnie i społecznie [w:] Sokołowski M. (red.). Nowe media i wyzwania współczesności. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
  Google Scholar

Sękowska Z. (1981). Tyflopedagogika. Warszawa: PWN.
  Google Scholar

Szkudlarek T. (1999). Media: szkic z filozofii i pedagogiki dystansu. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
  Google Scholar

Web Accessibility Initiative (WAI) (2016), https://www.w3.org/WAI/ [09.05.2016].
  Google Scholar

Web Content Accessibility Guidelines WCAG 2.0 (2008), http://fdc.org.pl/wcag2/ [17.12.2015].
  Google Scholar

Widawska E., Wysocka E., Wieczorek Z. (2014). Wyznaczniki wykluczenia cyfrowego i dostępności stron internetowych instytucji publicznych. Częstochowa: Akademia im. Jana Długosza.
  Google Scholar

Zadrożny J. (2014). Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.0 – zasady i wytyczne do tworzenia dostępnych serwisów internetowych. „Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy, rozwiązania” III(12), 17-23.
  Google Scholar


Published
2019-10-29

Cited by

Fiszer, A. (2019). Nowe media jako narzędzie usprawniające życie niepełnosprawnych. Studia Krytyczne/Critical Studies, (2), 161–174. https://doi.org/10.25167/sk.1397

Authors

Agata Fiszer 

Statistics

Downloads

Download data is not yet available.