Politologia – między akademickością, użytkowością i medialnością

Mirosław Karwat



Abstract

As regards the functioning of the political science in Poland there is a strong tension growing between requirements of the scientific nature, the practical attitude and programming and convenience of media in the process of popularization of achievements and analytical competence of political scientists. The field’s experts cannot cope with this properly. The political science is able to keep its scientific nature provided that its cognitive purposes remain autotelic, although it does not rule out practical usage of the knowledge gained through the scientific process. In practice however narrowly utilitarian, vulgar-pragmatic ideas of benefits from the political science are dominating. The effect of this is the reduction in cognitive ambitions of political scientists as a result of imposing them by politicians and clerks, temporary horizons and banal level of research, repeating ideological-propaganda pseudoaxioms, the disappearance of critical reflection over the deeper content of the political game. Presentation of achievements and competence of political scientists in the media brings barren attempts at commenting current political affairs. Paradoxically, using the potential of the political science both through the class of the ruling, as well as by any other forces of the political Establishment is inversely proportional to social needs and to the available offer of political scientists.

Keywords:

political science, cognitive functions, trivial utilitarianism, vulgar pragmatism, medialisation

Anuszewska I. (2010) Sondaże – zwierciadło społeczeństwa. Rytuały komunikacyjne a kreowanie wiedzy wspólnej. Warszawa: CeDeWu.
  Google Scholar

Bourdieu P. (2009). O telewizji. Panowanie dziennikarstwa. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  Google Scholar

Cetwiński O. (1991). Apologetyczne a sceptyczne ujęcie polityki. [w:] Szyszkowska M.(red.), Interpretacje polityki. Warszawa: PWN.
  Google Scholar

Cetwiński O., Minkner K. (2005). Popkulturyzacja polityki, „Dyskurs. Czasopismo Politologiczne”, 1, 5–21.
  Google Scholar

Derber Ch. (2002). Zaistnieć w społeczeństwie. O potrzebie zwracania na siebie uwagi. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  Google Scholar

Dror Y. (2006), Zdolność do rządzenia. Raport dla Klubu Rzymskiego. Białystok: Wyższa Szkoła Administracji Publicznej im. St. Staszica.
  Google Scholar

Dyoniziak R. (1997). Sondaże a manipulowanie społeczeństwem. Kraków: Universitas.
  Google Scholar

Goćkowski J. (1996). Ethos nauki i role uczonych. Kraków: Secesja.
  Google Scholar

Gulczyński M. (2010). Politologia. Podręcznik akademicki. Warszawa: DrukTur.
  Google Scholar

Grodziński E. (1986). Myślenie hipotetyczne: studium z pogranicza ontologii, filozofii języka i psychologii. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
  Google Scholar

Hegel G.W.F. (2003), Wykłady z filozofii dziejów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  Google Scholar

Hołówka T. (1986). Myślenie potoczne. Heterogeniczność zdrowego rozsądku. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
  Google Scholar

Karwat M. (1996). Stereotypowa personifikacja polityki. „Studia Polityczne”, 5, 85–97.
  Google Scholar

Karwat M. (2012). O karykaturze polityki. Warszawa: Muza.
  Google Scholar

Karwat M. (2013), Politolog – premierowi, „Dziennik Trybuna”, 9 września, 10–11.
  Google Scholar

Kasińska-Metryka A., Wiszniowski (red.) R. (2012). Marketing polityczny. Doświadczenia polskie. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
  Google Scholar

Kasińska-Metryka A. Wiszniowski R. (red.) (2013). Kryzys marketingu politycznego. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
  Google Scholar

Kurowicki J. (1978). Wyprawa w krainę oczywistości. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
  Google Scholar

Krauz-Mozer B., Borowiec P., Ścigaj P. (2011), Kim jesteś politologu? Historia i stan dyscypliny w Polsce, t.1. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  Google Scholar

Krauz-Mozer B., Borowiec P., Ścigaj P. (2012), Kim jesteś politologu? Historia i stan dyscypliny w Polsce, t. 2. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  Google Scholar

Krzywicki L. (1978). Wybór pism, Warszawa: PWN.
  Google Scholar

Krimsky S. (2006), Nauka skorumpowana? O niejasnych związkach nauki i biznesu. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
  Google Scholar

Merton R.K. (1982). Teoria socjologiczna i struktura społeczna. Warszawa PWN.
  Google Scholar

Opałek K. (1974). Z teorii dyrektyw i norm. Warszawa: PWN.
  Google Scholar

Olczyk T. (2009). Politrozrywka i popperswazja: reklama telewizyjna w polskich kampaniach wyborczych. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
  Google Scholar

Postman N. (2002). Zabawić się na śmierć. Dyskurs publiczny w epoce show-biznesu. Warszawa: Muza.
  Google Scholar

Ritzer G. (2003). Makdonaldyzacja społeczeństwa: wydanie na nowy wiek. Warszawa: Muza.
  Google Scholar

Rydlewski G. (2004). O skutecznym działaniu w polityce. Dziesięć przykazań nie tylko dla ludzi polityki. Warszawa: Dom Wydawniczy Elipsa.
  Google Scholar

Sułek A. (2001). Sondaż polski. Przygarść rozpraw o badaniach ankietowych. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.
  Google Scholar

Znaniecki F. (1984). Społeczne role uczonych. Warszawa: PWN.
  Google Scholar


Published
2019-11-03

Cited by

Karwat, M. (2019). Politologia – między akademickością, użytkowością i medialnością. Studia Krytyczne/Critical Studies, (3), 101–119. https://doi.org/10.25167/sk.1422

Authors

Mirosław Karwat 

Statistics

Downloads

Download data is not yet available.



Most read articles by the same author(s)