Kobieta w reklamie
Marcela Widera
Abstract
Currently, a large part of the advertising messages are women, therefore, the thesis explores how updated is femininity in advertising. In the text are shown the stereotypical roles of modern woman and traditional woman. According to literature analysis, stereotyping of women is dependent on this, who headed the advertising message. In this thesis it has been shown how used is femininity in advertising. The aim of the discussion is also necessary to specify the characteristics of the various types of the image of women in advertising. To this end was carried out qualitative study consisting of an analysis of the content of advertisements placed on the informational websites, as well as on targeted to men and women. Among them it is worth to pay special attention to determine that today we are dealing with a significant distinction between advertising based upon target audience. It follows that the ads aimed at women are therefore strongly in favour of a completely different aspects of femininity than in ads for men, in connection with a different perception of femininity by these target groups.
Keywords:
Image, instrumentalization, stereotype, advertising, woman.References
proc. internautów kupuje prezenty w sieci (2011). „Polska Szerokopasmowa”,https://www.polskaszerokopasmowa.pl/aktualnosci/80-proc-internautow-kupuje-prezenty-w-sieci.html [24.01.2017]
Google Scholar
Antczak J. (2010) Wrocław: Chamlety za najgorsze reklamy rozdane, „Gazeta Wrocławska”, http://www.gazetawroclawska.pl/artykul/338318, wroclaw-chamlety- za-najgorsze-reklamy-rozdane,id,t.html [24.01.2017].
Google Scholar
Bartmiński J. (1998). Podstawy lingwistycznych badań nad stereotypem – na przykładziestereotypu matki, [w:] Anusiewcz J., Bartmiński J. (red.). Stereotyp jako przedmiotlingwistyki. Teoria, metodologia, analizy empiryczne. Wrocław: TowarzystwoPrzyjaciół Polonistyki Wrocławskiej.
Google Scholar
Bartmiński J. (2001). Współczesny język polski. Lublin: Wydawnictwo UniwersytetuMarii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
Google Scholar
Bator J. (1998). Wizerunek kobiety w reklamie telewizyjnej. Warszawa: WydawnictwoInstytutu Spraw Publicznych.
Google Scholar
Borowska A. (2013). Determinanty i bariery przedsiębiorczości kobiet w Polsce. „Ekonomiai Zarządzanie”, 3, 152-162.
Google Scholar
Borusiak B., Pierański B., Romanowski R., Strykowski S. Automatyzacja personalizacjireklamy internetowej. „Marketing i Rynek”, 3/2015, 35-46.
Google Scholar
Dec-Pietrowska J., Walendzik-Ostrowska A. (2014). ,Kobieta „upadła” – o stereotypowympostrzeganiu kobiet świadczących usługi seksualne. Analiza forów internetowych.„Dyskursy Młodych Andragogów”, 15, 297-309.
Google Scholar
Google patentuje spersonalizowane reklamy, które obniżą koszt przejazdu taksówki(2014). „Onet”, http://technowinki.onet.pl/internet-i-sieci/google-patentuje-spersonalizowane-reklamy-ktore-obniza-koszt-przejazdu-taksowka/yqhmy [23.01.2017].
Google Scholar
Helios J., Jedlecka W. (2016). Wpływ feminizmu na sytuację społeczno-prawną kobiet,Wrocław: WPAiEUW.
Google Scholar
Jurowczyk P. (2013). Płeć a proces podejmowania decyzji w miejscu zakupu. „HandelWewnętrzny”, 2, 83-94.
Google Scholar
Kotler P. (1994). Marketing Warszawa: Gebethner & Ska.
Google Scholar
Maciąg R. (2015). Reklama internetowa, [w:] Nierenberg B. (red.) Zarzadzanie reklamą,.Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar
Madera J. A. (2004). Wizerunek kobiety w reklamie telewizyjnej. „ŚrodkowoeuropejskieStudia Polityczne”, 1, 181-199.
Google Scholar
Nowak W. (1999). Teoretyczne i metodologiczne problemy badań stereotypów. „RocznikiSocjologii i Rodziny”, XI, 99-112.
Google Scholar
Reklama w Internecie 2013 (2014). „Interaktywnie.com”, www.interaktywnie.com/download/77-reklama-w-internecie-2013 [12.01.2017].
Google Scholar
Rosowska A. (2012). Wpływ reklamy na decyzje zakupowe kobiet w aspekcie badań własnych.„Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Zarządzanie”, 2, 134-154.
Google Scholar
Rudzewicz A., Grzybowska-Brzezińska M., Wojtkowska A. (2014). Wizerunek kobietyw reklamie internetowej w zależności od płci adresatów przekazu. „Handel Wewnętrzny”,231-240.
Google Scholar
Sokół A. (brak daty). Równość kobiet i mężczyzn na rynku pracy – teoria i praktyka,„WSPiA”, http://www.wspia.eu/file/20345/20-SOK%C3%93%C5%81+AGATA.pdf[26.01.2017].
Google Scholar
Środa M. (2012). Kobiety i władza, Warszawa: W.A.B.
Google Scholar
Wejland P. A. (1991). Obrazy grup społecznych. Studium metodologiczne, Warszawa:PAN.
Google Scholar
Zakowicz I. (2012). Starzenie się w kulturze młodości. Wybrane strategie obrazowaniapóźnej dorosłości w reklamie. „Ogrody Nauk i Sztuk”, 2, 381-388.
Google Scholar
Zastępowski P., Grabowska M. (2010). Stereotypy płci a kontrola zachowań agresywnychw okresie wczesnej dorosłości. „Rocznik Naukowy Kujawsko-Pomorskiej SzkołyWyższej w Bydgoszczy”, 5, 123-142.
Google Scholar
Żybura W. (2008). Zachowania komunikacyjne polityków – kobiet i mężczyzn. „RocznikiPsychologiczne”, 2, 137-158.
Google Scholar