Komizm, ideologia i polityka w serialu Towarzysz Detektyw

Damian WINCZEWSKI



Resumen

Celem artykułu była próba rozwikłania kontrowersji interpretacyjnych wokół jednej z najbardziej oryginalnych telewizyjnych produkcji rozrywkowych ostatnich lat jaką był Towarzysz Detektyw. Produkcję tą można określić mianem pastiszu amerykańskich kumpelskich filmów policyjnych. Jego fabuła odnosi się do realiów socjalistycznej Rumunii lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku i w prześmiewczy sposób opowiada o walce lokalnych milicjantów z amerykańskim zagrożeniem. Staraliśmy się udowodnić, że serial nie tyle szydzi z realiów tamtego ustroju, co w dużej mierze stanowi satyrę na propagandowe kino amerykańskie tamtych czasów. Choć humor w nim zawarty wydaje się prostacki i absurdalny, to mimo, czy wręcz dzięki temu posiada dialektyczną naturę, w której kpiny uderzają zarówno w ustrój kapitalistyczny i socjalistyczny. Ponadto staramy się rozwikłać kontrowersje związane z polityczną wymową serialu. Naszym zdaniem jego niejednoznaczność wynika z zastosowania strategii artystycznej bardzo zbliżonej do postmodernistycznej strategii artystycznej określanej mianem retrogardy.

Palabras clave:

Towarzysz Detektyw, telewizja, komedia, komizm, Ideologia, Slavoj Żiżek, komunizm, postmodernizm.

Abriss E. (2017). Channing Tatum Told Us About 'Comrade Detective' , the Weirdest Show of 2017, https://www.vice.com/en_us/article/a3expg/channing-tatum-told-us-about-comrade-detectivethe-weirdest-show-of-2017.
  Google Scholar

Connell R. W., & Messerschmidt, J. W. (2005). Hegemonic Masculinity: Rethinking the Concept. Gender & Society, 19, 829-859, [w:] E. Durys, Kulturowy wymiar amerykańskiego kina policyjnego.
  Google Scholar

Chow B. (2014). The Tickling Object: On Žižek and Comedy. [w:] B. Chow (red..) Žižek and Performance, London: Palgrave Macmilian.
  Google Scholar

Dawidziak M. (2017). Amazon's 'Comrade Detective' is Effective Satire,
  Google Scholar

https://www.cleveland.com/tvblog/index.ssf/2017/07/amazons_comrade_detective_is_effective_sati re.html (10.06.2018).
  Google Scholar

Dentith S. (2000). Parody: The New Critical Idiom, New York: Routledge.
  Google Scholar

Durys E. (2016). Kulturowy wymiar amerykańskiego kina policyjnego, [w:] T. Domański (red.) „Międzynarodowe studia polityczne i kulturowe wobec wyzwań współczesności”, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
  Google Scholar

Dziemidok B. (2012). The Comical: A Philosophical Analysis, Dordrecht: Springer Science & Business Media.
  Google Scholar

Faurholt G. (2009). Self as Other: The Doppelgänger. Double Dialogues 10, http://www.doubledialogues.com/issue_ten/faurholt.html (6.04.2018), [w:] E. Durys, Kulturowy wymiar amerykańskiego kina policyjnego.
  Google Scholar

Glover A. (2017). The Making of Comrade Detective, http://www.indiewire.com/2017/08/josephgordon-levitt-comrade-detective-controversy-exclusive-1201865653/ (04.06.2018).
  Google Scholar

Goddard M. (2006). We Are Time: Laibach/nsk, Retro-Avant-Gardism and Machinic Repetition.Angelaki: Journal of Theoretical Humanities, 11, 45-53.
  Google Scholar

Gordon-Levitt J. (2017). Amazon's Comrade Detective Doesn't Belong to the Right, or Left, http://www.indiewire.com/2017/08/joseph-gordon-levitt-comrade-detective-controversy-exclusive-1201865653/ (4.06.2018).
  Google Scholar

Hanley J.J. (2004). „The Land of Rape and Honey”: The Use of World War II Propaganda in the Music Videos of Ministry and Laibach, American Music 22, 158-175.
  Google Scholar

Hegel G.W.F. (2011). Wykłady o Estetyce, [w:] B. Dziemidok, M. Bokiniec (red.) O komizmie.Antologia tekstów, Gdańsk: Słowo/obraz terytoria.
  Google Scholar

Heller, A. (2012). Przygodność, [w:] tejże, Eseje o nowoczesności, Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.
  Google Scholar

Hoesterey I. (2001). Pastiche: Cultural Memory in Art, Film, Literature, Bloomington: Indiana University Press.
  Google Scholar

Hutcheon L. (1985). A Theory of Parody: The Teachings of Twentieth-Century Art Forms,Chicago: University of Illinois Press.
  Google Scholar

Jameson F. (1985). Postmodernism and Consumer Society, [w:] H. Foster (red.), Postmodern Culture, London: Pluto Press.
  Google Scholar

Krutnik F. (2006). In a Lonely Street: Film Noir, Genre, Masculinity. New York: Routledge.
  Google Scholar

Naremore J. (1995). American Film Noir: the History of an Idea. Film Quarterly, 49, 12-28.
  Google Scholar

McGowan T. (2008). Realne spojrzenie, Teoria filmu po Lacanie. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
  Google Scholar

Pehe V. (2014). Retro Reappropriations. Responses to 'The Thirty Cases of Major Zeman' in the Czech Republic. VIEW Journal of European Television History and Culture, 5, 100-107.
  Google Scholar

Peltz C. (2017). The Creators of 'Comrade Detective' Have Penchant for the Absurd, https://filmschoolrejects.com/interview-comrade-detective-creators/ (10.06.2018).
  Google Scholar

Pohrib C. (2017). Comrade Detective, Vouyerism, and the Americans, „Scena 9”, https://www.scena9.ro/en/article/comrade-detective-essay-communist-romania (4.06.2018).
  Google Scholar

Poniewozik J. (2017). Nostalgia Goes Niche, https://www.nytimes.com/2017/08/03/arts/television/wet-hot-american-summer-comrade-detectivetv-review.html (4.06.2018).
  Google Scholar

Postman N. (2006). Amusing ourselves to death: Public Discourse in the Age of Show Business,London:Penguin.
  Google Scholar

Roche M. W. (2002). Hegel's Theory of Comedy in the Context of Hegelian and Modern Reflections on Comedy. Revue internationale de philosophie 3, 411-430.
  Google Scholar

Schildhause Ch. (2017). What the Hell is Comrade Detective? https://www.vanityfair.com/hollywood/2017/08/comrade-detective-amazon-channing-tatumcommunist-propaganda (6.04.2018).
  Google Scholar

Zupancic A. (2008). The Odd One In: On Comedy, Cambridge: Cambridge University Press.
  Google Scholar

Żiżek S. (2013). Why Laibach and NSK are not Fascists?http://xenopraxis.net/readings/zizek_laibach.pdf (4.06.2018).
  Google Scholar


Publicado
2019-11-03

##plugins.themes.libcom.cytowania##