Oglądanie telewizji w telewizji. Przypadek Gogglebox
Anna Wendlińska
Résumé
Autorka w niniejszej pracy próbuje przedstawić zjawisko komunikacji społecznej w przekazie
reality TV, a także skupia się na analizie brytyjskiej i polskiej wersji formatu
Gogglebox. Stara się pokazać kierunki rozwoju telewizyjnej rozrywki, skupiając się na
gatunku reality TV. W pracy przytoczono wyniki badań jakościowych grupy studentów.
Na przykładzie programu Gogglebox, autorka próbuje wskazać przyczyny zainteresowania
odbiorców telewizją rozrywkową i postrzeganie uczestników tego typu programów.
Dodatkowo obrazuje wpływ konwergencji mediów na oglądalność przekazu telewizyjnego.
Mots-clés :
telewizja, Reality TV, Gogglebox, rozrywka, konwergencja mediówRéférences
Channel Four have announced a new Gogglebox spin-off – and you could be the star…
Google Scholar
(2017), “JOE.co.uk”, https://www.joe.co.uk/entertainment/channel-four-have-announced-
Google Scholar
a-new-gogglebox-spin-off-and-you-could-be-the-star-127306 [10.12.2018].
Google Scholar
Freyne P. (2017). Behind the scenes at Gogglebox: ‘It’s a terrible idea that really shouldn’t
Google Scholar
work’, „The Irish Times”, https://www.irishtimes.com/culture/tv-radio-web/behind-
Google Scholar
-the-scenes-at-gogglebox-it-s-a-terrible-idea-that-really-shouldn-t-work-1.2966685
Google Scholar
03.2019].
Google Scholar
Godzic W. (2004). Telewizja i jej gatunki. Po Wielkim Bracie. Kraków: Wydawnictwo
Google Scholar
Universitas.
Google Scholar
Golka M. (2005). Czym jest społeczeństwo informacyjne? Ruch Prawniczy, Ekonomiczny
Google Scholar
i Socjologiczny LXVII(4): 253–265.
Google Scholar
Gogglebox… (brak daty), https://www.channel4.com/programmes/gogglebox/episode-guide
Google Scholar
12.2018].
Google Scholar
Gogglebox: Australia (seria 2.) (program telewizyjny).
Google Scholar
Gogglebox. Mali przed telewizorem (odcinek specjalny) (program telewizyjny).
Google Scholar
Gogglebox. Przed telewizorem (seria 5, odcinek 6.) (program telewizyjny).
Google Scholar
Gogglebox. Przed telewizorem. https://player.pl/programy-online/gogglebox-przed-telewizorem-
Google Scholar
odcinki,2777, [20.12.2018].
Google Scholar
Gogglebox. Przed telewizorem (seria 6, odcinek 5.) (program telewizyjny).
Google Scholar
Graham G. (2018). ‚We all miss him’ Gogglebox siblings Pete and Sophie Sandiford pay
Google Scholar
tribute to Leon Bernicoff, „The Sun”, https://www.thesun.co.uk/tvandshowbiz/5586024/
Google Scholar
gogglebox-siblings-pete-and-sophie-sandiford-pay-tribute-to-leon-bernicoff/
Google Scholar
02.2019].
Google Scholar
Historia programów rozrywkowych… (brak daty), http:// showmag.info/historia/historia/
Google Scholar
12.2018].
Google Scholar
JD (2017). Jesień w TTV: cztery nowe programy jako hit stacji zapowiadana Druga Twarz
Google Scholar
z Karoliną Gilon, https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/jesien-w-ttv-cztery-nowe-
Google Scholar
-programy-jako-hit-stacji-zapowiadana-druga-twarz-z-karolina-gilon [08.12.2018].
Google Scholar
Kolekcja Było sobie… (brak daty), http://www.hippocampus.pl/seria-bylo-sobie-zycie/
Google Scholar
12.2018].
Google Scholar
Kulczycki E. (2009). Problem obszaru badań nauki o komunikowaniu. [w:] Media światem
Google Scholar
człowieka. Kraków-Kielce: Jedność.
Google Scholar
Kurdupski M. (2018). Gogglebox hitem TTV. Program zyskał 158 tys. widzów, https://
Google Scholar
www.wirtualnemedia.pl/artykul/gogglebox-hitem-ttv-program-ogladalo-567-tys-widzow
Google Scholar
12.2018].
Google Scholar
Laskowska M. (2012). Oddziaływanie i wpływ mediów audiowizualnych: zarys problematyki.
Google Scholar
Studia Ełckie 14: 351–360.
Google Scholar
Lewicki M., Halawa M. (2008). Życie codzienne z telewizorem. Studia Medioznawcze
Google Scholar
(32): 119–126.
Google Scholar
Łosiewicz M. (2009). Rola obrazu w komunikacji społecznej. [w:] Komunikacja wizualna
Google Scholar
w przestrzeni społecznej. Łódź: Primum Verbum.
Google Scholar
Mamamedia and Gogglebox Australia: A Love Story (2015), http://mamamedia-au.
Google Scholar
blogspot.com/2015/11/mamamedia-and-gogglebox-australia-love.html [17.02.2019].
Google Scholar
McDougall, J. (2016). Žižek at the Gogglebox. [w:] Teaching and learning on screen:
Google Scholar
Mediated pedagogies. London: Palgrave Macmillan.
Google Scholar
McLuhan, M. (1964). Understanding media: The extensions of man, New York: Mentor.
Google Scholar
McLuhan M. (2004). Zrozumieć media: przedłużenia człowieka. Warszawa: Wydawnictwo
Google Scholar
Naukowo-Techniczne PWN-WNT..
Google Scholar
McNulty B. (2013). Gogglebox: the TV show making Britain feel great, „The Telegraph”,
Google Scholar
https://www.telegraph.co.uk/culture/tvandradio/10480336/Gogglebox-the-TV-show-making-
Google Scholar
Britain-feel-great.html [13.02.2019].
Google Scholar
Nowak S. (1965). Metody badań socjologicznych. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo
Google Scholar
Naukowe.
Google Scholar
Postman N. (2002). Zabawić się na śmierć. Dyskurs publiczny w epoce show-buisnessu,
Google Scholar
Warszawa: Muza S.A.
Google Scholar
Przylipiak, M. (2000). Poetyka kina dokumentalnego, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu
Google Scholar
Gdańskiego.
Google Scholar
Przylipiak M. (2004). U źródeł reality show. Słupskie Prace Filologiczne. Seria Filologia
Google Scholar
Polska 3: 193–205.
Google Scholar
Reisner J. (2018). Raport KRRiT: Rynek telewizyjny w I kwartale 2018 r. Warszawa:
Google Scholar
Nielsen Audience Measurement.
Google Scholar
Rodzinka Kotońskich. Gogglebox. Przed telewizorem, (brak daty), https://www.facebook.
Google Scholar
com/rodzinkakotonskich/ [22.12.2018].
Google Scholar
Russel A. (2019). Gogglebox 2019 cast: who are the families and how can you apply for
Google Scholar
the show?, https://inews.co.uk/culture/television/gogglebox-cast-families-2018-how-to-
Google Scholar
-apply-channel-4/ [10.02.2019].
Google Scholar
Sadurski J. (2014). Gogglebox, czyli najlepszy i najbardziej autentyczny program w polskiej
Google Scholar
telewizji?, http://mediamoje.pl/gogglebox-czyli-najlepszy-i-najbardziej-autentyczny-
Google Scholar
program-w-polskiej-telewizji/ [22.12.2018].
Google Scholar
Sansome J. (2018). Celebrity Gogglebox special – when is it on and who’s taking part?,
Google Scholar
„Manchester Evening News”, https://www.manchestereveningnews.co.uk/news/tv/
Google Scholar
celebrity-gogglebox-special-whos-taking-15322266 [11.02.2019].
Google Scholar
Sartori G. (2007), Homo videns: telewizja i postmyślenie. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu
Google Scholar
Warszawskiego.
Google Scholar
Shepherd J. (2017). Gogglebox: Celebrity Special for SU2C review: Jeremy Corbyn,
Google Scholar
Liam Gallagher and Freddie Flintoff make for excellent TV watchers, “The Independent”,
Google Scholar
https://www.independent.co.uk/arts-entertainment/tv/reviews/gogglebox-
Google Scholar
-celebrity-special-review-for-su2c-jeremy-corbyn-liam-gallagher-freddie-flintoff-ed-
Google Scholar
-sheeran-a8035971.html [10.02.2019].
Google Scholar
Singh A. (2014). Bafta’s view from the other side of the screen, “The Telegraph”, https://
Google Scholar
www.telegraph.co.uk/culture/film/baftas/10839903/Baftas-view-from-the-other-side-
Google Scholar
-of-the-screen.html [12.02.2019].
Google Scholar
Skudrzyk A. (2013). Homo Videns – Nowe media, a język młodego pokolenia. Katowice:
Google Scholar
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Google Scholar
Television, Reality And Constructed Factual in 2014 (brak daty), http://awards.bafta.org/
Google Scholar
award/2014/television/reality-and-constructed-factual [21.12.2018].
Google Scholar
Telewizja (brak daty). [w:] Słownik Języka Polskiego, https://sjp.pwn.pl/slowniki/telewizja.
Google Scholar
html [08.12.2018].
Google Scholar
Top programmes report (2019), https://www.thinkbox.tv/Research/Barb-data/Top-programmes-
Google Scholar
report?tag=CH4 [24.06.2019].
Google Scholar
Tornhill Community Academy, Educating Yorkshire:Watch us on Channel 4 (brak
Google Scholar
daty), http://www.thornhillcommunityacademy.co.uk/educating-yorkshire/2942.html
Google Scholar
03.2019].
Google Scholar
TTV to telewizja, w której rzeczywistość zaskakuje! (brak daty), http://ttv.pl/o-nas.html
Google Scholar
12.2018].
Google Scholar
TTV – Dla dużych i małych (2016), https://www.tvnmedia.pl/aktualnosci/premium-tv/
Google Scholar
ttv-dla-duzych-i-dla-malych [10.12.2018].
Google Scholar
Wilkowski M. (2009) Giovanni Sartori, Homo videns. Telewizja i post myślenie,
Google Scholar
http://historiaimedia.org/2009/05/10/giovanni-sartori-homo-videns-telewizja-i-post-myslenie/
Google Scholar
index.html [09.12.2018].
Google Scholar
World Television Day 21 November (brak daty), http://www.un.org/en/events/televisionday/
Google Scholar
12.2018]. Paris: UNESCO.
Google Scholar