Opublikowane: 2024-06-23

Biograficzny problem czy normalizacja? Narracje o międzypokoleniowym awansie klasowym

Justyna Kajta
Studia Krytyczne/Critical Studies
Dział: Varia
DOI https://doi.org/10.25167/sk.5608

Abstrakt

Wpisując się w zwrot kulturowy w analizach klas społecznych, artykuł koncentruje się na biograficznym doświadczaniu międzypokoleniowego awansu klasowego. Opierając się na analizie 30 wywiadów biograficzno-narracyjnych z osobami, które pochodzą z klas ludowych, a obecnie są akademikami/akademiczkami, artystami/artystkami, menadże-rami/menadżerkami biznesu, tekst poszukuje odpowiedzi na pytanie o to, jak obiektywny awans klasowy jest subiektywnie postrzegany przez osoby, którego doświadczyły. Zapre-zentowane i omówione są tutaj dwa rodzaje narracji o awansie: problematyzująca (kiedy awans staje się przedmiotem pogłębionej pracy biograficznej) oraz normalizująca (kiedy awans nie stanowi kluczowego wątku w opowieści). Prezentacja wybranych przypadków biograficznych pozwala na wyodrębnienie elementów, które mogą wpływać na stopień obecności mobilności klasowej w narracjach.

Słowa kluczowe:

awans klasowy, tożsamość biograficzna, praca biograficzna, klasy społeczne

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Kajta, J. . (2024). Biograficzny problem czy normalizacja? Narracje o międzypokoleniowym awansie klasowym. Studia Krytyczne/Critical Studies, (12), 75–99. https://doi.org/10.25167/sk.5608

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.