Powiązania funkcjonalno-przestrzenne w świetle dojazdów do pracy

Abstrakt

Badania wielkości i kierunków dojazdów do pracy po II wojnie światowej były możliwe do 1988 r. Kolejne dane umożliwiające badanie powiązań funkcjonalno-przestrzennych pojawiły się dopiero po blisko 20 latach. W chwili obecnej Główny Urząd Statystyczny udostępnia wyniki przeprowadzone w 2006 i 2011 r. badań dojazdów do pracy. Dane te obejmują dojazdy do pracy jedynie dla strumieni przemieszczeń powyżej 9 osób. Tym samym nie pozwalają określić pełnych powiązań funkcjonalno-przestrzennych. Różna metodologia szacowania wielkości dojazdów do pracy nie pozwala na stwierdzenie, jaka jest główna przyczyna „wzrostu” ruchliwości przestrzennej między miejscem zamieszkania a miejscem pracy. Głównym celem pracy jest odniesienie się do wartości poznawczej i aplikacyjnej dostępnych danych o wielkości dojazdów do pracy. Równocześnie poprzez analizy wybranych aspektów dojazdów do pracy wskazano na te, które mogą mieć największą wartość poznawczą i aplikacyjną. Krytyczna analiza źródeł nie dyskwalifikuje prowadzenia badań na ich podstawie. Jednak konieczne jest ponowne włączenie problematyki dojazdów do pracy do Narodowego Spisu Powszechnego. Badania muszą objąć wszystkich dorosłych obywateli, a nie być jedynie badaniem reprezentatywnym, którego wyników nie należy odnosić do innych tego typu badań

Słowa kluczowe:

dojazdy do pracy, powiązania funkcjonalno-przestrzenne, Polska, region południowo-zachodni (NUTS 1), obszar oddziaływania

Bałach-Frankiewicz J., 2014, Struktura funkcjonalno-przestrzenna lokalnego zespołu osadniczo-produkcyjnego Jelcza-Laskowic, maszynopis pracy doktorskiej napisanej w Zakładzie Zagospodarowania Przestrzennego, Instytut Geografii i Rozwoju Regionalnego, Wydział Nauk o Ziemi i Kształtowania Środowiska, Uniwersytet Wrocławski (promotor prof. dr hab. Stanisław Ciok).
  Google Scholar

Borowiec M., 2000, Terytorialne pochodzenie studentów Wydziału Geograficzno-Biologicznego Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Krakowie, [w:] Działalność człowieka i jego środowisko. Księga ku czci Profesor Marianny Kozaneckiej w 70. rocznicę urodzin, red. Z. Zioło, Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków.
  Google Scholar

Borowiec M., 2003, Funkcjonowanie układu bipolarnego Kraków–Rzeszów w zakresie kształcenia studentów, [w:] Bipolarny rozwój aglomeracji – kierunki rozwoju układów bipolarnych, red. Z. Zioło, PWN, Warszawa.
  Google Scholar

Borowiec M., 2006, Pochodzenie terytorialne studentów Akademii Pedagogicznej w Krakowie, [w:] Idee i praktyczny uniwersalizm geografii. Geografia społeczno-ekonomiczna. Dydaktyka, red. T. Komornicki, Z. Podgórski, PWN, Warszawa.
  Google Scholar

Czerwiński S., 2010, Węzeł Bielański jako centrum usługowo-logistyczno-prodykcyjne Wrocławia, maszynopis pracy magisterskiej, Uniwersytet Wrocławski, Instytut Geografii i Rozwoju Regionalnego, Zakład Zagospodarowania Przestrzennego.
  Google Scholar

Czerwiński S., Kurowska A., Naborczyk K., 2010, Struktura funkcjonalno-przestrzenna „Węzła Bielańskiego” „Przegląd Geograficzny”, t. 82, z. 3.
  Google Scholar

Czyż T., 2002, Rozwój kadry naukowo-dydaktycznej geografów i powiązania ośrodków akademickich w procesie jej kształcenia w Polsce w latach 1990–2000, „Przegląd Geograficzny”, t. 74, z. 1.
  Google Scholar

Dojazdy do pracy w Polsce. Terytorialna identyfikacja przepływów ludności związanych z zatrudnieniem, 2010, GUS, Poznań.
  Google Scholar

Dojazdy do pracy. Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań 2011, 2014, GUS, Warszawa.
  Google Scholar

Dzieciuchowicz J., 2012, Nowa geografia handlu, [w:] Zróżnicowanie przestrzeni społeczno-ekonomicznej – wybrane problemy, „Acta Universitatis Lodziensis, Folia Geographica Socio-Oeconomica”, 12.
  Google Scholar

Gontarski Z., 1980, Obszary metropolitalne w Polsce, PWN, Warszawa.
  Google Scholar

Guzik R., 2003, Przestrzenna dostępność szkolnictwa ponadpodstawowego, Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej, Uniwersytet Jagielloński, Kraków.
  Google Scholar

Hołowiecka B., 2004, Oddziaływanie społeczno-gospodarcze miasta, Wyd. Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.
  Google Scholar

http://stat.gov.pl/spisy-powszechne/nsp-2011/nsp-2011-wyniki/dojazdy-do-pracy-w-polsce-wyniki-nsp-2011,9,1.html (21.07.2014).
  Google Scholar

http://stat.gov.pl/statystyka-regionalna/badania-regionalne/przeplywy-ludnosci-zwiazane-z-zatrudnieniem-w-polsce-w-2006-r-3060/ (21.07.2014).
  Google Scholar

Ilnicki D., 2007, Usługa bankomatowa w przestrzeni miasta Wrocławia (próba podejścia do delimitacji obszarów oddziaływania), [w:] Percepcja współczesnej przestrzeni miejskiej, red. M. Madurowicz, Wyd. Wydziału Geografii i Studiów Regionalnych Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
  Google Scholar

Ilnicki D., 2008, Przestrzenne aspekty funkcjonowania wyższych uczelni w Polsce, [w:] Rola wyższych uczelni w rozwoju społeczno-gospodarczym i przestrzennym miast, red. T. Markowski, D. Drzazga, PWN, Warszawa.
  Google Scholar

Ilnicki D., Janc K., 2008, Węzłowość i przestrzeń przepływów Internetu. Ujęcie globalne i lokalne, „Geopolis– Elektroniczne Czasopismo Geograficzne”, z. 1.
  Google Scholar

Ilnicki D., Janc K., 2009, Topology, nodality and space of internet flows, “Acta Universitatis Palackianae Olomucensis – Geographica”, Vol. 40, No. 2.
  Google Scholar

Janc K., 2014a, Geography of hyperlinks – Spatial dimensions of local government websites, “European Planning Studies”.
  Google Scholar

Janc K., 2014b, Związki pomiędzy światem on-line i off-line na przykładzie widoczności oraz powiązań pomiędzy miastami w cyberprzestrzeni, „Studia Regionalne i Lokalne”, 3(57).
  Google Scholar

Stachowski J., 1993, Dojazdy do pracy w charakterystyce miejskich rynków pracy w regionie dolnej Wisły, [w:] Krajowy, regionalne i lokalne rynki pracy w Polsce, red. J.J. Parysek, PWN, Warszawa.
  Google Scholar

Śleszyński P., 2012, Kierunki dojazdów do pracy, „Wiadomości Statystyczne”, t. 57, z. 11.
  Google Scholar

Śleszyński P., 2013, Warszawa jako ośrodek dojazdów pracowniczych, „Studia Regionalne i Lokalne”, nr 1(51).
  Google Scholar

Ustawa z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (DzU z 1995 r., Nr 88, poz. 439).
  Google Scholar

Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (DzU z 1997 r., Nr 133, poz. 883).
  Google Scholar

Werwicki A., 1994, Potencjały naukowe w Polsce w 1990 roku i ich rozmieszczenie, „Zeszyty IGiPZ PAN”, nr 21.
  Google Scholar

Wilk W., 2013, Koncepcja sieci a geografia zorganizowanego handlu detalicznego w Polsce, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
  Google Scholar

Wiśniewski R., 2012, Codzienne dojazdy do pracy – metodyczne aspekty badania wielkości i struktury dojazdów na przykładzie Białegostoku, „Studia Regionalne i Lokalne”, nr 3 (49.
  Google Scholar

Wiśniewski R., 2013, Społeczno-demograficzne uwarunkowania dojazdów do pracy do Białegostoku, Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN im. Stanisława Leszczyckiego, Warszawa.
  Google Scholar

Zborowski A., 2005, Przemiany struktury społeczno-przestrzennej regionu miejskiego w okresie realnego socjalizmu i transformacji ustrojowej (na przykładzie Krakowa), Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2020-11-01

Cited By / Share

Ilnicki, D., & Michalski, P. (2020). Powiązania funkcjonalno-przestrzenne w świetle dojazdów do pracy. Studia Miejskie, 18, 55–70. https://doi.org/10.25167/sm.2434

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.


Licencja

Prawa autorskie (c) 2020 Studia Miejskie

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.