Functional and spatial connections of commuting

Abstract

Research into the number and directions of commutes after the Second World War was possible only until 1988. Subsequent data enabling the analysis of its functional and spatial connections became available no sooner than 20 years afterwards. At present, the Central Statistical Office of Poland (Polish: Główny Urząd Statystyczny) gives an insight into the aforementioned issue based on the research conducted in 2006 and 2011. Available data, however, presents only the commuting streams exceeding the number of 9 persons. Therefore, the question of the full picture of functional and spatial relations of commuting remains unanswered. Divergent methodology applied in estimating the quantity of commutes excludes stating the prevailing reason behind ‘the increase’ in the spatial movement between the places of residence and employment. The predominant aim of this study is to reflect on the value and applicable use of the available data regarding commutes. The analyses of the selected aspects of the problem discussed enabled the authors to place emphasis on the factors that may carry the highest educational and applicable value. The critical approach to resources does not make it impossible to carry out research applying them. Nevertheless, it is necessary to retake the question of commuting by making it a part of the Polish census. In the author’s viewpoint, it is not enough for such research to be representative, as it cannot be fully comparable, it should rather be undertaken with reference to every adult citizen of the country

Keywords:

commuting, spatial and functional connections, Poland, southwestern region (NUTS 1), area of impact

Bałach-Frankiewicz J., 2014, Struktura funkcjonalno-przestrzenna lokalnego zespołu osadniczo-produkcyjnego Jelcza-Laskowic, maszynopis pracy doktorskiej napisanej w Zakładzie Zagospodarowania Przestrzennego, Instytut Geografii i Rozwoju Regionalnego, Wydział Nauk o Ziemi i Kształtowania Środowiska, Uniwersytet Wrocławski (promotor prof. dr hab. Stanisław Ciok).
  Google Scholar

Borowiec M., 2000, Terytorialne pochodzenie studentów Wydziału Geograficzno-Biologicznego Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Krakowie, [w:] Działalność człowieka i jego środowisko. Księga ku czci Profesor Marianny Kozaneckiej w 70. rocznicę urodzin, red. Z. Zioło, Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków.
  Google Scholar

Borowiec M., 2003, Funkcjonowanie układu bipolarnego Kraków–Rzeszów w zakresie kształcenia studentów, [w:] Bipolarny rozwój aglomeracji – kierunki rozwoju układów bipolarnych, red. Z. Zioło, PWN, Warszawa.
  Google Scholar

Borowiec M., 2006, Pochodzenie terytorialne studentów Akademii Pedagogicznej w Krakowie, [w:] Idee i praktyczny uniwersalizm geografii. Geografia społeczno-ekonomiczna. Dydaktyka, red. T. Komornicki, Z. Podgórski, PWN, Warszawa.
  Google Scholar

Czerwiński S., 2010, Węzeł Bielański jako centrum usługowo-logistyczno-prodykcyjne Wrocławia, maszynopis pracy magisterskiej, Uniwersytet Wrocławski, Instytut Geografii i Rozwoju Regionalnego, Zakład Zagospodarowania Przestrzennego.
  Google Scholar

Czerwiński S., Kurowska A., Naborczyk K., 2010, Struktura funkcjonalno-przestrzenna „Węzła Bielańskiego” „Przegląd Geograficzny”, t. 82, z. 3.
  Google Scholar

Czyż T., 2002, Rozwój kadry naukowo-dydaktycznej geografów i powiązania ośrodków akademickich w procesie jej kształcenia w Polsce w latach 1990–2000, „Przegląd Geograficzny”, t. 74, z. 1.
  Google Scholar

Dojazdy do pracy w Polsce. Terytorialna identyfikacja przepływów ludności związanych z zatrudnieniem, 2010, GUS, Poznań.
  Google Scholar

Dojazdy do pracy. Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań 2011, 2014, GUS, Warszawa.
  Google Scholar

Dzieciuchowicz J., 2012, Nowa geografia handlu, [w:] Zróżnicowanie przestrzeni społeczno-ekonomicznej – wybrane problemy, „Acta Universitatis Lodziensis, Folia Geographica Socio-Oeconomica”, 12.
  Google Scholar

Gontarski Z., 1980, Obszary metropolitalne w Polsce, PWN, Warszawa.
  Google Scholar

Guzik R., 2003, Przestrzenna dostępność szkolnictwa ponadpodstawowego, Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej, Uniwersytet Jagielloński, Kraków.
  Google Scholar

Hołowiecka B., 2004, Oddziaływanie społeczno-gospodarcze miasta, Wyd. Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.
  Google Scholar

http://stat.gov.pl/spisy-powszechne/nsp-2011/nsp-2011-wyniki/dojazdy-do-pracy-w-polsce-wyniki-nsp-2011,9,1.html (21.07.2014).
  Google Scholar

http://stat.gov.pl/statystyka-regionalna/badania-regionalne/przeplywy-ludnosci-zwiazane-z-zatrudnieniem-w-polsce-w-2006-r-3060/ (21.07.2014).
  Google Scholar

Ilnicki D., 2007, Usługa bankomatowa w przestrzeni miasta Wrocławia (próba podejścia do delimitacji obszarów oddziaływania), [w:] Percepcja współczesnej przestrzeni miejskiej, red. M. Madurowicz, Wyd. Wydziału Geografii i Studiów Regionalnych Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
  Google Scholar

Ilnicki D., 2008, Przestrzenne aspekty funkcjonowania wyższych uczelni w Polsce, [w:] Rola wyższych uczelni w rozwoju społeczno-gospodarczym i przestrzennym miast, red. T. Markowski, D. Drzazga, PWN, Warszawa.
  Google Scholar

Ilnicki D., Janc K., 2008, Węzłowość i przestrzeń przepływów Internetu. Ujęcie globalne i lokalne, „Geopolis– Elektroniczne Czasopismo Geograficzne”, z. 1.
  Google Scholar

Ilnicki D., Janc K., 2009, Topology, nodality and space of internet flows, “Acta Universitatis Palackianae Olomucensis – Geographica”, Vol. 40, No. 2.
  Google Scholar

Janc K., 2014a, Geography of hyperlinks – Spatial dimensions of local government websites, “European Planning Studies”.
  Google Scholar

Janc K., 2014b, Związki pomiędzy światem on-line i off-line na przykładzie widoczności oraz powiązań pomiędzy miastami w cyberprzestrzeni, „Studia Regionalne i Lokalne”, 3(57).
  Google Scholar

Stachowski J., 1993, Dojazdy do pracy w charakterystyce miejskich rynków pracy w regionie dolnej Wisły, [w:] Krajowy, regionalne i lokalne rynki pracy w Polsce, red. J.J. Parysek, PWN, Warszawa.
  Google Scholar

Śleszyński P., 2012, Kierunki dojazdów do pracy, „Wiadomości Statystyczne”, t. 57, z. 11.
  Google Scholar

Śleszyński P., 2013, Warszawa jako ośrodek dojazdów pracowniczych, „Studia Regionalne i Lokalne”, nr 1(51).
  Google Scholar

Ustawa z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (DzU z 1995 r., Nr 88, poz. 439).
  Google Scholar

Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (DzU z 1997 r., Nr 133, poz. 883).
  Google Scholar

Werwicki A., 1994, Potencjały naukowe w Polsce w 1990 roku i ich rozmieszczenie, „Zeszyty IGiPZ PAN”, nr 21.
  Google Scholar

Wilk W., 2013, Koncepcja sieci a geografia zorganizowanego handlu detalicznego w Polsce, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
  Google Scholar

Wiśniewski R., 2012, Codzienne dojazdy do pracy – metodyczne aspekty badania wielkości i struktury dojazdów na przykładzie Białegostoku, „Studia Regionalne i Lokalne”, nr 3 (49.
  Google Scholar

Wiśniewski R., 2013, Społeczno-demograficzne uwarunkowania dojazdów do pracy do Białegostoku, Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN im. Stanisława Leszczyckiego, Warszawa.
  Google Scholar

Zborowski A., 2005, Przemiany struktury społeczno-przestrzennej regionu miejskiego w okresie realnego socjalizmu i transformacji ustrojowej (na przykładzie Krakowa), Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
  Google Scholar


Published
2020-11-01

Cited by