Produkt turystyczny miasta – studium przypadku Legnicy
Dariusz Zawada
Michał Kuriata
Abstrakt
Treść artykułu dotyczy określonego produktu turystycznego miasta (PTM), utworzonego na podstawie turystycznych walorów użytkowych miasta. Autorzy ustosunkowują się do PTM Legnicy i określają jego wartość na podstawie turystycznych walorów użytkowych miasta. Aby to zrobić, opierając się na literaturze, zdefiniowano znaczenie pojęcia walorów użytkowych i turystycznych walorów użytkowych miasta. Następnie scharakteryzowano turystyczne walory użytkowe miasta Legnicy, podkreślono jego znaczenie jako centrum kulturalnego, ekonomicznego i edukacyjnego regionu i wyjaśniono pojęcie produktu turystycznego miasta. Omówiono również procedury określania wartości syntetycznych miar rozwoju i budowy opisanych wskaźników: liczbę noclegów, udział turystów zagranicznych w liczbie noclegów i liczbę pokoi w hotelach.
W dalszej części artykułu obliczono wartości produktu turystycznego miasta Legnicy w latach 2006–2011, określono jego dynamikę i wskazano sposoby jego budowy.
Słowa kluczowe:
walory użytkowe miasta, turystyczne walory użytkowe miasta, produkt turystyczny miasta, syntetyczne miary rozwojuBibliografia
Bal-Domańska B., Wilk J., 2011, Gospodarcze aspekty zrównoważonego rozwoju województw – wielowymiarowa analiza porównawcza, „Przegląd Statystyczny” R. LVIII, z. 3–4.
Google Scholar
Ekonometria. Metody, przykłady, zadania. Praca zbiorowa, 2002, red J. Dziechciarz, Wydawnictwo AE im. Oskara Langego, Wrocław.
Google Scholar
Ekonomika i zarządzanie miastem. Praca zbiorowa, 2004, red. R. Brol, Wydawnictwo AE im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław.
Google Scholar
Glińska E., Florek M., Kowalewska A., 2009, Wizerunek miasta od koncepcji do wdrożenia, Wolters Kluwer, Warszawa.
Google Scholar
Gruszka I., Ilnicki D., Jakubowicz E., 2014, Wybrane aspekty lokalizacji hoteli, „Studia Miejskie” t. 16.
Google Scholar
Kaczmarek J., Stasiak A., Włodarczyk B., 2010, Produkt turystyczny. Pomysł, organizacja, zarządzanie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Google Scholar
Karwińska A., 2011, „Dobre miasto”. W poszukiwaniu właściwej społeczno-przestrzennej formy miasta, „Studia Miejskie” t. 4.
Google Scholar
Kauf S., 2002, Koncepcja marketingu jako determinanta wzrostu konkurencyjności miast, [w:] Zarządzanie gospodarką miejską i prawne podstawy funkcjonowania miasta, red. J. Słodczyk, Z. Jakubczyk, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole.
Google Scholar
Kompendium wiedzy o turystyce. Praca zbiorowa, 2009, red. G. Gołembski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Kuriata M., 2013, Przekształcenia w strukturze gospodarki lokalnej Legnicy w latach 2005–2009, [w:] Gospodarka lokalna w teorii i praktyce, red. R. Brol, A. Sztando, Wydawnictwo UE we Wrocławiu, Wrocław. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu 284.
Google Scholar
Liszewski S., 2015, Rozwój badań geograficznych nad turystyką w Polsce w świetle problematyki prac doktorskich i habilitacyjnych oraz artykułów opublikowanych w latach 1985–2014 w czasopiśmie naukowym „Turyzm”, [w:] Uwarunkowania i plany rozwoju turystyki, t. 14: Rozwój badań geograficznych nad turystyką, red. Z. Młynarczyk, A. Zajadacz, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań, http://turystyka.amu.edu.pl/tomy/tir14.pdf#page=55 (dostęp 4 maja 2016).
Google Scholar
Łuczak M., 2007, Koncepcja marketingowa produktu turystycznego obszaru, https://ekonom.ug.edu.pl/web/download.php?OpenFile=70 (dostęp 16 maja 2016).
Google Scholar
Obrębalski M., 2004, Marketing przestrzeni miejskiej, [w:] Ekonomika i zarządzanie miastem. Praca zbiorowa, red. R. Brol, Wydawnictwo AE im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław.
Google Scholar
Pawlicz A., 2008, Promocja produktu turystycznego. Turystyka miejska, Difin, Warszawa.
Google Scholar
Stanowicka-Traczyk A., 2008, Kształtowanie wizerunku miasta na przykładzie miast polskich, Oficyna wydawnicza Branta, Bydgoszcz–Olsztyn.
Google Scholar
Szromnik A., 2010, Marketing terytorialny, miasto i region na rynku, Wolters Kluwer, Warszawa.
Google Scholar
Turystyka. Praca zbiorowa, 2011, red. W. Kurek, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Walesiak M., 2003, Uogólniona miara odległości GDM jako syntetyczny miernik rozwoju w metodach porządkowania liniowego, [w:] Klasyfikacja i analiza danych – teoria i zastosowania, red. K. Jajuga, M. Walesiak, Wydawnictwo AE, Wrocław. Prace Naukowe AE we Wrocławiu nr 988, http://www.depot.ceon.pl/ (dostęp 17 listopada 2013).
Google Scholar
Zarządzanie gospodarką miejską i prawne podstawy funkcjonowania miasta, 2002, red. J. Słodczyk, Z. Jakubczyk, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole.
Google Scholar
Zarządzanie rozwojem lokalnym – studium przypadków, 1998, red. R. Brol, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław.
Google Scholar
Zawada D., 2013, Produkt gospodarczy miasta, „Studia Miejskie” t. 9.
Google Scholar
Zawada D., 2016, Miasto jako produkt skumulowany, CeDeWu.PL, Warszawa
Google Scholar
Zawada D., Kuriata M., 2013, Produkt logistyczny Legnicy a rozwój miasta, „Logistyka” nr 5.
Google Scholar
http://turystyka.lca.pl/ (dostęp 13 marca 2014).
Google Scholar
http://www.portal.legnica.eu/strona-110-szlaki_turystyczne+szlaki_turystyczne.html (dostęp 15 marca 2014).
Google Scholar
http://zabytki.legnica.eu/ (dostęp 15 marca 2014).
Google Scholar
Autorzy
Dariusz ZawadaAutorzy
Michał KuriataStatystyki
Downloads
Licencja
Prawa autorskie (c) 2020 Studia Miejskie
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Inne teksty tego samego autora
- Dariusz Zawada, Produkt turystyczny miasta , Studia Miejskie: Tom 16 (2014)
- Dariusz Zawada, Michał Kuriata, Społeczne zasoby konkurencyjności miast na przykładzie Legnicy , Studia Miejskie: Tom 19 (2015)
- Dariusz Zawada, Produkt gospodarczy miasta , Studia Miejskie: Tom 9 (2013)