Produkt turystyczny miasta – studium przypadku Legnicy

Dariusz Zawada



Michał Kuriata




Abstrakt

Treść artykułu dotyczy określonego produktu turystycznego miasta (PTM), utworzonego na podstawie turystycznych walorów użytkowych miasta. Autorzy ustosunkowują się do PTM Legnicy i określają jego wartość na podstawie turystycznych walorów użytkowych miasta. Aby to zrobić, opierając się na literaturze, zdefiniowano znaczenie pojęcia walorów użytkowych i turystycznych walorów użytkowych miasta. Następnie scharakteryzowano turystyczne walory użytkowe miasta Legnicy, podkreślono jego znaczenie jako centrum kulturalnego, ekonomicznego i edukacyjnego regionu i wyjaśniono pojęcie produktu turystycznego miasta. Omówiono również procedury określania wartości syntetycznych miar rozwoju i budowy opisanych wskaźników: liczbę noclegów, udział turystów zagranicznych w liczbie noclegów i liczbę pokoi w hotelach.

W dalszej części artykułu obliczono wartości produktu turystycznego miasta Legnicy w latach 2006–2011, określono jego dynamikę i wskazano sposoby jego budowy.

Słowa kluczowe:

walory użytkowe miasta, turystyczne walory użytkowe miasta, produkt turystyczny miasta, syntetyczne miary rozwoju

Bal-Domańska B., Wilk J., 2011, Gospodarcze aspekty zrównoważonego rozwoju województw – wielowymiarowa analiza porównawcza, „Przegląd Statystyczny” R. LVIII, z. 3–4.
  Google Scholar

Ekonometria. Metody, przykłady, zadania. Praca zbiorowa, 2002, red J. Dziechciarz, Wydawnictwo AE im. Oskara Langego, Wrocław.
  Google Scholar

Ekonomika i zarządzanie miastem. Praca zbiorowa, 2004, red. R. Brol, Wydawnictwo AE im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław.
  Google Scholar

Glińska E., Florek M., Kowalewska A., 2009, Wizerunek miasta od koncepcji do wdrożenia, Wolters Kluwer, Warszawa.
  Google Scholar

Gruszka I., Ilnicki D., Jakubowicz E., 2014, Wybrane aspekty lokalizacji hoteli, „Studia Miejskie” t. 16.
  Google Scholar

Kaczmarek J., Stasiak A., Włodarczyk B., 2010, Produkt turystyczny. Pomysł, organizacja, zarządzanie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  Google Scholar

Karwińska A., 2011, „Dobre miasto”. W poszukiwaniu właściwej społeczno-przestrzennej formy miasta, „Studia Miejskie” t. 4.
  Google Scholar

Kauf S., 2002, Koncepcja marketingu jako determinanta wzrostu konkurencyjności miast, [w:] Zarządzanie gospodarką miejską i prawne podstawy funkcjonowania miasta, red. J. Słodczyk, Z. Jakubczyk, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole.
  Google Scholar

Kompendium wiedzy o turystyce. Praca zbiorowa, 2009, red. G. Gołembski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  Google Scholar

Kuriata M., 2013, Przekształcenia w strukturze gospodarki lokalnej Legnicy w latach 2005–2009, [w:] Gospodarka lokalna w teorii i praktyce, red. R. Brol, A. Sztando, Wydawnictwo UE we Wrocławiu, Wrocław. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu 284.
  Google Scholar

Liszewski S., 2015, Rozwój badań geograficznych nad turystyką w Polsce w świetle problematyki prac doktorskich i habilitacyjnych oraz artykułów opublikowanych w latach 1985–2014 w czasopiśmie naukowym „Turyzm”, [w:] Uwarunkowania i plany rozwoju turystyki, t. 14: Rozwój badań geograficznych nad turystyką, red. Z. Młynarczyk, A. Zajadacz, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań, http://turystyka.amu.edu.pl/tomy/tir14.pdf#page=55 (dostęp 4 maja 2016).
  Google Scholar

Łuczak M., 2007, Koncepcja marketingowa produktu turystycznego obszaru, https://ekonom.ug.edu.pl/web/download.php?OpenFile=70 (dostęp 16 maja 2016).
  Google Scholar

Obrębalski M., 2004, Marketing przestrzeni miejskiej, [w:] Ekonomika i zarządzanie miastem. Praca zbiorowa, red. R. Brol, Wydawnictwo AE im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław.
  Google Scholar

Pawlicz A., 2008, Promocja produktu turystycznego. Turystyka miejska, Difin, Warszawa.
  Google Scholar

Stanowicka-Traczyk A., 2008, Kształtowanie wizerunku miasta na przykładzie miast polskich, Oficyna wydawnicza Branta, Bydgoszcz–Olsztyn.
  Google Scholar

Szromnik A., 2010, Marketing terytorialny, miasto i region na rynku, Wolters Kluwer, Warszawa.
  Google Scholar

Turystyka. Praca zbiorowa, 2011, red. W. Kurek, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  Google Scholar

Walesiak M., 2003, Uogólniona miara odległości GDM jako syntetyczny miernik rozwoju w metodach porządkowania liniowego, [w:] Klasyfikacja i analiza danych – teoria i zastosowania, red. K. Jajuga, M. Walesiak, Wydawnictwo AE, Wrocław. Prace Naukowe AE we Wrocławiu nr 988, http://www.depot.ceon.pl/ (dostęp 17 listopada 2013).
  Google Scholar

Zarządzanie gospodarką miejską i prawne podstawy funkcjonowania miasta, 2002, red. J. Słodczyk, Z. Jakubczyk, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole.
  Google Scholar

Zarządzanie rozwojem lokalnym – studium przypadków, 1998, red. R. Brol, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław.
  Google Scholar

Zawada D., 2013, Produkt gospodarczy miasta, „Studia Miejskie” t. 9.
  Google Scholar

Zawada D., 2016, Miasto jako produkt skumulowany, CeDeWu.PL, Warszawa
  Google Scholar

Zawada D., Kuriata M., 2013, Produkt logistyczny Legnicy a rozwój miasta, „Logistyka” nr 5.
  Google Scholar

http://turystyka.lca.pl/ (dostęp 13 marca 2014).
  Google Scholar

http://www.portal.legnica.eu/strona-110-szlaki_turystyczne+szlaki_turystyczne.html (dostęp 15 marca 2014).
  Google Scholar

http://zabytki.legnica.eu/ (dostęp 15 marca 2014).
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2020-11-07

Cited By / Share

Zawada, D., & Kuriata, M. (2020). Produkt turystyczny miasta – studium przypadku Legnicy. Studia Miejskie, 22, 117–127. Pobrano z https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/sm/article/view/2484

Autorzy

Dariusz Zawada 

Autorzy

Michał Kuriata 

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.


Licencja

Prawa autorskie (c) 2020 Studia Miejskie

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.