Tourist product of the city – a case study of Legnica

Dariusz Zawada



Michał Kuriata




Abstract

The contents of the article refers to a specific touristic product of the city, creation of on a basis of usable touristic city values. The authors in article refers to the city tourism product Legnica (PTC) and calculate his values of on a basis of usable touristic city values. To do this, based on the literature defined the importance of the concepts of usable values and tourist city usable values. Next characterised the touristic city usable values town of Legnica, stressed its importance as a center of cultural, economic and educational region and explains the concept of the tourist product of the city. Also discussed the procedure for determining the value of the synthetic measure of development and built described indicators: the amount of accommodation, the share of foreign tourists in the amount accommodation and the number of rooms in hotels. The rest of the article made calculation touristic product of the city of Legnica in the period 2006–2011, its dynamics and draws conclusions.

Keywords:

usable values of the city, tourist usable values of the city, the tourist product of the city, the synthetic measure of development

Bal-Domańska B., Wilk J., 2011, Gospodarcze aspekty zrównoważonego rozwoju województw – wielowymiarowa analiza porównawcza, „Przegląd Statystyczny” R. LVIII, z. 3–4.
  Google Scholar

Ekonometria. Metody, przykłady, zadania. Praca zbiorowa, 2002, red J. Dziechciarz, Wydawnictwo AE im. Oskara Langego, Wrocław.
  Google Scholar

Ekonomika i zarządzanie miastem. Praca zbiorowa, 2004, red. R. Brol, Wydawnictwo AE im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław.
  Google Scholar

Glińska E., Florek M., Kowalewska A., 2009, Wizerunek miasta od koncepcji do wdrożenia, Wolters Kluwer, Warszawa.
  Google Scholar

Gruszka I., Ilnicki D., Jakubowicz E., 2014, Wybrane aspekty lokalizacji hoteli, „Studia Miejskie” t. 16.
  Google Scholar

Kaczmarek J., Stasiak A., Włodarczyk B., 2010, Produkt turystyczny. Pomysł, organizacja, zarządzanie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  Google Scholar

Karwińska A., 2011, „Dobre miasto”. W poszukiwaniu właściwej społeczno-przestrzennej formy miasta, „Studia Miejskie” t. 4.
  Google Scholar

Kauf S., 2002, Koncepcja marketingu jako determinanta wzrostu konkurencyjności miast, [w:] Zarządzanie gospodarką miejską i prawne podstawy funkcjonowania miasta, red. J. Słodczyk, Z. Jakubczyk, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole.
  Google Scholar

Kompendium wiedzy o turystyce. Praca zbiorowa, 2009, red. G. Gołembski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  Google Scholar

Kuriata M., 2013, Przekształcenia w strukturze gospodarki lokalnej Legnicy w latach 2005–2009, [w:] Gospodarka lokalna w teorii i praktyce, red. R. Brol, A. Sztando, Wydawnictwo UE we Wrocławiu, Wrocław. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu 284.
  Google Scholar

Liszewski S., 2015, Rozwój badań geograficznych nad turystyką w Polsce w świetle problematyki prac doktorskich i habilitacyjnych oraz artykułów opublikowanych w latach 1985–2014 w czasopiśmie naukowym „Turyzm”, [w:] Uwarunkowania i plany rozwoju turystyki, t. 14: Rozwój badań geograficznych nad turystyką, red. Z. Młynarczyk, A. Zajadacz, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań, http://turystyka.amu.edu.pl/tomy/tir14.pdf#page=55 (dostęp 4 maja 2016).
  Google Scholar

Łuczak M., 2007, Koncepcja marketingowa produktu turystycznego obszaru, https://ekonom.ug.edu.pl/web/download.php?OpenFile=70 (dostęp 16 maja 2016).
  Google Scholar

Obrębalski M., 2004, Marketing przestrzeni miejskiej, [w:] Ekonomika i zarządzanie miastem. Praca zbiorowa, red. R. Brol, Wydawnictwo AE im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław.
  Google Scholar

Pawlicz A., 2008, Promocja produktu turystycznego. Turystyka miejska, Difin, Warszawa.
  Google Scholar

Stanowicka-Traczyk A., 2008, Kształtowanie wizerunku miasta na przykładzie miast polskich, Oficyna wydawnicza Branta, Bydgoszcz–Olsztyn.
  Google Scholar

Szromnik A., 2010, Marketing terytorialny, miasto i region na rynku, Wolters Kluwer, Warszawa.
  Google Scholar

Turystyka. Praca zbiorowa, 2011, red. W. Kurek, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  Google Scholar

Walesiak M., 2003, Uogólniona miara odległości GDM jako syntetyczny miernik rozwoju w metodach porządkowania liniowego, [w:] Klasyfikacja i analiza danych – teoria i zastosowania, red. K. Jajuga, M. Walesiak, Wydawnictwo AE, Wrocław. Prace Naukowe AE we Wrocławiu nr 988, http://www.depot.ceon.pl/ (dostęp 17 listopada 2013).
  Google Scholar

Zarządzanie gospodarką miejską i prawne podstawy funkcjonowania miasta, 2002, red. J. Słodczyk, Z. Jakubczyk, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole.
  Google Scholar

Zarządzanie rozwojem lokalnym – studium przypadków, 1998, red. R. Brol, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław.
  Google Scholar

Zawada D., 2013, Produkt gospodarczy miasta, „Studia Miejskie” t. 9.
  Google Scholar

Zawada D., 2016, Miasto jako produkt skumulowany, CeDeWu.PL, Warszawa
  Google Scholar

Zawada D., Kuriata M., 2013, Produkt logistyczny Legnicy a rozwój miasta, „Logistyka” nr 5.
  Google Scholar

http://turystyka.lca.pl/ (dostęp 13 marca 2014).
  Google Scholar

http://www.portal.legnica.eu/strona-110-szlaki_turystyczne+szlaki_turystyczne.html (dostęp 15 marca 2014).
  Google Scholar

http://zabytki.legnica.eu/ (dostęp 15 marca 2014).
  Google Scholar


Published
2020-11-07

Cited by

Zawada, D., & Kuriata, M. (2020). Tourist product of the city – a case study of Legnica. Studia Miejskie, 22, 117–127. Retrieved from https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/sm/article/view/2484

Authors

Dariusz Zawada 

Authors

Michał Kuriata 

Statistics

Downloads

Download data is not yet available.


License

Copyright (c) 2020 Studia Miejskie

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.