Tourist product of the city – a case study of Legnica
Dariusz Zawada
Michał Kuriata
Abstract
The contents of the article refers to a specific touristic product of the city, creation of on a basis of usable touristic city values. The authors in article refers to the city tourism product Legnica (PTC) and calculate his values of on a basis of usable touristic city values. To do this, based on the literature defined the importance of the concepts of usable values and tourist city usable values. Next characterised the touristic city usable values town of Legnica, stressed its importance as a center of cultural, economic and educational region and explains the concept of the tourist product of the city. Also discussed the procedure for determining the value of the synthetic measure of development and built described indicators: the amount of accommodation, the share of foreign tourists in the amount accommodation and the number of rooms in hotels. The rest of the article made calculation touristic product of the city of Legnica in the period 2006–2011, its dynamics and draws conclusions.
Keywords:
usable values of the city, tourist usable values of the city, the tourist product of the city, the synthetic measure of developmentReferences
Bal-Domańska B., Wilk J., 2011, Gospodarcze aspekty zrównoważonego rozwoju województw – wielowymiarowa analiza porównawcza, „Przegląd Statystyczny” R. LVIII, z. 3–4.
Google Scholar
Ekonometria. Metody, przykłady, zadania. Praca zbiorowa, 2002, red J. Dziechciarz, Wydawnictwo AE im. Oskara Langego, Wrocław.
Google Scholar
Ekonomika i zarządzanie miastem. Praca zbiorowa, 2004, red. R. Brol, Wydawnictwo AE im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław.
Google Scholar
Glińska E., Florek M., Kowalewska A., 2009, Wizerunek miasta od koncepcji do wdrożenia, Wolters Kluwer, Warszawa.
Google Scholar
Gruszka I., Ilnicki D., Jakubowicz E., 2014, Wybrane aspekty lokalizacji hoteli, „Studia Miejskie” t. 16.
Google Scholar
Kaczmarek J., Stasiak A., Włodarczyk B., 2010, Produkt turystyczny. Pomysł, organizacja, zarządzanie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Google Scholar
Karwińska A., 2011, „Dobre miasto”. W poszukiwaniu właściwej społeczno-przestrzennej formy miasta, „Studia Miejskie” t. 4.
Google Scholar
Kauf S., 2002, Koncepcja marketingu jako determinanta wzrostu konkurencyjności miast, [w:] Zarządzanie gospodarką miejską i prawne podstawy funkcjonowania miasta, red. J. Słodczyk, Z. Jakubczyk, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole.
Google Scholar
Kompendium wiedzy o turystyce. Praca zbiorowa, 2009, red. G. Gołembski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Kuriata M., 2013, Przekształcenia w strukturze gospodarki lokalnej Legnicy w latach 2005–2009, [w:] Gospodarka lokalna w teorii i praktyce, red. R. Brol, A. Sztando, Wydawnictwo UE we Wrocławiu, Wrocław. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu 284.
Google Scholar
Liszewski S., 2015, Rozwój badań geograficznych nad turystyką w Polsce w świetle problematyki prac doktorskich i habilitacyjnych oraz artykułów opublikowanych w latach 1985–2014 w czasopiśmie naukowym „Turyzm”, [w:] Uwarunkowania i plany rozwoju turystyki, t. 14: Rozwój badań geograficznych nad turystyką, red. Z. Młynarczyk, A. Zajadacz, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań, http://turystyka.amu.edu.pl/tomy/tir14.pdf#page=55 (dostęp 4 maja 2016).
Google Scholar
Łuczak M., 2007, Koncepcja marketingowa produktu turystycznego obszaru, https://ekonom.ug.edu.pl/web/download.php?OpenFile=70 (dostęp 16 maja 2016).
Google Scholar
Obrębalski M., 2004, Marketing przestrzeni miejskiej, [w:] Ekonomika i zarządzanie miastem. Praca zbiorowa, red. R. Brol, Wydawnictwo AE im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław.
Google Scholar
Pawlicz A., 2008, Promocja produktu turystycznego. Turystyka miejska, Difin, Warszawa.
Google Scholar
Stanowicka-Traczyk A., 2008, Kształtowanie wizerunku miasta na przykładzie miast polskich, Oficyna wydawnicza Branta, Bydgoszcz–Olsztyn.
Google Scholar
Szromnik A., 2010, Marketing terytorialny, miasto i region na rynku, Wolters Kluwer, Warszawa.
Google Scholar
Turystyka. Praca zbiorowa, 2011, red. W. Kurek, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Walesiak M., 2003, Uogólniona miara odległości GDM jako syntetyczny miernik rozwoju w metodach porządkowania liniowego, [w:] Klasyfikacja i analiza danych – teoria i zastosowania, red. K. Jajuga, M. Walesiak, Wydawnictwo AE, Wrocław. Prace Naukowe AE we Wrocławiu nr 988, http://www.depot.ceon.pl/ (dostęp 17 listopada 2013).
Google Scholar
Zarządzanie gospodarką miejską i prawne podstawy funkcjonowania miasta, 2002, red. J. Słodczyk, Z. Jakubczyk, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole.
Google Scholar
Zarządzanie rozwojem lokalnym – studium przypadków, 1998, red. R. Brol, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław.
Google Scholar
Zawada D., 2013, Produkt gospodarczy miasta, „Studia Miejskie” t. 9.
Google Scholar
Zawada D., 2016, Miasto jako produkt skumulowany, CeDeWu.PL, Warszawa
Google Scholar
Zawada D., Kuriata M., 2013, Produkt logistyczny Legnicy a rozwój miasta, „Logistyka” nr 5.
Google Scholar
http://turystyka.lca.pl/ (dostęp 13 marca 2014).
Google Scholar
http://www.portal.legnica.eu/strona-110-szlaki_turystyczne+szlaki_turystyczne.html (dostęp 15 marca 2014).
Google Scholar
http://zabytki.legnica.eu/ (dostęp 15 marca 2014).
Google Scholar
Authors
Dariusz ZawadaAuthors
Michał KuriataStatistics
Downloads
License
Copyright (c) 2020 Studia Miejskie
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Most read articles by the same author(s)
- Dariusz Zawada, Tourist Product of the City , Studia Miejskie: Vol. 16 (2014)
- Dariusz Zawada, Michał Kuriata, Social sources competitiveness of cities on the example of Legnica , Studia Miejskie: Vol. 19 (2015)
- Dariusz Zawada, Economical product of the city , Studia Miejskie: Vol. 9 (2013)