Produkt turystyczny miasta
Dariusz Zawada
Abstrakt
Treść tego artykułu odnosi się do specyficznego „produktu” turystycznego miasta, który jest tworzony na podstawie turystycznych walorów użytkowych miasta. Autor zidentyfikował takie składniki „produktu” turystycznego, jak: baza noclegowa i gastronomiczna, zabytki i inne atrakcje turystyczne, miejsca rekreacji i wypoczynku, imprezy masowe i inne walory użytkowe miasta. W artykule autor, opierając się na wybranej literaturze, dokonał krytycznej analizy: koncepcji turystycznych walorów użytkowych miasta, produktu turystycznego miasta, składników produktu turystycznego, działań podejmowanych przez władze miasta, a także produkcji jego marki. Na koniec autor pokazuje, jak zbudować model konkurencyjnego produktu turystycznego miasta (CPTC), i zapoznaje z tematem zakupu produktów turystycznych.
Bibliografia
Czaja S., Fiedor B., 2002, Miasto jako problemowy system ekologiczno-społeczny. Wybrane zagadnienia zurbanizowanej polityki ekologicznej, [w:] Zarządzanie gospodarką miejską i prawne podstawy funkcjonowania miasta, red. J. Słodczyk, Z. Jakubczyk, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole.
Google Scholar
Ekonomika i zarządzanie miastem, 2004, red. R. Brol, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław.
Google Scholar
Glińska E., 2010, Kreowanie wizerunku miasta o funkcji turystycznej, [w:] Potencjał turystyczny zagadnienia ekonomiczne, Szczecin, Uniwersytet Szczeciński, Ekonomiczne Problemy Usług nr 53, Zeszyty Naukowe nr 591.
Google Scholar
Glińska E., Florek M., Kowalewska A., 2009, Wizerunek miasta, od koncepcji do wdrożenia, Dom Wydawniczy ABC Grupa Wolters Kluwer, Warszawa.
Google Scholar
Gryszel P., 2001, Rola regionalnych i lokalnych organizacji turystycznych w inspirowaniu rozwoju produktu turystycznego w regionie, [w:] Gospodarka turystyczna. Wybrane zagadnienia jej funkcjonowania, red. A. Rapacz, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław, Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, nr 924.
Google Scholar
Kaczmarek J., Stasiak A., Włodarczyk B., 2010, Produkt turystyczny. Pomysł. Organizacja. Zarządzanie, PWE, Warszawa.
Google Scholar
Kompendium wiedzy o turystyce, 2009, red. G. Gołembski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Kruczek Z., 2002, Turystyka kulturowa, Gnieźnieńskie Forum Ekspertów Turystyki Kulturowej, http://www.turystykakulturowa.org/?id=num&nr=37&txt=10 (3.06.2012).
Google Scholar
Markowski T., Polityka przestrzenna wobec gospodarczych cykli koniunkturalnych – wyzwania wobec polskiego systemu gospodarowania przestrzenią, http://www.tup.org.pl/download/ZG/2011_0526_banki_Abstrakty_wystapien.pdf (25.01.2014).
Google Scholar
Marciszewska B., 2010, Produkt turystyczny a ekonomia doświadczeń, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa.
Google Scholar
Papieska Komisja Do Spraw Duszpasterstwa Migracji i Turystyki, Ruchliwość ludzka jako zjawisko, http://www.kns.gower.pl/stolica/stolica.htm (4.05.2012)
Google Scholar
Pawlicz A., 2008, Promocja produktu turystycznego. Turystyka Miejska, Difin, Warszawa.
Google Scholar
Struś M., Kalinowski J., 2011, Oddziaływanie samorządu terytorialnego na rozwój turystyki w gminie, [w:] Gospodarka lokalna w teorii i praktyce, red. R. Brol, A. Sztando, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 179.
Google Scholar
Szromnik A., 2010, Marketing terytorialny, miasto i region na rynku, Oficyna a Wolters Kluwer Business, Warszawa.
Google Scholar
Telfer D.J., 2008, Zarządzanie turystyką a rozwój, [w:] Pender L., Sharpley R., Zarządzanie turystyką, PWE, Warszawa.
Google Scholar
Turystyka, 2011, red. W. Kurek, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Zaręba D., 2006, Ekoturystyka, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Zawada D., 2012, Walory użytkowe jako czynnik konkurencyjności miasta, [w:] Gospodarka lokalna w teorii i praktyce, red. R. Brol, A. Sztando, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, 243.
Google Scholar
Zmyślony P., 2008, Partnerstwo i przywództwo w regionie turystycznym, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań.
Google Scholar
Żemła M., 2005, Znaczenie współpracy lokalnej i regionalnej dla jakości i konkurencyjności produktu ośrodka
Google Scholar
narciarskiego, [w:] Gospodarka turystyczna. Turystyka i gospodarka turystyczna w Polsce na tle procesów
Google Scholar
integracji w Europie. Euroregionalizacja, konkurencyjność, marketing, red. A. Rapacz, Wydawnictwo
Google Scholar
Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław, Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu nr 1074.
Google Scholar
Autorzy
Dariusz ZawadaStatystyki
Downloads
Licencja
Prawa autorskie (c) 2020 Studia Miejskie
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Inne teksty tego samego autora
- Dariusz Zawada, Michał Kuriata, Produkt turystyczny miasta – studium przypadku Legnicy , Studia Miejskie: Tom 22 (2016)
- Dariusz Zawada, Michał Kuriata, Społeczne zasoby konkurencyjności miast na przykładzie Legnicy , Studia Miejskie: Tom 19 (2015)
- Dariusz Zawada, Produkt gospodarczy miasta , Studia Miejskie: Tom 9 (2013)