Społeczne zasoby konkurencyjności miast na przykładzie Legnicy

Dariusz Zawada



Michał Kuriata




Abstrakt

Autorzy artykułu odnoszą sie do społecznego zasobu miasta, który jest zbudowany w oparciu m.in. o takie składniki jak: dostępność studentów do komputera z Internetem, lekcje języków obcych i przynależność mieszkańców do organizacji społecznych. Autorzy wyjaśnili w artykule znaczenie pojęcia kapitału społecznego i zasobów społecznych i konkurencyjności miasta, a także omówili zagadnienia związane z instrumentami w celu zwiększenia wartości zasobów społecznych i konkurencyjności miasta, jak również działania władz miasta Legnicy zmierzające do zwiększenia wartości zasobów społecznych. Ponadto zbudowano miernik zasobów społecznych i obliczono wartości zasobów społecznych i konkurencyjności miasta Legnicy. Autorzy w  celu obliczenia M-konkurencyjności Legnicy zbudowali dodatkowo współczynnik „f” i obliczyli wartość jego konkurencyjności dla każdego roku. W artykule użyto procedury pomiaru rozwoju syntetycznych miar rozwoju oraz obliczono konkurencyjność Legnicy, M-Konkurencyjność w latach 2008–2012.

Słowa kluczowe:

zasoby społeczne, konkurencyjność, współczynnik konkurencyjności, M-Konkurencyjność

Bal-Domańska B., Wilk J., 2011, Gospodarcze aspekty zrównoważonego rozwoju województw – wielowymiarowa analiza porównawcza, „Przegląd Statystyczny” R. LVIII, z. 3–4.

Ekonometria. Metody, przykłady, zadania, 2002, red. J. Dziechciarz, Wydawnictwo AE im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław.

Florek M., Augustyn A., 2011, Strategia promocji jednostek samorządu terytorialnego – zasady i procedury, Best Place–Europejski Instytut Marketingu Miejsc, Warszawa (strona internetowa: http://bestplaceinstytut.org/www_new/wp-content/uploads/2014/06/Miasta-Przysz%C5%82o%C5%9Bci-Co-oznacza-idea-Smart-City-dla-miejskich-marketer%C3% B3w.pdf (dostęp 2 stycznia 2015).

Gajowiak M., 2008, Kapitał społeczny jako warunek rozwoju społeczno-gospodarczego, [w:] Gospodarka, finanse i społeczeństwo. Studia doktorantów AE w Poznaniu, red. W. Przybylska-Kapuścińska, Wydawnictwo AE w Poznaniu, Poznań.

Gajowiak M., 2009, Przesłanki i źródła wzrostu kapitału społecznego w kontekście strategii bolońskiej, [w:] Ekonomiczne i społeczne determinanty wzrostu gospodarczego, red. W. Jarmołowicz, Wydawnictwo UE w Poznaniu, Poznań, Zeszyty Naukowe 121.

Jastrzębska E., Legutko-Kobus P., 2014, Rola i działania biznesu na rzecz budowania kapitału społecznego w Polsce, [w]„Mazowsze. Studia Regionalne” nr 15, http://www.mazowszestudiaregionalne.pl/user_uploads/image/PRAWE%20MENU/NUMERY%20ARCHIWALNE/15/msr_15_jastrzebska_i_legutko_kobus.pdf (dostęp 2 stycznia 2015).

Kachniewska M., 2008, Emisja obligacji komunalnych jako czynnik konkurencyjności regionu turystycznego, [w:] Turystyka jako czynnik wzrostu konkurencyjności regionów w dobie globalizacji, red. G. Gołembskiego, AE w Poznaniu, Poznań.

Kaczmarek B., 2010, Stymulowanie rozwoju lokalnego, [w:] Problemy regionalizmu, red. J. Rymarczyk, M. Domiter, W. Michalczyk, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu 150.

Kaczmarek J., 2010, Zarządzanie wizerunkiem miasta – uwagi heurystyczne, Koncepcje i instrumenty zarządzania procesami rozwoju i rewitalizacji miast, red. J. Słodczyk i E. Szafranek, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole, Studia Miejskie 1.

Kauf S., 2002, Koncepcja marketingu jako determinanta wzrostu konkurencyjności miast, [w:] Zarządzanie gospodarką miejską i prawne podstawy funkcjonowania miasta, red. J. Słodczyk, Z. Jakubczyk, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole.

Kuriata M., 2013, Przekształcenia w strukturze gospodarki lokalnej Legnicy w latach 2005–2009, [w:] Gospodarka lokalna w teorii i praktyce, red. R. Brol, A. Sztando, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu 284.

Mularska-Kucharek M., 2012, Kapitał społeczny mieszkańców Łodzi w ujęciu przestrzennym, Acta Universitatis Lodziensis. Folia Geographica Socio-Oeconomica 12, wstęp.

Olczyk M., 2008, Konkurencyjność teoria i praktyka, na przykładzie polskiego eksportu artykułów przemysłowych na unijny rynek w latach 1995–2006, Wydawnictwa Fachowe CeDeWu.PL, Warszawa.

Potencjał ekonomiczny miast w województwie lubelskim w latach 2000–2010. Analizy statystyczne, 2011, Urząd Statystyczny w Lublinie, Lublin.

Przygodzki Z., 2004, Znaczenie kapitału społecznego w rozwoju, [w:] Wiedza, innowacyjność, przedsiębiorczość a rozwój regionów, red. A. Jewtuchowicz, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

Raport z działalności prezydenta Legnicy w 2011 roku, 2011, Urząd Miasta Legnicy, Legnica.

Szymonik A., 2012, Uwarunkowania logistyki imprez masowych, „Logistyka” 3.

Walesiak M., 2003, Uogólniona miara odległości GDM jako syntetyczny miernik rozwoju w metodach porządkowania liniowego, [w:] Taksonomia 10. Klasyfikacja i analiza danych – teoria i zastosowania, Wydawnictwo AE, Wrocław, Prace naukowe AE we Wrocławiu nr 988.

Zawada D., 2012, Walory użytkowe jako czynnik konkurencyjności miasta, [w:] Gospodarka lokalna w teorii i praktyce, red. R. Brol, A. Sztando, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu nr 243.

Zawada D., Kuriata M., 2013, Produkt logistyczny Legnicy a rozwój miasta, „Logistyka” 5.

http://www.utw.diecezja.legnica.pl/ (dostęp 5 kwietnia 2014).
Pobierz


Opublikowane
2020-11-08

Cited By / Share

Zawada, D., & Kuriata, M. (2020). Społeczne zasoby konkurencyjności miast na przykładzie Legnicy. Studia Miejskie, 19, 147–157. Pobrano z https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/sm/article/view/2522

Autorzy

Dariusz Zawada 

Autorzy

Michał Kuriata 

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.