Społeczne zasoby konkurencyjności miast na przykładzie Legnicy
Dariusz Zawada
Michał Kuriata
Abstrakt
Autorzy artykułu odnoszą sie do społecznego zasobu miasta, który jest zbudowany w oparciu m.in. o takie składniki jak: dostępność studentów do komputera z Internetem, lekcje języków obcych i przynależność mieszkańców do organizacji społecznych. Autorzy wyjaśnili w artykule znaczenie pojęcia kapitału społecznego i zasobów społecznych i konkurencyjności miasta, a także omówili zagadnienia związane z instrumentami w celu zwiększenia wartości zasobów społecznych i konkurencyjności miasta, jak również działania władz miasta Legnicy zmierzające do zwiększenia wartości zasobów społecznych. Ponadto zbudowano miernik zasobów społecznych i obliczono wartości zasobów społecznych i konkurencyjności miasta Legnicy. Autorzy w celu obliczenia M-konkurencyjności Legnicy zbudowali dodatkowo współczynnik „f” i obliczyli wartość jego konkurencyjności dla każdego roku. W artykule użyto procedury pomiaru rozwoju syntetycznych miar rozwoju oraz obliczono konkurencyjność Legnicy, M-Konkurencyjność w latach 2008–2012.
Słowa kluczowe:
zasoby społeczne, konkurencyjność, współczynnik konkurencyjności, M-KonkurencyjnośćBibliografia
Ekonometria. Metody, przykłady, zadania, 2002, red. J. Dziechciarz, Wydawnictwo AE im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław.
Florek M., Augustyn A., 2011, Strategia promocji jednostek samorządu terytorialnego – zasady i procedury, Best Place–Europejski Instytut Marketingu Miejsc, Warszawa (strona internetowa: http://bestplaceinstytut.org/www_new/wp-content/uploads/2014/06/Miasta-Przysz%C5%82o%C5%9Bci-Co-oznacza-idea-Smart-City-dla-miejskich-marketer%C3% B3w.pdf (dostęp 2 stycznia 2015).
Gajowiak M., 2008, Kapitał społeczny jako warunek rozwoju społeczno-gospodarczego, [w:] Gospodarka, finanse i społeczeństwo. Studia doktorantów AE w Poznaniu, red. W. Przybylska-Kapuścińska, Wydawnictwo AE w Poznaniu, Poznań.
Gajowiak M., 2009, Przesłanki i źródła wzrostu kapitału społecznego w kontekście strategii bolońskiej, [w:] Ekonomiczne i społeczne determinanty wzrostu gospodarczego, red. W. Jarmołowicz, Wydawnictwo UE w Poznaniu, Poznań, Zeszyty Naukowe 121.
Jastrzębska E., Legutko-Kobus P., 2014, Rola i działania biznesu na rzecz budowania kapitału społecznego w Polsce, [w]„Mazowsze. Studia Regionalne” nr 15, http://www.mazowszestudiaregionalne.pl/user_uploads/image/PRAWE%20MENU/NUMERY%20ARCHIWALNE/15/msr_15_jastrzebska_i_legutko_kobus.pdf (dostęp 2 stycznia 2015).
Kachniewska M., 2008, Emisja obligacji komunalnych jako czynnik konkurencyjności regionu turystycznego, [w:] Turystyka jako czynnik wzrostu konkurencyjności regionów w dobie globalizacji, red. G. Gołembskiego, AE w Poznaniu, Poznań.
Kaczmarek B., 2010, Stymulowanie rozwoju lokalnego, [w:] Problemy regionalizmu, red. J. Rymarczyk, M. Domiter, W. Michalczyk, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu 150.
Kaczmarek J., 2010, Zarządzanie wizerunkiem miasta – uwagi heurystyczne, Koncepcje i instrumenty zarządzania procesami rozwoju i rewitalizacji miast, red. J. Słodczyk i E. Szafranek, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole, Studia Miejskie 1.
Kauf S., 2002, Koncepcja marketingu jako determinanta wzrostu konkurencyjności miast, [w:] Zarządzanie gospodarką miejską i prawne podstawy funkcjonowania miasta, red. J. Słodczyk, Z. Jakubczyk, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole.
Kuriata M., 2013, Przekształcenia w strukturze gospodarki lokalnej Legnicy w latach 2005–2009, [w:] Gospodarka lokalna w teorii i praktyce, red. R. Brol, A. Sztando, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu 284.
Mularska-Kucharek M., 2012, Kapitał społeczny mieszkańców Łodzi w ujęciu przestrzennym, Acta Universitatis Lodziensis. Folia Geographica Socio-Oeconomica 12, wstęp.
Olczyk M., 2008, Konkurencyjność teoria i praktyka, na przykładzie polskiego eksportu artykułów przemysłowych na unijny rynek w latach 1995–2006, Wydawnictwa Fachowe CeDeWu.PL, Warszawa.
Potencjał ekonomiczny miast w województwie lubelskim w latach 2000–2010. Analizy statystyczne, 2011, Urząd Statystyczny w Lublinie, Lublin.
Przygodzki Z., 2004, Znaczenie kapitału społecznego w rozwoju, [w:] Wiedza, innowacyjność, przedsiębiorczość a rozwój regionów, red. A. Jewtuchowicz, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Raport z działalności prezydenta Legnicy w 2011 roku, 2011, Urząd Miasta Legnicy, Legnica.
Szymonik A., 2012, Uwarunkowania logistyki imprez masowych, „Logistyka” 3.
Walesiak M., 2003, Uogólniona miara odległości GDM jako syntetyczny miernik rozwoju w metodach porządkowania liniowego, [w:] Taksonomia 10. Klasyfikacja i analiza danych – teoria i zastosowania, Wydawnictwo AE, Wrocław, Prace naukowe AE we Wrocławiu nr 988.
Zawada D., 2012, Walory użytkowe jako czynnik konkurencyjności miasta, [w:] Gospodarka lokalna w teorii i praktyce, red. R. Brol, A. Sztando, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu nr 243.
Zawada D., Kuriata M., 2013, Produkt logistyczny Legnicy a rozwój miasta, „Logistyka” 5.
http://www.utw.diecezja.legnica.pl/ (dostęp 5 kwietnia 2014).
Autorzy
Dariusz ZawadaAutorzy
Michał KuriataStatystyki
Downloads
Inne teksty tego samego autora
- Dariusz Zawada, Produkt turystyczny miasta , Studia Miejskie: Tom 16 (2014)
- Dariusz Zawada, Michał Kuriata, Produkt turystyczny miasta – studium przypadku Legnicy , Studia Miejskie: Tom 22 (2016)
- Dariusz Zawada, Produkt gospodarczy miasta , Studia Miejskie: Tom 9 (2013)