Social sources competitiveness of cities on the example of Legnica
Dariusz Zawada
Michał Kuriata
Abstract
Trticleauthors refers to the social resource of the city, which is built on the basis inter alia of such ingredients as: the availability of students to the computer with an Internet connection, additional foreign language lessons and membership residents to community organizations. The authors explained in the article the importance of the concepts of social capital and social resource, and the competitiveness of the city, and also discussed issues related to instruments to enhance the value of social resource and the competitiveness of the city, as well as the operation of the authorities City of Legnica on to enhance the value of social resource. In addition they built social resource meter and calculation of the value of social resource and competitiveness City of Legnica. Authors in order to calculate C-Competitiveness of Legnica they built additional coeffcient „f” and calculate competitiveness of its value each year. In the article, uses of procedure a synthetic development measur and calculates competitiveness Legnica, C-competitiveness in the years 2008–2012.
Keywords:
social resources, competitiveness, competitiveness coeffcient, C-competitivenessReferences
Ekonometria. Metody, przykłady, zadania, 2002, red. J. Dziechciarz, Wydawnictwo AE im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław.
Florek M., Augustyn A., 2011, Strategia promocji jednostek samorządu terytorialnego – zasady i procedury, Best Place–Europejski Instytut Marketingu Miejsc, Warszawa (strona internetowa: http://bestplaceinstytut.org/www_new/wp-content/uploads/2014/06/Miasta-Przysz%C5%82o%C5%9Bci-Co-oznacza-idea-Smart-City-dla-miejskich-marketer%C3% B3w.pdf (dostęp 2 stycznia 2015).
Gajowiak M., 2008, Kapitał społeczny jako warunek rozwoju społeczno-gospodarczego, [w:] Gospodarka, finanse i społeczeństwo. Studia doktorantów AE w Poznaniu, red. W. Przybylska-Kapuścińska, Wydawnictwo AE w Poznaniu, Poznań.
Gajowiak M., 2009, Przesłanki i źródła wzrostu kapitału społecznego w kontekście strategii bolońskiej, [w:] Ekonomiczne i społeczne determinanty wzrostu gospodarczego, red. W. Jarmołowicz, Wydawnictwo UE w Poznaniu, Poznań, Zeszyty Naukowe 121.
Jastrzębska E., Legutko-Kobus P., 2014, Rola i działania biznesu na rzecz budowania kapitału społecznego w Polsce, [w]„Mazowsze. Studia Regionalne” nr 15, http://www.mazowszestudiaregionalne.pl/user_uploads/image/PRAWE%20MENU/NUMERY%20ARCHIWALNE/15/msr_15_jastrzebska_i_legutko_kobus.pdf (dostęp 2 stycznia 2015).
Kachniewska M., 2008, Emisja obligacji komunalnych jako czynnik konkurencyjności regionu turystycznego, [w:] Turystyka jako czynnik wzrostu konkurencyjności regionów w dobie globalizacji, red. G. Gołembskiego, AE w Poznaniu, Poznań.
Kaczmarek B., 2010, Stymulowanie rozwoju lokalnego, [w:] Problemy regionalizmu, red. J. Rymarczyk, M. Domiter, W. Michalczyk, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu 150.
Kaczmarek J., 2010, Zarządzanie wizerunkiem miasta – uwagi heurystyczne, Koncepcje i instrumenty zarządzania procesami rozwoju i rewitalizacji miast, red. J. Słodczyk i E. Szafranek, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole, Studia Miejskie 1.
Kauf S., 2002, Koncepcja marketingu jako determinanta wzrostu konkurencyjności miast, [w:] Zarządzanie gospodarką miejską i prawne podstawy funkcjonowania miasta, red. J. Słodczyk, Z. Jakubczyk, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole.
Kuriata M., 2013, Przekształcenia w strukturze gospodarki lokalnej Legnicy w latach 2005–2009, [w:] Gospodarka lokalna w teorii i praktyce, red. R. Brol, A. Sztando, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu 284.
Mularska-Kucharek M., 2012, Kapitał społeczny mieszkańców Łodzi w ujęciu przestrzennym, Acta Universitatis Lodziensis. Folia Geographica Socio-Oeconomica 12, wstęp.
Olczyk M., 2008, Konkurencyjność teoria i praktyka, na przykładzie polskiego eksportu artykułów przemysłowych na unijny rynek w latach 1995–2006, Wydawnictwa Fachowe CeDeWu.PL, Warszawa.
Potencjał ekonomiczny miast w województwie lubelskim w latach 2000–2010. Analizy statystyczne, 2011, Urząd Statystyczny w Lublinie, Lublin.
Przygodzki Z., 2004, Znaczenie kapitału społecznego w rozwoju, [w:] Wiedza, innowacyjność, przedsiębiorczość a rozwój regionów, red. A. Jewtuchowicz, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Raport z działalności prezydenta Legnicy w 2011 roku, 2011, Urząd Miasta Legnicy, Legnica.
Szymonik A., 2012, Uwarunkowania logistyki imprez masowych, „Logistyka” 3.
Walesiak M., 2003, Uogólniona miara odległości GDM jako syntetyczny miernik rozwoju w metodach porządkowania liniowego, [w:] Taksonomia 10. Klasyfikacja i analiza danych – teoria i zastosowania, Wydawnictwo AE, Wrocław, Prace naukowe AE we Wrocławiu nr 988.
Zawada D., 2012, Walory użytkowe jako czynnik konkurencyjności miasta, [w:] Gospodarka lokalna w teorii i praktyce, red. R. Brol, A. Sztando, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu nr 243.
Zawada D., Kuriata M., 2013, Produkt logistyczny Legnicy a rozwój miasta, „Logistyka” 5.
http://www.utw.diecezja.legnica.pl/ (dostęp 5 kwietnia 2014).
Authors
Dariusz ZawadaAuthors
Michał KuriataStatistics
Downloads
Most read articles by the same author(s)
- Dariusz Zawada, Tourist Product of the City , Studia Miejskie: Vol. 16 (2014)
- Dariusz Zawada, Michał Kuriata, Tourist product of the city – a case study of Legnica , Studia Miejskie: Vol. 22 (2016)
- Dariusz Zawada, Economical product of the city , Studia Miejskie: Vol. 9 (2013)