Tourist Product of the City

Dariusz Zawada



Abstract

The contents of the article refers to specific tourist “product” of the city, which is created on the basis of the usable value of tourist city. The author, identified components of tourist “product” as: accommodation and catering base, monuments and other tourist attractions, places for lodging and recreation, mass events and other usable values of the city. In the article the author, based on the selected literature, made a critical analysis: concepts usable value of the tourist city, tourist product of the city, tourist product components, actions taken by the city authorities, as well as the production of its brand. At the end of the article, author shows how to build a model of a competitive tourist product of the city (CPTC) and describes theme purchase tourist products.


Czaja S., Fiedor B., 2002, Miasto jako problemowy system ekologiczno-społeczny. Wybrane zagadnienia zurbanizowanej polityki ekologicznej, [w:] Zarządzanie gospodarką miejską i prawne podstawy funkcjonowania miasta, red. J. Słodczyk, Z. Jakubczyk, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole.
  Google Scholar

Ekonomika i zarządzanie miastem, 2004, red. R. Brol, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław.
  Google Scholar

Glińska E., 2010, Kreowanie wizerunku miasta o funkcji turystycznej, [w:] Potencjał turystyczny zagadnienia ekonomiczne, Szczecin, Uniwersytet Szczeciński, Ekonomiczne Problemy Usług nr 53, Zeszyty Naukowe nr 591.
  Google Scholar

Glińska E., Florek M., Kowalewska A., 2009, Wizerunek miasta, od koncepcji do wdrożenia, Dom Wydawniczy ABC Grupa Wolters Kluwer, Warszawa.
  Google Scholar

Gryszel P., 2001, Rola regionalnych i lokalnych organizacji turystycznych w inspirowaniu rozwoju produktu turystycznego w regionie, [w:] Gospodarka turystyczna. Wybrane zagadnienia jej funkcjonowania, red. A. Rapacz, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław, Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, nr 924.
  Google Scholar

Kaczmarek J., Stasiak A., Włodarczyk B., 2010, Produkt turystyczny. Pomysł. Organizacja. Zarządzanie, PWE, Warszawa.
  Google Scholar

Kompendium wiedzy o turystyce, 2009, red. G. Gołembski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  Google Scholar

Kruczek Z., 2002, Turystyka kulturowa, Gnieźnieńskie Forum Ekspertów Turystyki Kulturowej, http://www.turystykakulturowa.org/?id=num&nr=37&txt=10 (3.06.2012).
  Google Scholar

Markowski T., Polityka przestrzenna wobec gospodarczych cykli koniunkturalnych – wyzwania wobec polskiego systemu gospodarowania przestrzenią, http://www.tup.org.pl/download/ZG/2011_0526_banki_Abstrakty_wystapien.pdf (25.01.2014).
  Google Scholar

Marciszewska B., 2010, Produkt turystyczny a ekonomia doświadczeń, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa.
  Google Scholar

Papieska Komisja Do Spraw Duszpasterstwa Migracji i Turystyki, Ruchliwość ludzka jako zjawisko, http://www.kns.gower.pl/stolica/stolica.htm (4.05.2012)
  Google Scholar

Pawlicz A., 2008, Promocja produktu turystycznego. Turystyka Miejska, Difin, Warszawa.
  Google Scholar

Struś M., Kalinowski J., 2011, Oddziaływanie samorządu terytorialnego na rozwój turystyki w gminie, [w:] Gospodarka lokalna w teorii i praktyce, red. R. Brol, A. Sztando, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 179.
  Google Scholar

Szromnik A., 2010, Marketing terytorialny, miasto i region na rynku, Oficyna a Wolters Kluwer Business, Warszawa.
  Google Scholar

Telfer D.J., 2008, Zarządzanie turystyką a rozwój, [w:] Pender L., Sharpley R., Zarządzanie turystyką, PWE, Warszawa.
  Google Scholar

Turystyka, 2011, red. W. Kurek, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  Google Scholar

Zaręba D., 2006, Ekoturystyka, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa.
  Google Scholar

Zawada D., 2012, Walory użytkowe jako czynnik konkurencyjności miasta, [w:] Gospodarka lokalna w teorii i praktyce, red. R. Brol, A. Sztando, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, 243.
  Google Scholar

Zmyślony P., 2008, Partnerstwo i przywództwo w regionie turystycznym, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań.
  Google Scholar

Żemła M., 2005, Znaczenie współpracy lokalnej i regionalnej dla jakości i konkurencyjności produktu ośrodka
  Google Scholar

narciarskiego, [w:] Gospodarka turystyczna. Turystyka i gospodarka turystyczna w Polsce na tle procesów
  Google Scholar

integracji w Europie. Euroregionalizacja, konkurencyjność, marketing, red. A. Rapacz, Wydawnictwo
  Google Scholar

Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław, Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu nr 1074.
  Google Scholar


Published
2020-10-31

Cited by

Zawada, D. (2020). Tourist Product of the City. Studia Miejskie, 16, 37–46. https://doi.org/10.25167/sm.2411

Authors

Dariusz Zawada 

Statistics

Downloads

Download data is not yet available.


License

Copyright (c) 2020 Studia Miejskie

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.