Tourist Product of the City
Dariusz Zawada
Abstract
The contents of the article refers to specific tourist “product” of the city, which is created on the basis of the usable value of tourist city. The author, identified components of tourist “product” as: accommodation and catering base, monuments and other tourist attractions, places for lodging and recreation, mass events and other usable values of the city. In the article the author, based on the selected literature, made a critical analysis: concepts usable value of the tourist city, tourist product of the city, tourist product components, actions taken by the city authorities, as well as the production of its brand. At the end of the article, author shows how to build a model of a competitive tourist product of the city (CPTC) and describes theme purchase tourist products.
References
Czaja S., Fiedor B., 2002, Miasto jako problemowy system ekologiczno-społeczny. Wybrane zagadnienia zurbanizowanej polityki ekologicznej, [w:] Zarządzanie gospodarką miejską i prawne podstawy funkcjonowania miasta, red. J. Słodczyk, Z. Jakubczyk, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole.
Google Scholar
Ekonomika i zarządzanie miastem, 2004, red. R. Brol, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław.
Google Scholar
Glińska E., 2010, Kreowanie wizerunku miasta o funkcji turystycznej, [w:] Potencjał turystyczny zagadnienia ekonomiczne, Szczecin, Uniwersytet Szczeciński, Ekonomiczne Problemy Usług nr 53, Zeszyty Naukowe nr 591.
Google Scholar
Glińska E., Florek M., Kowalewska A., 2009, Wizerunek miasta, od koncepcji do wdrożenia, Dom Wydawniczy ABC Grupa Wolters Kluwer, Warszawa.
Google Scholar
Gryszel P., 2001, Rola regionalnych i lokalnych organizacji turystycznych w inspirowaniu rozwoju produktu turystycznego w regionie, [w:] Gospodarka turystyczna. Wybrane zagadnienia jej funkcjonowania, red. A. Rapacz, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław, Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, nr 924.
Google Scholar
Kaczmarek J., Stasiak A., Włodarczyk B., 2010, Produkt turystyczny. Pomysł. Organizacja. Zarządzanie, PWE, Warszawa.
Google Scholar
Kompendium wiedzy o turystyce, 2009, red. G. Gołembski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Kruczek Z., 2002, Turystyka kulturowa, Gnieźnieńskie Forum Ekspertów Turystyki Kulturowej, http://www.turystykakulturowa.org/?id=num&nr=37&txt=10 (3.06.2012).
Google Scholar
Markowski T., Polityka przestrzenna wobec gospodarczych cykli koniunkturalnych – wyzwania wobec polskiego systemu gospodarowania przestrzenią, http://www.tup.org.pl/download/ZG/2011_0526_banki_Abstrakty_wystapien.pdf (25.01.2014).
Google Scholar
Marciszewska B., 2010, Produkt turystyczny a ekonomia doświadczeń, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa.
Google Scholar
Papieska Komisja Do Spraw Duszpasterstwa Migracji i Turystyki, Ruchliwość ludzka jako zjawisko, http://www.kns.gower.pl/stolica/stolica.htm (4.05.2012)
Google Scholar
Pawlicz A., 2008, Promocja produktu turystycznego. Turystyka Miejska, Difin, Warszawa.
Google Scholar
Struś M., Kalinowski J., 2011, Oddziaływanie samorządu terytorialnego na rozwój turystyki w gminie, [w:] Gospodarka lokalna w teorii i praktyce, red. R. Brol, A. Sztando, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 179.
Google Scholar
Szromnik A., 2010, Marketing terytorialny, miasto i region na rynku, Oficyna a Wolters Kluwer Business, Warszawa.
Google Scholar
Telfer D.J., 2008, Zarządzanie turystyką a rozwój, [w:] Pender L., Sharpley R., Zarządzanie turystyką, PWE, Warszawa.
Google Scholar
Turystyka, 2011, red. W. Kurek, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Zaręba D., 2006, Ekoturystyka, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Zawada D., 2012, Walory użytkowe jako czynnik konkurencyjności miasta, [w:] Gospodarka lokalna w teorii i praktyce, red. R. Brol, A. Sztando, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, 243.
Google Scholar
Zmyślony P., 2008, Partnerstwo i przywództwo w regionie turystycznym, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań.
Google Scholar
Żemła M., 2005, Znaczenie współpracy lokalnej i regionalnej dla jakości i konkurencyjności produktu ośrodka
Google Scholar
narciarskiego, [w:] Gospodarka turystyczna. Turystyka i gospodarka turystyczna w Polsce na tle procesów
Google Scholar
integracji w Europie. Euroregionalizacja, konkurencyjność, marketing, red. A. Rapacz, Wydawnictwo
Google Scholar
Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław, Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu nr 1074.
Google Scholar
Authors
Dariusz ZawadaStatistics
Downloads
License
Copyright (c) 2020 Studia Miejskie
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Most read articles by the same author(s)
- Dariusz Zawada, Michał Kuriata, Tourist product of the city – a case study of Legnica , Studia Miejskie: Vol. 22 (2016)
- Dariusz Zawada, Michał Kuriata, Social sources competitiveness of cities on the example of Legnica , Studia Miejskie: Vol. 19 (2015)
- Dariusz Zawada, Economical product of the city , Studia Miejskie: Vol. 9 (2013)