Postulat hermeneutycznej potrzeby relacji teologia – nauki przyrodnicze w perspektywie współczesnej protestanckiej teologii stworzenia

Andrzej Anderwald

Uniwersytet Opolski, Wydział Teologiczny

Abstrakt

The most remarkable example of the theological retreat from a discussion of the scientific description of nature can be found in the theological doctrine of creation of the German protestant theologian Karl Barth (1886–1968). In the present many the Anglo-Saxon and the German protestants theologians show a big interest in the subject of relations between science and Christian theology (especially with theology of creation). Therefor their idea of theology of creation is completely in contrast to the Barth’s position rejecting the necessity of referring to the results of the natural sciences in the theology of creation. This is a relevant issue to the Christian faith. Its justification is made today in a climate of scientific thinking, in which scientific tools of recognizing of the world, as well as the scientific picture of the world, play an important role. This article will demonstrate the postulate of hermeneutic needs of the relationship theology – science based on the concept of theology of creation of two remarkable protestants theologians of twentieth century the Lutheran Wolfhart Pannenberg (1928–2014) and the representative of Reformed theology Jürgen Moltmann (*1926). Particular attention is paid to their indications that a credible doctrine of God as the Creator must take into account scientific understandings of the world.


CONGAR Y., Chrétiens désunis. Principes d′un „oecuménisme catholique”, Paris 1937.

CONGAR Y., Chrétiens en dialoque, Paris 1964.

CONGAR Y., Vraie et fausse réforme dans l′Eglise, Paris 1949.

Deklaracja o usprawiedliwieniu: historia powstania, tekst deklaracji, opinie, komentarze, Bielsko-Biała 2000.

Jedność przed nami. Raport Wspólnej Komisji Rzymskokatolicko-Ewangelicko-luterańskiej (1984), w: K. KARSKI, S.C. NAPIÓRKOWSKI (red.), Bliżej wspólnoty. Katolicy i luteranie w dialogu 1965–2000, Lublin 2003, s. 283–345.

Kościół i usprawiedliwienie. Rozumienie Kościoła w świetle nauki o usprawiedliwieniu. Raport międzywyznaniowego dialogu luterańsko-rzymskokatolickiego (1993), w: K. KARSKI, S.C. NAPIÓRKOWSKI (red.), Bliżej wspólnoty. Katolicy i luteranie w dialogu 1965–2000, Lublin 2003, s. 361–481.

LUTERAŃSKO-RZYMSKOKATOLICKA KOMISJA DIALOGU DS. JEDNOŚCI, Od konfliktu do Komunii. Luterańsko-katolickie upamiętnienie reformacji w 2017 roku, tłum. D. Bruncz, wyd. drugie poprawione, Dzięgielów 2017.

Marcin Luter – świadek Jezusa Chrystusa. Słowo Wspólnej Komisji Rzymskokatolicko – Ewangelicko-luterańskiej z okazji 500-lecia urodzin Marcina Lutra (1983), w: Bliżej wspólnoty. Katolicy i luteranie w dialogu 1965–2000, Lublin 2003, s. 274–281.

NAVARRO J.B., Luter Marcin, w: TENŻE, Ekumenizm. Mały słownik, tłum. E. Burska, Warszawa 2007, s. 199–201.

NIEMIEC M., Nauka o usprawiedliwieniu w dialogu luterańsko rzymskokatolickim, Bielsko-Biała 2011.

NOSSOL A., Ekumeniczne elementy teologii M. Lutra, w: E. OŁTARZEWSKA-WIEJA (red.), Z problemów reformacji, t. VI, Bielsko-Biała 1993, s. 12–22.

NOSSOL A., Ekumenizm jako imperatyw chrześcijańskiego sumienia, Opole 2000.

SKOWRONEK A., Marcin Luter – ani kacerz, ani święty. Posłowie, w: J.M. TODD, Marcin Luter, tłum. T. Szafrański, Warszawa 1983, s. 283–298.

Wspólna deklaracja w sprawie nauki o usprawiedliwieniu (1999), w: K. KARSKI, S.C. NAPIÓRKOWSKI (red.), Bliżej Wspólnoty. Katolicy i luteranie w dialogu 1965–2000, Lublin 2003, s. 499–523.

Wszyscy pod jednym Chrystusem. Stanowisko Wspólnej Komisji Rzymskokatolicko-Ewangelicko-luterańskiej wobec Konfesji Augsburskiej (1980), w: K. KARSKI, S.C. NAPIÓRKOWSKI (red.), Bliżej Wspólnoty. Katolicy i luteranie w dialogu 1965–2000, Lublin 2003, s. 229–236.
Pobierz


Opublikowane
2018-11-12

Cited By / Share

Anderwald, A. (2018). Postulat hermeneutycznej potrzeby relacji teologia – nauki przyrodnicze w perspektywie współczesnej protestanckiej teologii stworzenia. Studia Oecumenica, 17, 79–94. https://doi.org/10.25167/SOe/17/2017/79-94

Autorzy

Andrzej Anderwald 

dr hab., prof. UO; ksiądz diecezji opolskiej Kościoła rzymskokatolickiego; kierownik Katedry Teologii Fundamentalnej i Religiologii na Wydziale Teologicznym Uniwersytetu Opolskiego; rektor Wyższego Międzydiecezjalnego Seminarium Duchownego w Opolu; członek Komitetu Nauk Teologicznych PAN.



Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.


Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.

Prawa autorskie (c) 2022 Studia Oecumenica

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0

Licencja oraz prawa autorskie autorzy przekazują wydawcy, którym jest Redakcji Wydawnictw WT UO.