Meandry wychowania ekumenicznego

Radosław Chałupniak

Wydział Teologiczny, Uniwersytet Opolski

Abstract

This article in a synthetic way presents the complex issue of ecumenical education of religion, fluctuated between ‘catechesis’ and ‘religious studies’. Catechesis is a basic teaching of the Church about salvation and was understood as an integral and systematic process of upbringing in faith. The term „religious studies” was used as a form of the communication of knowledge about religion, as teaching about religion or religions with no stress on any of them, without trying to make any personal references, treating religion solely in a horizontal way, as a phenomenon related to human life. Pedagogy of religion done without a specific confession, specific denomination is a peculiar form of secularisation, regardless whether it is intended or not. Such pedagogy of religion becomes paradoxically a science located outside a confession, which serves its development as a pedagogical theory, not a specific practice of education. Religion is treated as a universal phenomenon having its share in obtaining a fullness of humanity. Contemporarily offered pedagogy of religion can not be identified with the Catholic pedagogy or a pedagogy of any Christian church.


BIEHL P., Religionsdidaktische Konzeptionen, w: G. BITTER, R. ENGLERT, G. MILLER, K.E. NIPKOW (red.), Neues Handbuch religionspädagogischer Grundbegriffe, München 2002, s. 440–446.

CHAŁUPNIAK R., Między katechezą a religioznawstwem. Nauczanie religii katolickiej w szkole publicznej w Niemczech w latach 1945–2000 (Opolska Biblioteka Teologiczna 79), Opole 2005.

DROSS R., Profane Religionspädagogik, w: N. METTE, F. RICKERS (red.), Lexikon der Religionspädagogik, t. II, Neukirchen-Vluyn 2001, k. 1565–1568.

GÖPFERT H., Religionsunterricht und weltanschauliche Pluralität. Problem und Lösungsvorschlag für den Primarbereich, Stuttgart – München 1974.

GRETHLEIN CH., Religionspädagogik, Berlin – New York 1998.

HANC W., Ekumeniczny wymiar katechezy, „Studia Oecumenica” 4 (2004), s. 183–207.

HEMEL U., Religionspädagogik im Kontext von Theologie und Kirche, Düsseldorf 1986.

HILGER G., LEIMGRUBER S., ZIEBERTZ H.G., Religionsdidaktik. Ein Leitfaden für Studium, Ausbildung und Beruf, München 2001.

JASKÓŁA P., Ekumenizm w katechezie, w: R. CHAŁUPNIAK, J. KOCHEL, J. KOSTORZ, W. SPYRA (red.), Wokół katechezy posoborowej (Opolska Biblioteka Teologiczna 70), Opole 2004, s. 73–76.

KOSTORZ J., Ekumeniczny wymiar posoborowej katechezy w Polsce (Opolska Biblioteka Teologiczna 98), Opole 2007.

LOTT J. (red.), Religion – warum und wozu in der Schule?, Weinheim 1992.

ŁABENDOWICZ S., Katecheza – wymiar ekumeniczny, w: C. ROGOWSKI (red.), Leksykon pedagogiki religii. Podstawy – koncepcje – perspektywy, Warszawa 2007, s. 272–274.

NOORMANN H., BECKER U., TROCHOLEPCZY B. (red.), Ökumenisches Arbeitsbuch Religionspädagogik, Stuttgart 20042.

ROGOWSKI C., Koncepcje katechetyczne po Soborze Watykańskim II, Lublin 1997.

ROGOWSKI C., Wychowanie ekumeniczne, w: TENŻE (red.), Leksykon pedagogiki religii. Podstawy – koncepcje – perspektywy, Warszawa 2007, s. 859–861.

Pubblicato
2017-11-12

##plugins.themes.libcom.cytowania##

Chałupniak, R. (2017). Meandry wychowania ekumenicznego. Studia Oecumenica, 17, 365–380. https://doi.org/10.25167/SOe/17/2017/365-380

Authors

Radosław Chałupniak 

prof. dr hab.; ksiądz diecezji opolskiej Kościoła rzymskokatolickiego; dziekan Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego; wykładowca katechetyki na tymże Wydziale; rzeczoznawca ds. oceny programów nauczania religii i podręczników katechetycznych; członek Europejskiej Ekipy Katechetycznej, Europejskiego Forum ds. Szkolnej Lekcji Religii oraz Zarządu Stowarzyszenia Katechetyków Polskich.



Statistics

Downloads

I dati di download non sono ancora disponibili.


Licenza

Creative Commons License

Questo lavoro è fornito con la licenza Creative Commons Attribuzione - Non commerciale - Condividi allo stesso modo 4.0 Internazionale.

Prawa autorskie (c) 2022 Studia Oecumenica

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0

Licencja oraz prawa autorskie autorzy przekazują wydawcy, którym jest Redakcji Wydawnictw WT UO.