Sprawa Jana Wiklifa w orzeczeniach Soboru w Konstancji
Wojciech Medwid
Abstract
Celem artykułu jest ukazanie, w jaki sposób sobór w Konstancji rozwiązał problem angielskiego teologa i reformatora Kościoła Jana Wiklifa. Zostały mu poświęcone dwie sesje soborowe. Wydano wyrok potępiający jego naukę, księgi i tezy. Przedstawiono jego wybrane tezy oraz ogłoszono go heretykiem. Pierwszorzędnym autorytetem dla niego było Pismo Święte, a nie Magisterium Kościoła. Nauczając o ubóstwie Chrystusa oraz o pokorze i cierpliwości w cierpieniu był zdania, że zanikły one w Kościele. W momencie, gdy duchowni źle spełniali swoje funkcje, słuszną rzeczą byłoby odebrać im własność przez władze cywilne i dać człowiekowi, który będzie służył Bogu w sposób możliwy do zaakceptowania. Dla teologa z Oxfordu głową Kościoła był Chrystusa, nie papież. Kościół składa się z wybranego Ludu Bożego, bez konieczności kapłana, który by pośredniczył między nim a Bogiem. Najbardziej znaczącym dokonaniem Jana Wiklifa było zainspirowanie tłumaczenia Biblii na język angielski. Jeśli chodzi o tematykę, która wyłania się w przedstawionych tezach, to można wymienić takie obszary, jak: sakramenty, szczególnie Eucharystia, papież i władza papieska, podejście do dóbr doczesnych, zakonnicy, kwestia ekskomuniki, grzech, Kościół, modlitwa i odpusty. Księgi Wiklifa decyzją Soboru muszą być spalone, a które by pozostały – nie wolno ich czytać. Punktem docelowym starań ojców soborowych było ogłoszenie go heretykiem.
Parole chiave:
Jan Wiklif, Sobór w Konstancji, sakramenty, papież, Kościół, dobra doczesneRiferimenti bibliografici
Adeleye G., Sienkewicz, T., World dictionary of foreign expressions, Bolchazy-Carducci 1999.
Google Scholar
Aland K., History of Christianity, t. 1, Minneapolis 1986.
Google Scholar
Alexander III, Epistola et privilegia, w: J.-P. Migne, Patrologiae latine cursus completus, t. 200, Paris 1841–1864.
Google Scholar
Augustyn z Hippony, De peccatorum meritis et remissione et de baptismo parvulorum ad Marcellinum I, w: Corpus Scriptorum Ecclesiasticorum Latinorum, t. 60, Wien 1983.
Google Scholar
Bernard z Gui, Księga Inkwizycji. Podręcznik napisany przez Bernarda Gui, tłum. J. Zychowicz, Kraków 2002.
Google Scholar
Bruce F., John Wycliffe and the English Bible, „Churchman” 4 (1984), 300–312.
Google Scholar
Bruździński A., Kanonicy regularni od pokuty na ziemiach polskich, Kraków 2003.
Google Scholar
Cross F., Livingstone E. (eds.), The Oxford Dictionary of the Christian Church, Oxford 2005.
Google Scholar
Decretales Gregorii IX, w: Corpus Iuris Canonici, vol. 2, Leipzig 1881.
Google Scholar
Denzinger H., Schönmetzer A., Enchiridion symbolorum, definitionum et declarationum de rebus fidei et morum, Freiburg 2007.
Google Scholar
Euzebiusz z Cezarei, Historia Kościelna, tłum. A. Caba, Kraków 2013.
Google Scholar
Evans G., Wycliffe the Academic, „Churchman” 4 (1984), 307–314.
Google Scholar
Gilbert P., Wprowadzenie do teologii Średniowiecza, tłum. T. Górski, Kraków 1997.
Google Scholar
Goyette J., St. Thomas on the Unity of Substantial Form, „Nova et Vetera” 4 (2009), 781–790.
Google Scholar
Happ H., Hyle. Studien zum aristotelischen Materie-Begriff, Berlin 1971.
Google Scholar
John Wycliffe: The Morning Star, reż. Tony Tew, USA 1984.
Google Scholar
Kelly J., Encyklopedia papieży, tłum. T. Szafrański, Warszawa 1997.
Google Scholar
Kirsch P., Der sacerdos proprius in der abendländischen Kirche vor dem Jahre 1215, „Archiv für katholisches Kirchenrecht” 84 (1904), 527–537.
Google Scholar
Knowles M., Obolensky D., Historia Kościoła, t. 2, tłum. R. Turzyński, Warszawa 1988.
Google Scholar
Krąpiec M., Materia i forma. Ich różne rozumienie w historii filozofii, „Roczniki Filozoficzne” 16 (1968) z. 1, 55–65.
Google Scholar
Leff G., John Wycliffe’s religious doctrines, „Churchman” 4 (1984), 319–327.
Google Scholar
Lubac H. de, Medytacje o Kościele, tłum. I. Białkowska-Cichoń, Kraków 1997.
Google Scholar
Manteuffel T., Narodziny herezji, Warszawa 1963.
Google Scholar
Mansi J.D., Sacrorum Conciliorum Nova et Amplissima Collectio, t. 28, Paris 1901.
Google Scholar
McLaughlin R., John Wycliffe: morning star of the reformation, „Reformed Perspectives Magazine” 32 (2000) 2, 56–71.
Google Scholar
Pius XI, Casti connubii, „Acta Apostolicae Sedis” 22 (1930), 539–592.
Google Scholar
Post G., Alexander III, the „licentia docendi” and the Rise of the Universities, w: Ch. Taylor, Haskins Anniversary Essays, Boston 1929, 255–272.
Google Scholar
Roberts D., John Wycliffe and the dawn of the reformation, „Christian History” 2 (1983) 2, 10–24.
Google Scholar
Robson J., Wycliffe and the Oxford Schools, Cambridge 1961.
Google Scholar
Schatz K., Prymat papieski, tłum. J. Zakrzewski, Kraków 2004
Google Scholar
Sobór w Konstancji, w: Dokumenty Soborów Powszechnych, układ i opracowanie A. Baron, H. Pietras, t. 3, Kraków 2003, 30–268.
Google Scholar
Vandenbroucke F., Spiritualità del Medioevo, Bologna 1969.
Google Scholar
Authors
Wojciech MedwidStatistics
Downloads
Licenza
Prawa autorskie (c) 2022 Studia Oecumenica
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0
Licencja oraz prawa autorskie autorzy przekazują wydawcy, którym jest Redakcji Wydawnictw WT UO.