Koncepcja ochrony Dzieła Stworzenia i jej konteksty teologiczno-pedagogiczne w świetle czasopiśmiennictwa mariawickiego początku XX stulecia
Tomasz Dariusz Mames
Église Catholique et Apostolique de Paris (ECAP), Francja / Towarzystwo Przyjaciół Nauk w Przemyślu (Polska)https://orcid.org/0000-0001-7218-5161
Abstract
Natura, uprawa roślin, hodowla zwierząt, ale także troska o higienę i dobrostan fizyczny oraz materialny człowieka, obok pracy duszpasterskiej, były ośrodkiem zainteresowania mariawitów od początku ich niezależności wyznaniowej. Na łamach periodyków wydawanych w mariawickiej drukarni w Łodzi w latach 1907–1914 (m.in. „Maryawita. Czciciel Przenajświętszego Sakramentu”, „Wiadomości Maryawickie”, kalendarz książkowy) znajdujemy konkretne porady, dotyczące pracy w gospodarstwie rolnym, ochrony mienia i zdrowia nie tylko ludzi, ale także zwierząt oraz roślin. Mariawici nie poprzestawali tylko na wymiarze prakseologicznym edukacji agrarnej, wskazując na filozoficzne i teologiczne podstawy ochrony stworzenia. W tym sensie łączyli praktykę z teorią ugruntowaną na przesłankach teologicznych, tworząc własną wizję tego, co współcześnie określamy mianem ekoteologii i ekopedagogiki. Refleksja i praktyka proekologiczna stanowiły integralny element ideologii oświatowej Kościoła mariawickiego, wyrosłej z idei pozytywistycznych.
Wpisuje się ona w narrację, ukazującą prymat przykazania miłości Boga i bliźniego. Jej aktualność dostrzec możemy poprzez bliski związek z myśleniem krytycznym i odwołującą się do niego ekopedagogiką, jak również szeroko rozumianym zwrotem ekologicznym w teologii oraz życiu społecznym i gospodarczym.
Schlagworte:
pedagogika religii, teologia, mariawityzm, oświata agronomiczna, ekologia, rolnictwo, czasopisma wyznanioweLiteraturhinweise
Carrey Céline. 2016. „Relation à la nature et relation pédagogique : convergences et vie éthique des enseignants”. Éducation relative à l`environnement. Regards – Recherches – Réflexions 13 (2): 1–15 (01.03.2021) http://journals.openedition.org/ere/686; DOI:10.4000/ere.686
Google Scholar
Chatué Jacques, Signe Willie Stève. 2020. „Les assises épistémologiques de l’écopédagogie chez Lucie Sauvé: aubaine ou talon d’achille?”. American Journal of Humanities and Social Sciences Research (10): 137–144.
Google Scholar
Janos Renata. 2006. Zoomoficzne aspekty wyobrażenia Boga w Starym Testamencie. W Zwierzę jako sacrum w pradziejach i starożytności. T. 1. Red. Kostuch Lucyna, Ryszewska Katarzyna, 167–178. Kielce: Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej.
Google Scholar
Jaworska-Witkowska Monika, Kwieciński Zbigniew. 2011. Nurty pedagogii. Naukowe, dyskretne, odlotowe. Kraków: Impuls.
Google Scholar
Kansy Andrzej. 2020. Funkcje prasy wyznaniowej. Studium na przykładzie mariawitów. Płock: Wydawnictwo
Google Scholar
Naukowe Mazowieckiej Uczelni Publicznej w Płocku.
Google Scholar
Kincheloe Joe L. 2004. Critical Pedagogy – Primer. New York: Peter Lang.
Google Scholar
Mames Tomasz D. 2009. Mysteria Mysticorum. Szkice z duchowości i historii mariawitów. Kraków: NOMOS.
Google Scholar
Mames Tomasz D. 2016. Oświata mariawitów w latach 1906–1935. Warszawa – Bellerive-sur-Allier: DiG/Edittion La Rama.
Google Scholar
Probucka Dorota. 2013. Filozoficzne podstawy idei praw zwierząt. Kraków: Universitas.
Google Scholar
Sauvé Lucie, Orellana Isabel. 2008. „Conjuguer rigueur, équité, créativité et amour: L’exigence de la criticité en éducation relative à l’environnement”. Éducation relative à l’environnement. Regards – Recherches – Réflexions 7: 1–12 (01.03.2021) http://journals.openedition.org/ere/3303; DOI: https://doi.org/10.4000/ere.3303.
Google Scholar
Szczepanowicz Barbara. 2020. Święte drzewa w Biblii, kulturze, legendzie i sztuce. Poznań: Wydawnictwo Księży Sercanów.
Google Scholar
Walewicz Piotr. 2019. „Koncepcje antropocenu i kapitalocenu a ekopedagogika”. Przegląd Pedagogiczny 1: 57–67.
Google Scholar
Statistics
Downloads
Lizenz
Licencja oraz prawa autorskie autorzy przekazują wydawcy, którym jest Redakcji Wydawnictw WT UO.